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 Armée canadienne/Canadian Armed Forces

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Yakouza
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MessageSujet: Armée canadienne/Canadian Armed Forces   Armée canadienne/Canadian Armed Forces - Page 16 Icon_minitimeMer 3 Juin 2009 - 19:03

Rappel du premier message :

F-35 vs Typhoon vs SH Like a Star @ heaven

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MessageSujet: Re: Armée canadienne/Canadian Armed Forces   Armée canadienne/Canadian Armed Forces - Page 16 Icon_minitimeLun 30 Déc 2013 - 21:59

Citation :
NCSM Algonquin: retour en mer retardé et trois millions $ de réparations  

La Marine royale canadienne estime qu’il en coûtera trois millions $ pour réparer les dommages causés au NCSM Algonquin dans une collision lors d’un exercice d’entraînement, mais prévient qu’elle ne pourra pas terminer les réparations avant l’année prochaine.

L’Algonquin est l’un des trois destroyers de la Marine royale canadienne et le seul qui soit stationné sur la côte ouest.

Le destroyer NCSM Algonquin et le navire ravitailleur NCSM Protecteur sont entrés en collision le 30 août dernier pendant des exercices de manœuvres en route vers Hawaï.

C’est à bord du NCSM Algonquin que Nicolas Laffont, de 45eNord.ca avait effectué en juin 2012 la traversée de San Diego à Hawaii en route pour RIMPAC le plus grand exercice aéronaval au monde.

Les deux navires de guerre se livraient à des exercices de remorquage, qui exigent des manœuvres de très près, lorsque l’incident s’est produit.

Lors d’un ravitaillement en mer par exemple, les deux navires naviguent à pleine vitesse et à moins de 50 mètres de distance. «Les navires sont comme des voitures sur une autoroute, à pleine vitesse et côte à côte», avait confié un marin à notre éditeur à bord du navire.

Lors de l’accident survenu en août dernier, le NCSM Algonquin avait subi des dommages importants au hangar du côté bâbord tandis que le NCSM Protecteur avait quant à lui subi des dommages de moins grande importance à la proue.

Le NCSM Protecteur était de retour à la mer une semaine plus tard, mais l’Algonquin, un destroyer de 40 ans de la classe Iroquois, n’a pu jusqu’à maintenant quitter le port et a dû rester, inactif, à la base des Forces canadiennes Esquimalt, en Colombie-Britannique.

Une commission d’enquête a bien sûr été convoquée afin de mener une enquête approfondie de l’incident et des circonstances de l’accident impliquant le NCSM Protecteur et le NCSM Algonquin et ses conclusions seront rendues publiques une fois que l’information aura été étudiée.

La commission formulera alors des recommandations afin d’empêcher qu’un autre incident de ce genre ne se reproduise, mais, entre temps, l’Algonquin n’est pas prêt de reprendre la mer.

Le lieutenant de vaisseau Paul Pendergast, un porte-parole de la Marine a indiqué aujourd’hui à 45eNord.ca que, si certains travaux préliminaires ont déjà été effectués au hangar endommagé du côté bâbord, le gros des travaux reste à faire.

L’officier a toutefois clairement indiqué que le NCSM Algonquin ne serait malheureusement pas de retour en mer au début de 2014.

Il faut encore réparer le revêtement du hangar, son conduit de ventilation, ainsi que plusieurs fils et câbles endommagés.

En outre, plusieurs travaux déjà prévus avant l’accident de l’Algonquin ont priorité sur les réparations du destroyer, notamment les travaux de modernisation des frégates de classe Halifax et les travaux aux sous-marins.

Le Victoria est le seul des quatre sous-marins canadiens qui soit opérationnel, le Windsor étant de nouveau en réparation après avoir éprouvé des problèmes à ses premières sorties et les deux autres toujours en carénage.

De plus, la marine doit aussi assurer la maintenance des navires de défense côtière de classe Kingston.

Ce n’est donc pas demain qu’on verra de nouveau le NCSM Algonquin voguer fièrement sur les eaux du Pacifique en route pour Hawaï.

http://www.45enord.ca/2013/12/ncsm-algonquin-retour-mer-retard-trois-millions-reparations-bfc-esquimalt/
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MessageSujet: Re: Armée canadienne/Canadian Armed Forces   Armée canadienne/Canadian Armed Forces - Page 16 Icon_minitimeVen 3 Jan 2014 - 11:49

Citation :
Military’s fighter-jet reports to put ball in Ottawa’s court on F-35s


The Canadian Forces have finished exploring the world market for fighter jets, putting pressure on the government to decide whether to launch a competition or forge ahead with the sole-sourced purchase of F-35s before the next election.

According to documents posted on a federal website on Thursday, the Canadian Forces have already prepared draft reports on the price, the technical capabilities and the strategic advantages of the four fighter jets in the running.


“The process is nearly finished,” said an official who spoke on condition of anonymity.

The newly released documents suggest the government will have to make its decision in short order because of concerns over the viability of the current fleet of CF-18s, which is set to be phased out between 2017 and 2023.

Any decision on the life extension of the CF-18s will depend on Ottawa’s main choice in coming months: whether to launch a full-blown competition for new aircraft, which could take years, or proceed with its initial decision to directly buy a fleet of 65 Lockheed-Martin F-35s, a high-tech aircraft that is still in development.

The process is designed to help the government weigh the risks associated with both scenarios and choose the best option for the Canadian Forces and taxpayers.

The Auditor-General slammed Ottawa’s previous acquisition plan in a report that fuelled a political firestorm in the spring of 2012. There was speculation at the time the government’s seven-point response could bring a final decision after the 2015 general election.

However, the process is moving along swiftly, according to the public summary of meetings of an “independent review panel” that is monitoring the government’s process, which means that the F-35 is set to be a hot political file once again.

