Moroccan Military Forum alias FAR-MAROC
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 Le Rafale

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jf16
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MessageSujet: Le Rafale   Le Rafale - Page 17 Icon_minitimeSam 7 Juil 2012 - 15:35

Rappel du premier message :

Citation :

Premier tir de GBU-49 sur Rafale

Le 07/07/2012 à 12:51 | Par Guillaume Steuer

Visiblement plus réactif que les services de communication de la Marine ou de la DGA, c'est l'industriel américain Raytheon qui annonce aujourd'hui avoir contribué au premier tir d'une bombe GBU-49 Enhanced Paveway II (laser/GPS) depuis un Rafale M de l'Aéronautique navale. Selon le missilier, l'armement aurait été largué sur le polygone d'essai de Biscarosse, atteignant sa cible avec la précision escomptée.

Raytheon rappelle que cette intégration rapide (la participation de Dassault avait été réduite au strict minimum) a été rendue possible par l'utilisation du WiPAK, un système permettant au boîtier de contrôle de la GBU-49 de communiquer via une liaison sans fil avec le système d'armes de l'avion. Une solution apparemment plus flexible que celle du boîtier EPAK qui avait été récemment câblé sur les Mirage 2000D.

Prévu de longue date mais retardé à plusieurs reprises, cet essai de GBU-49 fait figure de démonstration de faisabilité. La Marine devrait pouvoir à terme utiliser sur ses Rafale les armements qu'elle avait déjà commandés pour ses SEM. En toute logique, l'armée de l'Air pourrait elle aussi bénéficier d'un nouvel armement sur étagère pour ses Rafale. Une possibilité qui n'a rien d'anodin, au lendemain de l'annonce par Sagem du premier tir de qualification de son AASM laser.

http://www.air-cosmos.com/defense/premier-tir-de-gbu-49-sur-rafale.html
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Chobham
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MessageSujet: Re: Le Rafale   Le Rafale - Page 17 Icon_minitimeVen 24 Jan 2014 - 20:21

Qu'est ce que j'aimerai le voir ainsi en action ... Parce que jusque la, il n'a pas encore fait ses preuves pour ce pourquoi il a ete taillé comme tu dis. Malheureusement ce n'est pas pret d'arriver.
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MessageSujet: Re: Le Rafale   Le Rafale - Page 17 Icon_minitimeVen 24 Jan 2014 - 20:27

comme f-22 f-35 tyty...

les gros clash se font rare  Sad Laughing 
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Gémini
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MessageSujet: Re: Le Rafale   Le Rafale - Page 17 Icon_minitimeSam 25 Jan 2014 - 16:39

Chobham a écrit:
Qu'est ce que j'aimerai le voir ainsi en action ... Parce que jusque la, il n'a pas encore fait ses preuves pour ce pourquoi il a ete taillé comme tu dis. Malheureusement ce n'est pas pret d'arriver.

Dans tous les exercices ,il s'en est sortit tres tres bien.
Au Mali ,en Lybie en Afgha il a rempli son rôle.
Les M88 pousse moins que les "autres" mais fait ce qu'on lui demande.
C'est sur qu'a 24 t cela monte moins vite qu'a 18 t.
Moi je n'oublie pas qu'un pilote d'essais a dit sur le Rafale (qui était au standart F2 a l'epoque il me semble), que si il avait le choix c'est avec un Rafale qu'il partirait au combat, pilote d'essais Britanique de surcroit.
L'effet boule de Feu est une expression utiliser par les pilotes de chasse (ou volée de plomb) pour faire un trou dans le ciel si engouffré et larguer ses bombes,trouer faites a base de Mica et ,bientôt, de meteor.

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arsenik
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MessageSujet: Re: Le Rafale   Le Rafale - Page 17 Icon_minitimeSam 25 Jan 2014 - 18:03

Gémini a écrit:
Chobham a écrit:
Qu'est ce que j'aimerai le voir ainsi en action ... Parce que jusque la, il n'a pas encore fait ses preuves pour ce pourquoi il a ete taillé comme tu dis. Malheureusement ce n'est pas pret d'arriver.

Dans tous les exercices ,il s'en est sortit tres tres bien.
Au Mali ,en Lybie en Afgha il a rempli son rôle.
Les M88 pousse moins que les "autres" mais fait ce qu'on lui demande.
C'est sur qu'a 24 t cela monte moins vite qu'a 18 t.
Moi je n'oublie pas qu'un pilote d'essais a dit sur le Rafale (qui était au standart F2 a l'epoque il me semble), que si il avait le choix c'est avec un Rafale qu'il partirait au combat, pilote d'essais Britanique de surcroit.
L'effet boule de Feu est une expression utiliser par les pilotes de chasse (ou volée de plomb) pour faire un trou dans le ciel si engouffré et larguer ses bombes,trouer faites a base de Mica et ,bientôt, de meteor.


J'ai entendu parler de la futur modernisation du rafale y a-t-il des informations dessus?

hs:la bonne ergonomie et les aile delta donnent un agilité incroyable a cette avions c'est un de ses gros point forts
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MessageSujet: Re: Le Rafale   Le Rafale - Page 17 Icon_minitimeDim 26 Jan 2014 - 12:16

Apparement ,la cellule serait retravaillée pour plus de "discretion). l'armement serait emporter en "pod" furtif largable ,l'ajout de 2 derives et nouveaux moteur (enfin pas nouveaux mais plus puissant Le Rafale - Page 17 Icon_mrg ) . SPECTRA sera encore plus abouti pour eviter les futurs menaces.

