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 EF2000 Typhoon

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MessageSujet: Re: EF2000 Typhoon   Dim 6 Déc 2009 - 19:46

Raptor a écrit:
AMRAAM_88 a écrit:

...le radar CAESAR (Captor Aesa) s'il est finalement développé par les partenaires du consortium... Rolling Eyes


Y aurait-il des doutes concernant le développement du CAESAR?

Je pensais que le développement du CAESAR était confirmé et n'était plus qu'une question de temps, avec en plus la rotativité.
Tout fait penser Raptor qui dans les prochains mois quand les éléments et systèmes pour la tranche 3A de ces avions soient signées, sans doute, l'élément plus important sera l'introduction du Captor AESA mais à l'heure actuelle ils restent encore à être determinés...

Évidemment, le plus difficile, a été déjà realisé et n'est rien d'autre que le développement de l'antenne AESA du radar Captor.Maintenant,il faut seulement que les pays du consortium aient la détermination politique et l'argent nécessaire pour suivre en avant... Rolling Eyes
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MessageSujet: Re: EF2000 Typhoon   Dim 6 Déc 2009 - 20:40

qu'en est-il de la TVC et l'augmentation de poussée? le consortium intgrera-t-il ces développement dans la tranche IIIB?
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MessageSujet: Re: EF2000 Typhoon   Dim 6 Déc 2009 - 21:33

Raptor a écrit:
qu'en est-il de la TVC et l'augmentation de poussée? le consortium intgrera-t-il ces développement dans la tranche IIIB?
Quant aux TVC, l'entreprise espagnole ITP a développé il y a quelques années le modèle spécifique qui serait installé dans les avions Eurofighter.Par conséquent, le développement est fini et ce qui faudrait serait encore une fois la volonté politique et l'argent pour son intégration dans ces avions.En fait,dans ce nouvelle on peut voir une vidéo sur ces TVC's.. Wink

Arrow http://www.flightglobal.com/articles/2009/10/14/333449/video-eurojet-proposes-thrust-vectoring-upgrade-for-typhoon.html



À mon avis,les efforts économiques et de développement dans la tranche 3A du Typhoon seront destinés à l'introduction des radars AESA fondamentalement, et si les 4 pays du consortium sont d'accord, pour le développement du missile Meteor aussi(Selon une nouvelle récente de Defpro, l'Espagne et le Royaume-Uni seraient déjà prêts pour le début du développement et la production de ce missile tandis que l'Allemagne et l'Italie auraient des doutes…)

Spoiler:
 

Je crois que les éléments auxquels je fais référence au-dessus(AESA + Meteor) sont fondamentales pour avoir du succès sur le marché d'exportation pendant les prochaines années (le Japon, l'Inde, la Corée du Sud, etc.), par conséquent nous les verrons dans ces avions avec une probabilité presque totale..

Par ailleurs,avec la crise économique actuelle, des éléments comme les TVC's, CFT's, EJ-200 avec une plus grande poussée… seront optionels à partir de la tranche 3 B pour les pays qui soient prêts à les payer... Rolling Eyes
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MessageSujet: Re: EF2000 Typhoon   Dim 6 Déc 2009 - 21:57

En effet j'ai déjà vu des photo de tests de EJ-200 avec TVC et je sais que le concept existe déjà et prèt à l'intégration, par contre les photos de CFT que j'ai vu je ne sais pas si ce sont de vrai CFT ou des maquettes pour tests aérodynamiques grandeur nature. Même chose pour le EJ-230, je ne sais pas s'il a été développé et attend la volonté politique pour intégration comme c'est le cas pour la TVC ou s'il n'est pas encore développé?
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MessageSujet: Re: EF2000 Typhoon   Mer 16 Déc 2009 - 23:20

Citation :
Decision Time For Typhoon Upgrades



Dec 15, 2009

By Douglas Barrie and Andy Nativi in Munich

By year-end, Eurofighter partners hope to have integration and cost proposals on two key weapons for the Typhoon, while ongoing work on radar and engine upgrades will conclude about three months later.