The Royal Canadian Air Force presented a series of draft reports to the review panel in late November and early December, including the initial version of the Public Report on the Evaluation of Options that will eventually be released at large.

In addition, the RCAF is finishing up its “Integrated Mission Risk Assessment,” that is nearly ready to be presented to a committee of deputy ministers, the documents said. According to the government’s process, the committee of deputy ministers will then present a series of options to Prime Minister Stephen Harper and his cabinet, which will make the final decision on the process.

In its 2012 report, the Auditor-General criticized the government’s sole-sourced acquisition process, and raised questions about the long-term cost of the program.

The government responded by creating a National Fighter Procurement Secretariat to oversee its new acquisition process, stating that it was “hitting the reset button.”

One of the first steps was to launch an “options analysis” to compare the cost and capabilities of the four fighter jets in contention for the $40-billion contract: the F-35, the Dassault Rafales, the Boeing Super Hornet and the Eurofighter Typhoon.

However, the Canadian Forces informed the panel of independent experts that it has not managed to obtain detailed financial information from the four aircraft manufacturers. Instead, the government is currently operating with a “rough order of magnitude,” which suggests that Ottawa will need to launch a full competition if it wants guarantees that it is getting the best possible price for its new fighter jets.

The federal government announced to great fanfare in 2010 it would forgo an open competition and buy the Lockheed F-35 because it was the only plane that would serve Canada’s needs. The Conservatives defended the decision in the 2011 election and often excoriated critics who suggested they had made a mistake.

In late 2012, however, the government backed away from its decision as it launched its new process, including the evaluation of the F-35’s major rivals.

“What’s important here is that we act on these recommendations, that we deliver to Canadians the certainty, the surety they require that they’re getting the right aircraft for our country for the long term and that we’re being responsible with taxpayers’ dollars,” then-defence minister Peter MacKay said.


http://www.theglobeandmail.com

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MessageSujet: Re: Armée canadienne/Canadian Armed Forces   Armée canadienne/Canadian Armed Forces - Page 16 Icon_minitimeSam 4 Jan 2014 - 22:54

Citation :
Remplacement des CF-18: le fédéral n'est pas pressé

http://fr.canoe.ca/infos/quebeccanada/archives/2014/01/20140104-173456.html

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MessageSujet: Re: Armée canadienne/Canadian Armed Forces   Armée canadienne/Canadian Armed Forces - Page 16 Icon_minitimeDim 5 Jan 2014 - 1:17

Citation :
Government of Canada to continue with Maritime Helicopter Project and begin retiring Sea Kings in 2015

http://news.gc.ca/web/article-en.do?mthd=tp&crtr.page=1&nid=806659&crtr.tp1D=1
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MessageSujet: Re: Armée canadienne/Canadian Armed Forces   Armée canadienne/Canadian Armed Forces - Page 16 Icon_minitimeLun 6 Jan 2014 - 12:10

Citation :
Canada orders truck-mounted shelters

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The Canadian government has awarded DEW Engineering and Development a contract for additional truck-mounted shelters and a separate competitive contract to equipment these and shelters previously ordered. 
As part of the Canadian Armed Forces’ Medium Support Vehicle System (MSVS) project, Navistar Defence received a C$274 million competitive contract in January ...

http://www.shephardmedia.com/news/mil-log/canada-orders-truck-mounted-shelters/
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MessageSujet: Re: Armée canadienne/Canadian Armed Forces   Armée canadienne/Canadian Armed Forces - Page 16 Icon_minitimeMar 7 Jan 2014 - 11:01

Citation :
Rebuilt HMCS Chicoutimi submarine to return to navy
News comes nearly 10 years after deadly fire aboard 2nd-hand warship effectively crippled sub program

Armée canadienne/Canadian Armed Forces - Page 16 Hi-852-chicoutimi-cp-113969

A newly rebuilt HMCS Chicoutimi is set to return to Canada's naval fleet nearly 10 years after a deadly fire aboard the second-hand warship effectively crippled the Canadian navy's submarine program.

The resurrection of the British-built vessel, which became emblematic of the sorry state of Canadian military equipment in 2004, has the Department of National Defence contemplating for the first time how best to employ its controversial subs.

One internal defence proposal foresees deploying the undersea warships to far-flung oceans, patrolling trouble spots the way the navy's frigates do today.

Chicoutimi has been fully repaired and upgraded, says the navy's top commander.

It entered the water in late November after three years of work at Victoria Shipyards Co. Ltd., a return that is about two years behind the navy's original schedule.

The submarine is in the process of being turned over to the military and the crew is expected to begin sea trial in waters off Esquimalt, B.C. over the next few weeks, Vice-Admiral Mark Norman told The Canadian Press in a recent interview.

"We're on the cusp of achieving what we laid out," said Norman, who noted the original goal of the program was to have three of the navy's four submarines operational at all times.
Shallow-water restrictions

Chicoutimi will, however, be restricted to shallow-water diving for the foreseeable future, according to a series of defence documents obtained by The Canadian Press under the Access to Information Act.

It's been a long, excruciating journey since Jean Chretien's Liberal government announced in 1998 it would buy four surplus diesel-electric boats from the Royal Navy in what was heralded at the time as a great bargain for Canadian taxpayers.

The poor condition of the mothballed submarines — they were rusty, prone to flooding and one had a dented hull — tarnished the reputation of the boats. But it was the fire aboard Chicoutimi in October 2004, which killed Lt. Chris Saunders and sent two other sailors to hospital, that nearly scuttled the program entirely.