Service Release Package (SRP) 14 includes the MBDA Meteor rocket-ramjet-powered air-to-air missile and the Raytheon Paveway IV dual-mode precision-guided bomb. The intent is to have Meteor available in 2014-15 for Euro­fighter partners Germany, Italy, Spain and the U.K.

Meteor’s in-service date has been delayed; however, some of the nations’ stocks of Raytheon AIM-120 Amraam air-to-air missile will be nearing the end of their service lives around 2015.

SRP 14 will be the first element of what had been included in the “Phase 2 Enhancement.” While the Phase 1 package is under contract, the second-phase cost proposal was rejected by the four governments. Industry and the partner nations are now pursuing smaller packages to eventually cover what had been envisioned for the Phase 2 upgrade.
Eurofighter is working on software fixes to address performance shortfalls with the infrared search-and-track system and some radar modes. Credit: EUROFIGHTER

A study on the design and integration program for an active, electronically scanned array (AESA) radar for the Typhoon also should be concluded by March. The aircraft’s Captor-M mechanically scanned radar is performing well, but devising an upgrade path to an AESA is viewed as essential for the core nations and even more so in the export arena. An AESA promises both performance enhancements and through-life cost benefits.

The Eurofighter team and engine consortium Eurojet are also still considering whether to add thrust-vector control (TVC) to the aircraft’s EJ200 turbofan. The latest study was begun in mid-2009 and should be completed in the first quarter of 2010. Costs and a development schedule are part of the work.

Thrust-vector research at Eurojet began as far back as 1995, with rig trials of an initial nozzle design carried out in mid-1998. So far, the partner nations have not adopted the technology for production aircraft. Spain’s ITP led this work with support from the other Eurojet members—Avio, MTU and Rolls-Royce.

The revised design approach differs considerably from the initial concept; for example, the additional weight per engine has been halved.

Airframe and powerplant managers are now shifting their emphasis to what they argue are the life-cycle cost benefits of adopting TVC (in addition to the improved maneuverability it confers).

The industry consortia are considering a two-stage development program and may use internal funding to at least finance Phase 1. The inclusion of TVC on the EJ200 would offer a 3-5% reduction in fuel burn, depending on the mission profile, suggest Eurojet executives. The benefit of lower fuel burn would combine with the attraction of being able to run the engine hot section at lower temperatures. Introducing TVC also would result in 7% more thrust in supercruise, possibly offering performance in the Mach 1.4 region. Takeoff thrust with full afterburner would rise by 2%, while takeoff distance could be cut by as much as 20%.

An initial demonstration could begin four months from program go-ahead, following modification of a standard EJ200. This would cover the flight-qualified TVC unit and related systems. The first phase would see only one engine fitted with TVC for Typhoon flight tests. At this stage, the system would be “stand-alone,” rather than being integrated into the digital flight control system. The second phase of flight testing would include integration into the digital flight controls.

The thrust-vector work is being studied in the context of broader improvements for the EJ200 supported by the NATO Eurofighter and Tornado Management Agency. Export interest also is being eyed.

Eurojet believes the fuel and logistic savings associated with the revised TVC approach justify the development cost. The additional weight (about 90 lb. per engine) will need to be managed, although this could be offset by the introduction of the AESA, which will be slightly heavier than Captor-M.

A design requirement is that the TVC and AESA can be retrofitted to the Tranche 2 standard of aircraft, in addition to Tranche 3.

On the radar front, Eurofighter officials are looking to couple the AESA with a mechanical steering system, a respositioner, to improve performance; others shun the approach for fear it would compromise reliability. Selex Galileo has already test flown a design in the U.K.; it is believed to be under the British Defense Ministry Advanced Targeting Radar System demonstrator. Its “swashplate” AESA design is also being developed for the Saab Gripen NG.

The U.K. test item used a comparatively slow repositioner, but Eurofighter officials suggest a more rapid—and therefore more technically demanding—approach may be required for the Typhoon. This is driven, they argue, by the need to quickly move the antenna array at key points in a beyond-visual-range air-to-air engagement.

In the meantime, development issues with the Eurofighter helmet appear to be resolved. An interim model with a daytime-only capability will be introduced. A night capability will be provided by goggles rather than by helmet-integrated night-vision cameras.

Arrow http://www.aviationweek.com/aw/generic/story_channel.jsp?channel=defense&id=news/EURO121509.xml&headline=Decision%20Time%20For%20Typhoon%20Upgrades
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MessageSujet: Re: EF2000 Typhoon   Dim 20 Déc 2009 - 22:47

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MessageSujet: Re: EF2000 Typhoon   Mer 23 Déc 2009 - 0:35


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MessageSujet: Re: EF2000 Typhoon   Mer 13 Jan 2010 - 15:15

Citation :
Upgraded Eurofighter offered to Indian Air Force

January 4th, 2010

New Delhi, Jan 4 (IANS) European aerospace conglomerate EADS, the manufacturer of the Eurofighter Typhoon, has aggressively pushed for an Indian Air Force (IAF) order for 126 combat jets by offering the plane with a thrust vector upgrade that will considerably improve its operational capabilities.

The upgrade will pay for itself through life cycle cost reductions, an EADS statement said Monday.

Equipping the twin-engine Typhoon’s EJ200s with thrust vectoring nozzles (TVNs) could reduce fuel burn on a typical mission by up to 5 percent while increasing available thrust in supersonic cruise mode by up to 7 percent, the statement added.

Thrust vectoring would “improve agility, survivability, manoeuvrability and the aircraft’s ability to carry an asymmetric weapons load. It also reduces trim drag and

therefore, fuel consumption”, the statement pointed out.

The Eurofighter Typhoon is one of the six jets in contention for the IAF order, which could eventually rise to some 200 planes. The flight trials of the six aircraft are currently underway in India and are set to conclude later this month after which, another set of trials will be conducted in the country of manufacture.

Thereafter, the IAF will shortlist two or three aircraft before homing in on the final choice.

The first 18 aircraft will be bought in a flyaway condition and the remaining will be manufactured in India through the transfer of technology route by Hindustan Aeronautics Limited (HAL).

The Boeing F/A-18 Super Hornet, the Lockheed Martin F-16I Super Viper (both from the US), the French Rafale, the Swedish Gripen and the Russian MiG-35 are the other aircraft in the fray.

According to the EADS statement, the biggest operational benefit of thrust vectoring “is the speed that it gives in super cruise mode, because obviously the pilots are very keen on low observability at high speed”.

“Seven to eight percent more thrust in super cruise mode is quite a remarkable achievement and it adds to the operators’ delight. This would give the aircraft an edge over its rivals in combat as well as in getaway situations,” the statement added.

It also pointed out that while thrust vectoring promises operational advantages, “one has to look at life cycle costs as well. The importance is that the manufacturers should bring about both thrust increase and low life cycle costs”.
http://www.dailytimesindia.com/2010/01/87784.htm
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MessageSujet: Re: EF2000 Typhoon   Mar 19 Jan 2010 - 18:45


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MessageSujet: Re: EF2000 Typhoon   Mer 20 Jan 2010 - 16:31





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MessageSujet: Re: EF2000 Typhoon   Ven 22 Jan 2010 - 11:33

Le Typhon a dominé les F-15 lors des entaînement du NATO

Citation :


Eurofighter Typhoon Top Trumps the F-15 During Air Combat Training

08:07 GMT, January 22, 2010 During recent exercises, NATO Air Forces carried out several training combat engagements known as DACT, Dissimilar Aircraft Combat Training, involving different types of aircraft. In this situation, where the air dominance is a matter, the Eurofighter Typhoons turned out to be the leading air-to-air fighter jets.