A subsequent military board of inquiry found that an open hatch allowed sea water from a rogue wave to wash down the conning tower and inundate poorly insulated high-voltage wires, triggering the fire. Still, the 700-page report blamed no one for the tragedy, which occurred off Ireland during the ship's voyage to Halifax.
Many millions spent on repairs

The initial estimate to repair the boat was pegged at $15 million in 2005. It quickly increased to $20 million in 2006, but internal documents suggest the price tag could run to more than $125 million, including removal of all fire-damaged components.

Originally commissioned as HMS Upholder, the ship has spent the bulk of its nearly 28-year existence either in dry-dock or tied up to a wharf.

HMCS Victoria is the Canadian navy's only fully operational submarine, having completed the test firing of a live torpedo. A third submarine, HMCS Windsor, is operational but has not gone through process of certification to fire its weapons and remains under dive restrictions.

HMCS Corner Brook is currently in dry-dock for life extension and repairs after slamming into the ocean floor off Vancouver Island.

Despite the trials, senior brass have been thinking ahead and want to see the subs play a meaningful role, possibly in extended deployments in waters off the world's trouble spots in much the same way the Dutch have utilized their fleet.

Former chief of defence staff, general Walt Natynczyk, directed before he retired that the navy develop a deployment plan that would "accelerate the strategic reach of the submarines."

Since the boats are slow and have limited range, Natynczyk envisioned the navy using a piggyback ship to whisk the submarines to support ongoing international operations, such as anti-piracy patrols off the Horn of Africa.

"The immense effort this has required, and the massive investment it represents, must now begin to yield a visible and defensible return on your investment," the former top commander wrote in a directive dated March 5, 2012.

Norman says the navy isn't quite ready for such an operation, but concedes it is a goal.

"We see this as a viable deployment possibility, looking into the near future," he said.

A number of factors would have to be considered, including the cost of transport, sustaining the submarine once it's on station, and the climate, since the boats were designed during the Cold War for operations in the frigid North Atlantic.

"Those boats are more comfortable in cold war than warm water," Norman said.

But it would be in Canada's national interest to conduct such far-flung patrols in addition to keeping tabs on the country's coastline, he added.

"If you can pre-position them in whatever area of strategic interest you may have, they become all that more useful."
http://www.cbc.ca

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MessageSujet: Re: Armée canadienne/Canadian Armed Forces   Armée canadienne/Canadian Armed Forces - Page 16 Icon_minitimeMer 8 Jan 2014 - 9:39

Citation :
Canada progresses fixed-wing SAR procurement

Canada appears to be making progress with one of its long-running procurement programmes, with the issue on 20 December 2013 of a letter of interest covering its fixed-wing search and rescue (FWSAR) requirement.

Following a number of industry engagement days dating back to 2011, Ottawa now plans to release a request for proposals (RFP) early this year.

The letter of interest is intended to establish a "source list" for the programme of suppliers who "must have an aircraft product or must be able to propose a solution that could meet the conditions of the draft RFP". This latter document was released on 30 August 2013.

Prospective suppliers must submit a "statement of capabilities" by 24 January, although the letter makes clear that the "FWSAR secretariat" will have the final ruling over the validity of a company's claims.

Identified as a need since late 2010, the FWSAR programme is intended to replace the aged de Havilland Canada CC-115 Buffalos and older Lockheed Martin CC-130 Hercules operated by the Royal Canadian Air Force.

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Flightglobal's Ascend Online Fleets database lists the service as having an active fleet of six SAR-roled CC-115s and 11 E/H-model CC-130s, although not all of the Hercules are used for SAR missions.

Likely bidders were given tours of the four main operating bases for the SAR fleet in October and November 2013.

Public Works and Government Services Canada – the department managing the procurement – identified Airbus Defence & Space, Alenia Aermacchi, Bell Boeing, Embraer, Lockheed Martin and Viking Air as airframers interested in the bid.
http://www.flightglobal.com

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MessageSujet: Re: Armée canadienne/Canadian Armed Forces   Armée canadienne/Canadian Armed Forces - Page 16 Icon_minitimeJeu 9 Jan 2014 - 20:59

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MessageSujet: Re: Armée canadienne/Canadian Armed Forces   Armée canadienne/Canadian Armed Forces - Page 16 Icon_minitimeJeu 9 Jan 2014 - 21:20

ce sont des Leo2 A6M  Wink 

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MessageSujet: Re: Armée canadienne/Canadian Armed Forces   Armée canadienne/Canadian Armed Forces - Page 16 Icon_minitimeVen 10 Jan 2014 - 10:39

Citation :
Oshkosh Defense delivers MSVS SMP Medium Support Vehicle System to Canadian army

The Canadian Government is taking important steps in modernizing its logistics vehicle fleet by advancing the Standard Military Pattern (SMP) component of the Medium Support Vehicle System (MSVS) project.


Thursday, January 9, 2013 11:04 AM





http://www.armyrecognition.com/january_2014_global_defense_security_news_industry/index.php


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MessageSujet: Re: Armée canadienne/Canadian Armed Forces   Armée canadienne/Canadian Armed Forces - Page 16 Icon_minitimeLun 13 Jan 2014 - 17:16

Yakuza a écrit:
ce sont des Leo2 A6M  Wink 

Ok, merci bien  lol! Je ferai plus attention dorénavant, je trouvai cela bizarre notamment à cause des blindages, j'ai trop fait confiance à la légende des photos  study 

Citation :
 Huit-cent réservistes affrontent l’hiver lors de l’exercice PÈLERIN VALEUREUX 14 (PHOTOS/VIDÉO)

Un retour aux sources

Ajouté par Nicolas Laffont le 11 janvier 2014 à 8:00.