Once again, the outstanding performance of the Eurofighter Typhoon was evident in a dogfight simulation. The 111 Squadron of the Spanish Air Force as well as the 493rd Squadron of the U.S. Air Force were deployed for training in Gando Air Base, Gran Canaria. The Spanish Squadron attended the training with a total of six Eurofighter Typhoons. The U.S. Air Force deployed F-15s.

In an interview on the exercise, Major Juan Balesta, the 41-year old Commander of the 111 Squadron stressed that a two-ship formation of Eurofighters involved in a dogfight simulation “against” the F-15s enjoyed full control of the engagement. The Typhoons managed to smash a formation of eight F-15s which had the role of the attacker with the first Eurofighter jet managing to "shoot down" four F-15 fighter jets. The second Eurofighter managed to disable three F-15 jets. Eventually the pilots were using the Eurofighter Typhoon to full capacity and taking advantage of its enormous capabilities. Trump that.

source:www.defpro.com

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MessageSujet: Re: EF2000 Typhoon   Ven 22 Jan 2010 - 13:11

Je ne comprends pas sincèrement pourquoi se font maintenant officiels les résultats de ces exercices qui ont été déjà effectués il y a presqu'une année. Je suppose qu'ils auront profité des informations de l'entrevue que AFM a effectuée à un de nos pilotes pour son dernier numéro de cette revue et pour contrer au niveau du Marketing probablement les dernières informations sur la hypothétique défaite des Typhoons face aux Rafales aux EAU... Rolling Eyes
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MessageSujet: Re: EF2000 Typhoon   Ven 22 Jan 2010 - 16:05

Ce n'est pas une hypothetique defaite ,c'est une sacree raclée que se sont pris les brits,je vois mal l'etat major français donner de fausse information qui sont a coup sur verifiable en haut lieu .Il faut arreter avec l'euromachin c'est une belle béte mais pas si indestructibles que ça au vu des resultats obtenu par les rafales.
Ca me rappel le Titanic "insubmersible" ,ont sait tous ce qu'il advint.........
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MessageSujet: Re: EF2000 Typhoon   Ven 22 Jan 2010 - 21:32

@ AMRAAM: sais-tu de quel tranche de Typhoon il s'agit dans ses exercice? T 1 ou 2?

Je tiens aussi à connaitre la config des F-15 C qui ont combattu face aux Typhoon, lors d'un débats précédent tu as parlé de F-15 C upgradé avec radar AESA, mais sincèrement je n'en suis pas convaincu, je doute que tous les F-15C soit upgradé avec AESA surtout qu'une bonne partie de ses bêtes va être réformée, et que un AESA reste quand même un sérieux avantage pour les F-15 face au Captor mécanique, donc cette défaite laisse penser qu'il s'agit de F-15 C non upgradés.


Dernière édition par Raptor le Ven 22 Jan 2010 - 21:51, édité 1 fois
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MessageSujet: Re: EF2000 Typhoon   Ven 22 Jan 2010 - 21:45

Il me semble (mais je peux me tromper ) que les seul F15 avec AESA (18ex je crois ...decidemment )sont basé a ELMENDORF.
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MessageSujet: Re: EF2000 Typhoon   Ven 22 Jan 2010 - 22:42

Raptor a écrit:
@ AMRAAM: sais-tu de quel tranche de Typhoon il s'agit dans ses exercice? T 1 ou 2?

Je tiens aussi à connaitre la config des F-15 C qui ont combattu face aux Typhoon, lors d'un débats précédent tu as parlé de F-15 C upgradé avec radar AESA, mais sincèrement je n'en suis pas convaincu, je doute que tous les F-15C soit upgradé avec AESA surtout qu'une bonne partie de ses bêtes va être réformée, et que un AESA reste quand même un sérieux avantage pour les F-15 face au Captor mécanique, donc cette défaite laisse penser qu'il s'agit de F-15 C non upgradés.
Salut Raptor!!

En répondant à ta question,ont été des Typhoons T1 (Block 5) et T2 (Block 8 )...

Quant au sujet des F-15 C modernisés , pour ne pas me répéter encore une fois, je me remets au link suivant où il est tout bien expliqué et avec ses links correspondants...

Arrow http://far-maroc.forumpro.fr/europe-f22/armee-espagnole-fuerzas-armadas-espanolas-t474-675.htm

Les Eagles qui ont pris part dans ces exercices l'ont fait avec les missiles Amraam, Aim-9 X et JHMCS.Si tu veux,tu peux jetter un coup d'oeil aux images des exercises ici..

Arrow http://www.thefightercommunity.com/fotos/Gallery/galeria17.htm
Arrow http://www.thefightercommunity.com/fotos/Gallery/galeria16.htm
Arrow http://www.thefightercommunity.com/fotos/Gallery/galeria15.htm

En plus,voici un article intéressant extrait d'un forum espagnol sur un des participants de l'exercice. On peut extraire une information très intéressante comme l'armement qui portaient les F-15, la zone des combats aériens et presque l'absence de restrictions dans cette région, les 2 phases de combats qui ont eu ces exercices et surtout le plaisir de voir (Moi, comme Espagnol) l'image d'un F-15 yankee sous la pipper d'un de nos F-18... Surprised

Spoiler:
 
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MessageSujet: Re: EF2000 Typhoon   Lun 1 Fév 2010 - 14:33

Pirate vs B-2



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MessageSujet: Re: EF2000 Typhoon   Lun 1 Fév 2010 - 22:45

Citation :
Goodrich Upgrades Eurofighter Typhoon's Ground Proximity Warning System



New system adds additional capabilities to enhance Typhoon's ground attack role

09:35 GMT, February 1, 2010 SINGAPORE | Goodrich Corporation (NYSE: GR) has initiated the upgrade of the TERPROM Ground Proximity Warning System (GPWS) for the Eurofighter Typhoon aircraft. The upgrade adds air-to-surface targeting information to the existing TERPROM predictive ground proximity warning system capabilities, and is expected to be incorporated into the future batch enhancement upgrade to the aircraft. The system is being provided by Goodrich's Sensors and Integrated Systems team, from the Plymouth, UK-based Atlantic Inertial Systems (AIS) business that was acquired by Goodrich in December, 2009.

The upgraded TERPROM will use its terrain database and proprietary ranging functionality to provide the Typhoon's attack computer with accurate position, height and range data for ground targets selected by the pilot. This data will then be used to refine the firing solution, increasing the accuracy of weapons delivery. The system supports the enhanced ground attack role of the Typhoon and the ongoing desire to reduce collateral damage without the need for additional sensors or weapon enhancements.

Over 5,000 commercial, military and rotary wing aircraft worldwide are fitted with TERPROM, a portable software system that can be hosted in third-party hardware or provided as a complete line replaceable unit.

Arrow http://www.defpro.com/news/details/12830/
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MessageSujet: Re: EF2000 Typhoon   Mar 9 Fév 2010 - 2:40

pendant l'Exercise Daedalus 2010





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MessageSujet: Re: EF2000 Typhoon   Ven 12 Fév 2010 - 1:11


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MessageSujet: Re: EF2000 Typhoon   Ven 12 Fév 2010 - 17:44

Citation :
Eurofighter dominates MMRCA fighter race in India?


According to India’s Ambassador Arif Shahid Khan, quoted by the Reuters news agency, Eurofighter Typhoon is leading the race to win the new fighter deal for the Indian Air Force ($10.4 billion contract for 126 aircraft). It was reported by Eurofighter GmbH.

Eurofighter dominates MMRCA fighter race in India?