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 Armée canadienne/Canadian Armed Forces - Page 16 683822 
PHOTOS:
 

Près de 800 militaires de la réserve canadienne se sont entraînés cette semaine dans la région du KRTB (Kamouraska, Rivière-du-Loup, Témiscouata et Les Basques). Objectif de l’exercice: préparer les réservistes à la guerre hivernale.

Avec la fin de la mission canadienne en Afghanistan, qui s’achève officiellement le 31 mars prochain, c’est un retour aux sources, la guerre «conventionnelle», que les militaires canadiens doivent réapprendre.

À la différence des dernières années où le premier exercice de l’année se déroulait aux États-Unis, comme lors de l’Exercice NOBLE GUERRIER 13, celui de cette année se faisait au pays.

En ce début du mois de janvier 2014, c’est donc au Québec, dans une zone de près de 6.000 km², par une température ressentie d’environ -30°, que les réservistes du 35e Groupe-brigade du Canada ont entamé leur exercice hivernal PÈLERIN VALEUREUX.

Par une matinée glaciale, le soleil est encore bien bas sur l’horizon lorsque les premières raquettes se font entendre sur la route. Une vingtaine de militaires des Voltigeurs de Québec viennent de mener une attaque et après un replis se dirigent vers une zone sécuritaire d’où ils pourront être «extraits» par hélicoptères.

Le caporal-chef Julien Pouliot se dit satisfait de l’exercice de ce matin et bien que le plus dur soit de «bien choisir ses vêtements» pour la guerre hivernale, «c’est super! On a mené notre attaque et là on se dirige vers la ‘landing zone’ pour se faire héliporter».

Ce sont deux hélicoptères du 430e escadron tactique d’hélicoptères basé à Valcartier qui atterrissent quelques minutes plus tard à la zone prévue dans un nuage de neige.

Par vague de de six ou sept, les militaires embarquent dans l’aéronef et disparaissent en quelques minutes. La zone redevient calme, seul le vent glacial continue à souffler.



Plus loin, une dizaine d’ingénieurs du 35e Régiment du génie de combat participent à la mise en place d’un pont de cordes qui sera utilisé pour une attaque.

Encore un peu plus loin, une autre section des Voltigeurs de Québec attaque un convoi de véhicules et repartent aussitôt dans les bois.

Autre lieu, autre temps. À quelques kilomètres du village de Saint-Eusèbe, la force «amie» se prépare à attaquer la position occupée par la force «ennemie». L’objectif est clair: prendre d’assaut la place et capturer les ennemis.

Quelques minutes avant l’heure H prévu, l’assaut est donné: près de 120 soldats armées de leurs raquettes et de leurs armes engagent une trentaine d’ennemis qui se défend tant bien que mal durant de longues minutes. Traversant des champs et des forêts, les soldats prennent la place forte et sécurisent les alentours non sans s’être laissé surprendre par le flanc droit et donc avec quelques pertes.

Rencontré sur place quelques minutes après l’attaque finale de l’exercice PÈLERIN VALEUREUX 14, le brigadier-général Jean-Marc Lanthier, commandant de la 2e Division du Canada s’est dit satisfait de ce qu’il a vu et a rappelé l’importance d’un tel entraînement pour les réservistes du Québec…


http://www.45enord.ca/2014/01/huit-cent-reservistes-35gbc-affrontent-hiver-exercice-pelerin-valeureux-14-photosvideo/
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MessageSujet: Re: Armée canadienne/Canadian Armed Forces   Armée canadienne/Canadian Armed Forces - Page 16 Icon_minitimeMar 28 Jan 2014 - 18:38

Citation :
Canadian Forces - Exercise RAFALE BLANCHE 2014

Des soldats canadiens et polonais participeront à un entraînement sur les opérations de combat dans des conditions hivernales dans la région de Chaudière‑Appalaches, au Québec, du 28 janvier au 5 février 2014. L’exercice Rafale Blanche 2014 réunira près de 2 500 soldats et 700 véhicules du 5e Groupe-brigade mécanisé du Canada. Les soldats canadiens seront accompagnés par un peloton de l’armée polonaise.

Les participants à l’exercice mettront en pratique leurs aptitudes de survie en hiver; effectueront des patrouilles à long rayon d’action; se déplaceront dans des régions rurales et urbaines ; sécuriseront des aires d’atterrissage d’hélicoptères; effectueront des sauts en parachute dans des conditions hivernales. Les soldats auront également l’occasion de rencontrer les résidents de la région durant la fin de semaine du 1er et 2 février et de présenter l’équipement de l’Armée.

Photos : Philippe Brassard, Adsum - at Valcartier Military Base.

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MessageSujet: Re: Armée canadienne/Canadian Armed Forces   Armée canadienne/Canadian Armed Forces - Page 16 Icon_minitimeMer 5 Fév 2014 - 16:11

Citation :
Armée canadienne

Exercice Rafale Blanche
(5 photos)

L’exercice Rafale Blanche 2014 réunira près de 2 500 soldats et 700 véhicules du 5e Groupe-brigade mécanisé du Canada.  

Armée canadienne/Canadian Armed Forces - Page 16 4187
Dans le cadre de l'Exercice Rafale Blanche 2014, les parachutistes de la Compagnie A du 3e Bataillon Royal 22e Régiment arrivent au sol sur
le territoire de St-Patrice de Beaurivage, QC, le 29 janvier. Photo : Sgt Sébastien Fréchette
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MessageSujet: Re: Armée canadienne/Canadian Armed Forces   Armée canadienne/Canadian Armed Forces - Page 16 Icon_minitimeJeu 6 Fév 2014 - 9:48

Citation :
Submarine HMCS Windsor shore bound after engine failure

Armée canadienne/Canadian Armed Forces - Page 16 Ns-hi-sub-windsor-apr11
Royal Canadian Navy vessel is the only sub on the East Coast

The Royal Canadian Navy's only submarine on the East Coast will be pulled from service for up to a year because of engine woes, CBC News has learned.

HMCS Windsor, which completed a $209-million refit just 18 months ago, will be hauled from the water in March, the navy has confirmed to CBC News.

Canada's ailing submarines

A navy spokesperson said one of HMCS Windsor's two diesel engines will be removed and replaced during the unscheduled docking.

A naval source told CBC News the job will take at least seven months but could last longer, depending on how the massive 16-cylinder diesel engine is stripped from the submarine.

Lt.-Cmdr. Alain Blondin responded to CBC's inquiries late Wednesday. He said the work is scheduled to take place between late March and September.

Blondin said the replacement generator is "projected to cost $1.5 million, including labour, already procured materials and external services. While the defective generator is being replaced, other maintenance and engineering changes will also be carried out," he said.

"However, this cost will not be known until the repair agent can survey the defective unit."

Blondin said the cost for the engine itself is $1.35 million, which he said is already a part of the "national spare parts inventory for the submarine fleet."

The broken Paxman Valenta engine weighs eight tonnes and was commonly used to drive British trains.

Canada's used British-built submarines are fitted with a special hatch that may allow the navy to simply pull the engine from the 20-year-old HMCS Windsor. But if the hatch — called a Dutch breach — turns out to be too small, the navy will be forced to cut the submarine in half to remove the engine.

It is likely the 2,400-tonne Windsor will be hauled from the water at the navy's dockyard in Halifax and stored in a newly constructed $20-million submarine shed that will shelter the sub from the elements.

HMCS Windsor should have been operational until 2018 after a five-year refit which began in 2007. The refit was to take two years and cost $45 million. But in April, Capt. Luc Cassivi, director of Canada's submarine force, told CBC News the final tally was $209 million.

Shortly after the navy slipped the Windsor back into Halifax harbour in the spring of 2012, the diesel engine was declared unusable. The diesel engine is used to charge the batteries the submarine depends on to drive electric propulsion motors when submerged.

The engine failure meant that even after hundreds of millions spent on upgrades, the Windsor only had one working engine, which restricted the sub's ability to dive and manoeuvre.

The submarine's 48 crew members were forbidden to take the submarine from home waters because of the useless engine.
http://www.cbc.ca

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MessageSujet: Re: Armée canadienne/Canadian Armed Forces   Armée canadienne/Canadian Armed Forces - Page 16 Icon_minitimeDim 9 Fév 2014 - 17:10

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 Canada To Require More Offsets  

VICTORIA, BRITISH COLUMBIA
— Canada is getting serious about offsets.

Defense contractors who want some of the CAN $240 billion ($225 billion) projected to be spent on the Canadian Forces over the next two decades must craft bids that benefit domestic industry — for example, by creating highly skilled jobs, said Public Works Minister Diane Finley.

“The new Defence Procurement Strategy is designed to help make Canadian companies more competitive, here and abroad, in what is truly a global, managed — and I would venture to say even highly controlled — market,” Finley said. “Nearly every other Western nation already has a strategy such as this in place.”

Finley called the DPS “a fundamental change in how we do defense and major Coast Guard procurements.”

Finley and Defence Minister Rob Nicholson outlined the new rules Feb. 5 in Ottawa.

The ruling Conservative Party government hopes the new strategy will mollify domestic defense firms who complain they have received little quality work from Canadian military contracts announced in the past several years. Worth billions of dollars, the purchases include tanks, helicopters and transport aircraft.

Like other nations, Canada has sought offsets in the past, said defense analyst Martin Shadwick. But the government has not pushed as hard as it might recently because it required a large amount of equipment to fill urgent needs in Afghanistan and elsewhere, said Shadwick, a defense analyst at York University in Toronto.

“I would expect companies are going to have to respond by highlighting what they can do for the Canadian economy and outlining significant industrial benefits and jobs,” he said.

A number of firms appeared to be positioning themselves in advance of Finley’s announcement.

Lockheed Martin Canada recently highlighted its 40 years in the country, emphasizing the jobs it has created. Lockheed is also set to launch an advertising campaign highlighting the jobs that would be created if Canada were to purchase its F-35 fighter jet.

Lockheed Martin Canada president Charles Bouchard said the moves by the company are not related to Finley’s announcement. But he and other Lockheed Martin officials did note the company has a long track record of providing Canada with industrial benefits.

Boeing, which is vying to sell Canada the Super Hornet, is now promising offsets for Canadian industry worth 100 percent of the purchase contract value.

Dassault Aviation, pitching its own Rafale fighter, is also highlighting industrial benefits. Yves Robins, a vice-president at Dassault Aviation, said the company would provide full transfer of aircraft technologies to the Canadian government, with no restrictions. That would mean Canadian firms could be in line for upgrading the aircraft as well as providing long-term maintenance and mid-life modernization.

That is the type of proposal that would earn points with the Canadian government under the new scheme. Finley said the procurement strategy would change how industrial benefits are weighed in relation to selecting a winning bidder. Until now, a company was scored on a pass or fail basis and was given no extra consideration if they were able to provide large numbers of high-tech jobs.

That process will be changed and the level of industrial benefits will contribute to the rating of a bid proposal, Finley noted.

In addition, the government will hold companies publicly accountable for the offsets they promise. Finley said various companies have yet to fulfill CAN $5 billion in offsets, known in Canada as industrial regional benefits.

The government’s initiatives closely follow a report from its procurement adviser issued last year, recommending that foreign defense companies be required to provide domestic companies with quality offset work in key areas such as cyber security, training systems and soldier protection.

That 88-page report, “Canada First: Leveraging Defence Procurement Through Key Industrial Capabilities,” recommended developing, at least initially, key industrial capabilities in six areas: Arctic and maritime security, soldier protection, command and support, cyber security, training systems and in-service support.