The Ambassador stressed the top position held by Eurofighter Typhoon during a meeting last Friday with Italian Prime Minister Silvio Berlusconi in Rome.

Flight trials of the six aircraft competing for the tender are expected to be completed this April, then a decision will follow. Eurofighter Typhoon sits alongside Dassault’s Rafale, Saab’s Gripen, Boeing’s F/A-18 Super Hornet, Lockheed Martin’s F-16 and Russia’s MiG-35 in the competition.

Ambassador Khan remarked that Germany’s President Horst Köhler will visit India in early February as will Silvio Berlusconi later this year.

For India, the Eurofighter Typhoon offers a broad spectrum of operational advantages, such as excellent adaptability to severe weather conditions, high mission effectiveness and survivability in threat situations as well as considerable in country economic benefits.

defenseworld.net

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MessageSujet: Re: EF2000 Typhoon   Jeu 18 Fév 2010 - 12:09

Citation :
MMRCA (Medium Multi-Role Combat Aircraft) testing begins this month for Eurofighter Typhoon in India as speculation rises as to who may win the new fighter jet deal to supply the Indian Air Force with 126 aircraft. The Hot and High trials which kicked off last year with Boeings F/A-18 are taking place in Bangalore, over Jaisalmer in the Rajasthan desert under hot weather conditions and in the Leh area of Ladakh – Ladakh meaning "land of high passes" - for high altitude testings. After having to wait patiently for our turn, finally February sees Eurofighter Typhoon in the hot seat, with the opportunity to put our highly advanced and robust capabilities to the test. The trials will be heavily supported by the German Air Force, who will provide both the aircraft and appropriate air and ground crews. Two aircraft set off from Rostock/Laage on Monday destined for Bangalore. Eurofighter is excited to be participating in the trials and with a proven hot weather customer, Saudi Arabia, already in service, now is as good a time as any to shine under the Indian sun.

http://www.defense-aerospace.com/article-view/release/112377/india-to-begin-eurofighter-in_flight-evaluation.html
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MessageSujet: Re: EF2000 Typhoon   Mar 9 Mar 2010 - 2:32

Très interessante la vidèo du simulateur du Typhoon!!!

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MessageSujet: Re: EF2000 Typhoon   Mer 10 Mar 2010 - 0:06

lors du Defexpo-10





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MessageSujet: Re: EF2000 Typhoon   Sam 20 Mar 2010 - 21:23

Du rififi entre Rafale et Eurofighter...

Citation :
After the Dubai Air Shows on the web circulated a series of unofficial reports about exercises held in the UAE with both Rafales and Typhoons. The fact that these reports are unofficial could be a sign of our French competitor frustration in not having signed the much anticipated contract with UAE or possibly even to fulfil a basic need to develop positive stories about the currently unex-ported fighter. The unofficial reports were circulated using French Air Force Rafale pilots who used their blogs to say that Rafale won 4 vs 1 engagements with RAF Typhoons during the exercises in UAE. Propaganda is a science, but in this specific case the stories about the Rafale vs Typhoon are unjustified and an unfair representations of reality because in the exercise sorties Typhoons and Rafales worked together on the same team! There were red Typhoon/Rafale combos and blue Typhoon/Rafale combos which took part in the exercise. On the CT (Continuation Training) sorties both Typhoon and Rafale squadrons were conducting work-up sorties for their junior pilots and this is in fact the subject and source of the unofficial reports. To be quoting results from this training does not give a true reflection of aircraft superiority not to mention the fact that similar results against the Rafale and in Typhoons favour also occurred in this training too, thus dissolving the basis on which these unofficial reports are based. Throughout the exercise Typhoon was always carrying a greater payload than Rafale, Typhoon always came into the fight above Rafale and Typhoon take off performance was always more stunning than Rafale - all fully as expected.

www.eurofighter.com/downloads/ef_world_1_2010low.pdf
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