Foreign firms who wanted to bid on Canadian defense contracts would be required to provide offsets in those areas and would receive better consideration for their bids if they provided Canadian companies with work on international programs.

Finley, however, cautioned that the new strategy does not mean “buy in Canada, under all circumstances, even if it doesn’t make sense.”

In addition, she said, the Department of International Trade will support the presence of Canadian companies and organizations at international defense trade shows and delegations. Other countries that already do this are potentially taking business away from Canada, she said.

The government also plans to provide more information to industry about military procurements, including informing companies early on about projects and publishing an annual acquisition guide to outline its priority programs.

A Defense Procurement Secretariat to be established within Public Works would provide expertise needed to oversee purchases of military equipment. The secretariat would use the principles of early and frequent engagement, independent advice and efficient decision-making to streamline defence procurement processes, according to Finley.

An independent, third-party Defence Analytics Institute to provide expert analysis to support the objectives of the strategy will be established.

Tim Page, president of the Canadian Association of Defence and Security Industries, called the move a “critical and positive milestone” that will enhance both security and economic interests.

He said he doesn’t believe the emphasis on ensuring Canadian industrial benefits will compromise equipment capabilities for the Canadian Forces or raise project costs.

“Greater predictability and improved process and governance frameworks will reduce risk, better manage project costs and result in a greater likelihood of successful procurement outcomes,” Page noted.

The association represents more than 1,000 defense and security companies in Canada. ■

http://www.defensenews.com/article/20140208/DEFREG02/302080022/
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MessageSujet: Re: Armée canadienne/Canadian Armed Forces   Armée canadienne/Canadian Armed Forces - Page 16 Icon_minitimeLun 17 Fév 2014 - 21:47

Quelque photos prise durant une exposition de l'armée canadienne ici à Quebec
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Pro rege, saepe, pro patria semper

اقسم بالله العظيم ان اكون مخلصا لله و لملكي و ان اتفانى في خدمة وطني و دفع كل خطر يهدده و ان انفد اوامرقائدي الاعلى صاحب الجلالة
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MessageSujet: Re: Armée canadienne/Canadian Armed Forces   Armée canadienne/Canadian Armed Forces - Page 16 Icon_minitimeMar 18 Fév 2014 - 17:11

Citation :
5e Groupe-brigade mécanisé du Canada (5 GBMC)
Armée canadienne/Canadian Armed Forces - Page 16 4215
Armée canadienne/Canadian Armed Forces - Page 16 1638
Les parachutistes de la compagnie A du 3e Bataillon, Royal 22e Régiment, effectuent un saut à partir d’un CC-177 Globemaster III dans le ciel
de Saint-Patrice-de-Beaurivage.
Armée canadienne/Canadian Armed Forces - Page 16 5183
Après avoir foulé le sol, les parachutistes du 3e Bataillon, Royal 22e Régiment, se dirigent vers leurs points de rendez-vous à
Saint-Patrice-de-Beaurivag. Photos : sergent Sébastien Fréchette, affaires publiques 5 GBMC –
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Armée canadienne/Canadian Armed Forces - Page 16 3266
Les membres de la Batterie X du 5e Régiment d’artillerie légère du Canada en action sur l’obusier M-777 dans les secteurs d’entraînement de la
garnison Valcartier, QC, durant l’exercice Rafale Blanche 2014 le lundi 3 février 2014.
Photos par: Cpl Nicolas Tremblay, Section imagerie ValcartierVL2014-0030-012
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MessageSujet: Re: Armée canadienne/Canadian Armed Forces   Armée canadienne/Canadian Armed Forces - Page 16 Icon_minitimeMar 18 Fév 2014 - 19:28

Citation :
35 Groupe-brigade du Canada

EXERCICE D’ARTILLERIE 62 RAC


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Le 62e Régiment d’artillerie de campagne tenait fin janvier un exercice sur la Base de Valcartier. (Photos Bdrc Annie Garceau)   Armée canadienne/Canadian Armed Forces - Page 16 683822 
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MessageSujet: Re: Armée canadienne/Canadian Armed Forces   Armée canadienne/Canadian Armed Forces - Page 16 Icon_minitimeMer 19 Fév 2014 - 21:11

Citation :
Armée canadienne/Canadian Armed Forces - Page 16 1651
Le lieutenant de vaisseau William Chong recharge son lance-roquettes-leurres, sur l’aileron de passerelle de bâbord du Navire canadien de Sa Majesté REGINA, dans les eaux à l’est de l’Inde, le 14 février 2014, dans le cadre de l’opération Artemis.

Armée canadienne/Canadian Armed Forces - Page 16 2359
Le maître de 2e classe Michael Spence aide le lieutenant de vaisseau William Chong à recharger sont lance-roquettes-leurres, sur l’aileron de passerelle de bâbord du Navire canadien de Sa Majesté REGINA, dans les eaux à l’est de l’Inde, le 14 février 2014, dans le cadre de l’opération Artemis.

Armée canadienne/Canadian Armed Forces - Page 16 4223
Le matelot de 1re classe Lee Mihalcheon tire avec une mitrailleuse lourde de calibre .50, dans le cadre d’un exercice d’entraînement de lutte contre les feux de surface mené à bord du Navire canadien de Sa Majesté REGINA, dans les eaux à l’est de l’Inde, le 14 février 2014, dans le cadre de l’opération Artemis.

Armée canadienne/Canadian Armed Forces - Page 16 3275
Une roquette-leurre est lancée sur une cible simulée depuis le Navire canadien de Sa Majesté REGINA, dans les eaux à l’est de l’Inde, le 14 février 2014, dans le cadre de l’opération Artemis.

Photos : Cpl Michael Bastien, Services d’imagerie des FMAR℗
ET2014-7034-02
© 2014 DND-MDN Canada
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MessageSujet: Re: Armée canadienne/Canadian Armed Forces   Armée canadienne/Canadian Armed Forces - Page 16 Icon_minitimeDim 23 Fév 2014 - 15:45

Citation :
2R22eR

ski militaire, phase finale


Lors de la phase finale de la formation de ski militaire, les membres ont été héliporté dans les secteurs d'entrainement. Le retour en ski avec les toboggans et tout leurs contenu, pour une longue patrouille vers le bataillon de plus ils ont pratiquer le skijoriing, Tirer par une motoneige sur une partie de leur patrouille.

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MessageSujet: Re: Armée canadienne/Canadian Armed Forces   Armée canadienne/Canadian Armed Forces - Page 16 Icon_minitimeVen 28 Fév 2014 - 11:51

Citation :
Canada opens expanded UAS test centre


Canada’s newly expanded Unmanned Aerial System Centre of Excellence (UASCE) opened the doors on a new facility in Alma, Quebec on 27 February, as its backers signed a multinational cooperation agreement to support the integration of such technology into non-segregated airspace.

Nearly 250 people attended the opening ceremony, associated flight demonstration and a conference on airspace integration, including officials from Canada, France, Israel, Italy, the UK and the USA.

Dubbed Project Essor, the C$4.3 million ($3.8 million) site expansion has been supported by a C$2.5 million investment by the Canada Economic Development for Quebec Regions programme, plus additional financial support from the Gouvernement du Québec.

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asset image

UASCE

“The UASCE is becoming increasingly known as a world leader in both civil and commercial applications in the field of unmanned aerial systems,” says its president, Pascal Pilote.

Close to the Canadian air force’s Bagotville air base and with a 5,000ft (1,520m)-long runway, the UASCE’s Alma airport site supports activities with assets up to the medium-altitude, long-endurance class. This includes an unmanned Diamond Aircraft DA42 Dominator, adapted by Israel’s Aeronautics and flown by CAE.

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CAE

As part of its new development, the UASCE has signed up to a consortium of aeronautical test sites also including the CESA centre in Bordeaux, France, the UK National Aeronautical Centre – including West Wales airport, and with the USA’s Oklahoma State University.

“Other centres are planned to join the international consortium within the next year,” says the Canadian organisation, which currently represents 16 members, including CAE and Flyterra.

Involving sharing information on operational safety, flight regulations and operational experiences during the development, testing and certification of unmanned systems, the pact has “the common mission to lead, coordinate and facilitate efforts to ensure UAS airspace integration,” its Canadian partner says.
http://www.flightglobal.com

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MessageSujet: Re: Armée canadienne/Canadian Armed Forces   Armée canadienne/Canadian Armed Forces - Page 16 Icon_minitimeSam 1 Mar 2014 - 20:16

Citation :
1erR22eR (1er Bataillon Royal 22e Régiment)

À Thetford Mines
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MessageSujet: Re: Armée canadienne/Canadian Armed Forces   Armée canadienne/Canadian Armed Forces - Page 16 Icon_minitimeJeu 6 Mar 2014 - 9:14

Citation :
Decision time: Canada needs new fighter jets – now

The Prime Minister, however, has been ragging the puck since April, 2012, when Auditor-General Michael Ferguson reported that the government had misled Canadians about the cost of the F-35s.

In March, 2011, the Department of National Defence told Parliament the F-35s would cost $14.7-billion, including maintenance and operations. Internally, however, both the Department and Cabinet were working with a number of $25-billion.

The Auditor-General’s report caused a storm of controversy, which Mr. Harper quelled by instructing the Royal Canadian Air Force to re-evaluate its options to replace the CF-18s. He set up an “Independent Review Panel” to monitor the Air Force’s progress on the file.

The re-evaluation is now complete, though not yet public. Last month, the Air Force briefed deputy ministers on its findings.

The report is supposed to assess the cost, capabilities, and strategic advantages of four models of aircraft: Lockheed Martin’s F-35, Boeing’s Super Hornet, the French-made Rafale, and the Eurofighter Typhoon.

If the report is objective, it will explain that the F-35 is an increasingly uncertain gamble. In the United States, the F-35 program is already seven years behind schedule and $163-billion over budget.

Frank Kendall, the Pentagon official in charge of procurement, has described the F-35 program as “acquisition malpractice” based on flawed assumptions, unrealistic estimates, and “a general reluctance to accept unfavorable information.”

Many of the problems concern the 24 million lines of computer code in the electronics of each F-35. The Pentagon is gambling that the enhanced sensory awareness of the aircraft, along with a stealth design that seeks to deny that awareness to adversaries, will triumph over speed, agility and firepower in future aerial combat.

It is a gamble because stealth requires compromises on other capabilities. The F-35 is actually slower, less manoeuvrable, has a shorter range, and carries fewer munitions than the three-decade old CF-18s.

Just last month, Mr. Kendall warned that the F-35 software was “behind schedule” and that reliability was “not growing at an acceptable rate.” President Barack Obama has personally intervened, ordering the Pentagon to assemble a team of independent experts to study the software delays.

Additional delays have arisen from “significant findings” of stress cracks in the fuselage and engine mounts of test aircraft “that will require mitigation plans and may include redesigning parts and additional weight.”

The problems help explain why the U.S. government is slowing down its acquisition of F-35s, purchasing just 34 of the aircraft in 2014-15, eight fewer than originally planned. These will be test aircraft, useful for training but unsuitable for combat.

Under these circumstances, Canada cannot realistically hope to receive a fleet of fully operational F-35s within the next decade. And there’s the rub.

The CF-18s were initially due to retire in 2002, but $1.8-billion in upgrades stretched their life expectancy to between 2017 and 2020.

This deadline has been confirmed by Department of National Defence documents obtained by journalists through Access to Information requests. One e-mail from September 21, 2011 states: “The planned CF-18 estimated life expectancy is currently 2020.”

The Independent Review Panel overseeing the Air Force’s evaluation of possible fighter replacements has requested an assessment of how long the CF-18s could be kept flying, including through further upgrades. But fighter jets are subject to extreme forces during tight turns and at supersonic speeds, raising serious concerns about metal fatigue.

Our CF-18 pilots could be ordered to go easy on the aircraft. But while that approach might work for training, it would be suicide in combat. A training-only fleet of fighter jets is about as useful as an armoury full of blanks.

The Prime Minister is left with two responsible options. He could ditch the F-35 and launch an accelerated competition among the alternatives, with a view to receiving the first fully operational replacement aircraft by 2017.

Alternatively, he could sole source a small number of Super Hornets, which are the latest version of the CF-18s and therefore easily integrated into the Air Force’s existing training, operations and maintenance regimes.

An infusion of Super Hornets would ensure the continuation of Canada’s fighter jet capability until the F-35 either proves itself, or fails definitively. It would also provide time to observe the progress of other technologies such as drones, which at some point will render piloted fighter jets obsolete.

Either way, Stephen Harper has to buy some fully operational fighter jets, and quickly – before the Royal Canadian Air Force loses its teeth.

Michael Byers holds the Canada Research Chair in Global Politics and International Law at the University of British Columbia.
http://www.theglobeandmail.com

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MessageSujet: Re: Armée canadienne/Canadian Armed Forces   Armée canadienne/Canadian Armed Forces - Page 16 Icon_minitimeVen 14 Mar 2014 - 2:20

Citation :
Remplacement des CF-18 : Dassault prêt à assembler le Rafale au Canada

Exclusif - Le groupe français Dassault, constructeur de l'avion de chasse Rafale, confirme qu'il est prêt à faire l'assemblage final de son appareil au Canada, si Ottawa choisit ce modèle pour remplacer la flotte des vieux CF-18 des Forces canadiennes.

Dans une entrevue exclusive à Radio-Canada, le vice-président principal de Dassault aviation, Yves Robins, soutient que le Rafale peut rivaliser avec le F-35 de Lockheed Martin.

Au moment où Ottawa tarde à prendre une décision finale sur le genre d'appareil dont il équipera sa force aérienne, Dassault Aviation demande la tenue d'une compétition ouverte et promet des retombées économiques supérieures à ce que laissent miroiter ses concurrents américains Lockheed Martin et Boeing.

« Nous proposons de transférer l'intégrité de l'entretien, de la maintenance, de la modernisation de l'avion ici au Canada auprès des industries canadiennes, avec les droits de propriétés intellectuelles et tous les transferts de technologie pour lesquels nous avons l'autorisation du gouvernement français, sans aucune restriction », précise Yves Robins.

Le transfert des technologies et des propriétés intellectuelles permet la création d'emplois de haut niveau et favorise le développement de très haute technologie. Dassault veut ainsi damer le pion à son concurrent américain Lockeed Martin.

Le fabricant du F-35 répète de son côté que plus de 70 entreprises canadiennes participent déjà à sa conception et à sa construction. Le géant se garde toutefois un droit sur l'entretien et les propriétés intellectuelles de son appareil.

« Non seulement nous sommes prêts à transférer l'assemblage final de l'avion ici au Canada, mais nous sommes également prêts à associer l'industrie aéronautique canadienne à la production de certains éléments de cet
avion. »
— Yves Robins, vice-président principal, Dassault Aviation

Le mois dernier, en réponse aux dérapages de ses projets d'acquisitions militaires, dont celui du F-35, le gouvernement fédéral annonçait une nouvelle stratégie d'approvisionnement et insistait sur la nécessité d'optimiser les retombées économiques des futurs achats.

« Dorénavant, nous tirerons profit de nos investissements en vue de créer des emplois bien rémunérés et hautement spécialisés ici, au Canada », avait déclaré le 5 février dernier Diane Finley, ministre des Travaux publics et des Services gouvernementaux.

Les critiques vives portant sur la décision du gouvernement d'opter pour le F-35 sans appel d'offres et l'augmentation des coûts ont forcé les conservateurs à lancer un nouveau processus pour examiner toutes les options sur le marché, du F-35 jusqu'au Rafale.

Mais un an et trois mois plus tard, le gouvernement conservateur reste discret sur ses intentions.

Le groupe français Dassault, qui veut forcer le jeu, maintient que son avion multirôle répond aux attentes actuelles et à venir du Canada. « Nous pensons qu'il est indispensable d'ouvrir cette compétition de manière à ce que chacun des concurrents puisse faire la meilleure proposition, la plus compétitive et la plus avantageuse pour le Canada », estime Yves Robins.

L'avionneur qui est en campagne de séduction n'a toujours pas réussi à sceller la vente du Rafale à l'extérieur de la France.

En février 2012, il a remporté l'appel d'offres de l'Inde qui veut acquérir 126 appareils, mais les négociations qui doivent mener à la signature du contrat final sont toujours en cours.

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MessageSujet: Re: Armée canadienne/Canadian Armed Forces   Armée canadienne/Canadian Armed Forces - Page 16 Icon_minitimeSam 15 Mar 2014 - 1:53

http://tva.canoe.ca/cgi-bin/player/player_preroll.pl?titre=Reportage%20J.E.&emission=je&video=3340439440001&reseau=TVA§ionlevel=§ionvaleur=&player=43787007001&publisher=43787007001&width=480&height=306

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