Après est ce que cela verra le jour...........hum hum.............. Rolling Eyes 
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MessageSujet: Re: Le Rafale   Le Rafale - Page 17 Icon_minitimeDim 26 Jan 2014 - 15:26

tu veux parler d'une sorte de Silent-rafale (Silent Eagle F15) tu as des sources ?

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MessageSujet: Re: Le Rafale   Le Rafale - Page 17 Icon_minitimeDim 26 Jan 2014 - 20:18

Les sources ,non je n'en ai pas,j'ai lu un article sur AIr fan je crois avec une photos du projet.
C'est un hypotetique standart F4ou f5.
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MessageSujet: Re: Le Rafale   Le Rafale - Page 17 Icon_minitimeLun 27 Jan 2014 - 10:03

Citation :
dna exclusive: 100% price escalation on Rafale fighter aircraft to Rs 1.75 lakh crore likely to dent IAF's strike capability

India’s biggest deal of procuring 126 medium multi-role combat aircraft (MMRCA) for $18 billion (Rs90,000 crore) has hit rough weather. Two years after French aircraft maker Dassault Aviation bagged the deal for its Rafale fighter jets on account of being the lowest bidder, its cost has now shot up by 100 per cent.

In January 2012, when Rafale was declared the winner, its price was quoted between $60-65 million (Rs373-Rs400 crore). A top defence ministry official said the price of a fighter jet made by Dassault could now cost $120 million (Rs746 crore). The second bidder, Eurofighter, had quoted $80-85 million (Rs497-Rs528 crore).

The price hike would mean that the deal would cost India nothing less than $28-30 billion (Rs1.75 lakh crore-Rs1.86 lakh crore),” said an Indian Air Force (IAF) official, who is privy to discussions of the cost negotiation committee.

The defence ministry headed by AK Antony has developed cold feet after the cost doubled compared to the original estimate. With the general elections just months away, Antony is unsure about the fate of the deal, a defence ministry official said. “As the negotiations continue, the cost is spiralling out of hand. It is a major worry,” he said.

An IAF official said that in 2007, when the tender was floated, the cost of the programme was $12 billion (Rs42,000 crore). When the lowest bidder was declared in January 2012, the cost of the deal shot up to $18 billion (Rs90,000 crore).

Eighteen of the 126 planes will be purchased directly from Dassault, while Hindustan Aeronautics Limited will manufacture the other 108 under a licence, at an upcoming facility in Bangalore.

The IAF, which is fighting its depleting combat strength, was banking on Rafale as this was going to be the force’s leading fighter plane for the next four decades. “With chances of the MMRCA deal getting inked appearing dim, there seems to be no

solution to the immediate problem of shrinking squadron numbers as existing aircraft are forced into retirement,” said another IAF official.

The air force is seeking to replace its ageing MiG-21s with a modern fighter and MMRCA fits between India’s high-end Sukhoi-30MKIs and its low-end Tejas LCA lightweight fighter. The IAF has a sanctioned strength of 45 fighter jet squadrons. However, it only has 30 squadrons operational as old aircraft have been retired.
http://www.dnaindia.com

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MessageSujet: Re: Le Rafale   Le Rafale - Page 17 Icon_minitimeLun 27 Jan 2014 - 11:33

c´est vrai qu´apres avoir gagné le bid les francais commencaient de plus en plus de parler de 18b$ au lieu du 12b$ initial..l´avarice va encore torpiller ce deal

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MessageSujet: Re: Le Rafale   Le Rafale - Page 17 Icon_minitimeMer 29 Jan 2014 - 0:40

en réponse à une question posée sur le nouveau rafale et la manière de son évolution

Citation :
Rafale : préparer l’avenir

Le contrat de développement du nouveau Rafale F3-R a été notifié le 30 décembre 2013. Une évolution importante qui doit déboucher sur une qualification en 2018.

Le Rafale - Page 17 Rafale-mali

Antenne active, polyvalence, fusion de données... le Rafale affiche indéniablement une bonne longueur d’avance sur ses cousins européens que sont l’Eurofighter et le Gripen. L’avènement du standard F3 en 2008 a conféré à l’avion français le caractère multirôle qui était prévu au lancement du programme. Et maintenant ?
 
Le nouveau standard F3-R devrait être qualifié par la Direction générale de l’armement (DGA) à l’horizon 2018. Une première étude de levée de risques avait été signée fin 2012 afin d’affiner le périmètre de cette évolution qui, dès l’origine, a été conçue comme un standard logiciel. Ce qui signifie que tous les Rafale livrés à la France seront capables d’en bénéficier.
 
La contrainte budgétaire n’épargnant personne, le standard F3-R a finalement été pensé comme un standard minimal, permettant de maintenir l’activité des bureaux d’études industriels tout en maintenant l’avion à un bon niveau de compétitivité pour le marché export. « Au total, environ 1 Md€ devrait être consacré à ces travaux d’ici à 2018 », précise l’ingénieur général de l’armement Marc Howyan, directeur du programme Rafale, qui ajoute que ceux-ci « viendront irriguer l’ensemble du secteur industriel de l’aviation de combat ».
 
Combat air-air et ciblage d’objectifs terrestres.
Le nouveau standard fera évoluer le Rafale dans deux domaines principaux : le combat air-air et le ciblage d’objectifs terrestres. Sur ce dernier sujet, c’est l’intégration du nouveau pod de désignation laser de nouvelle génération (PDL NG) qui doit permettre de pallier les limitations de l’actuelle nacelle Damocles. « Le calendrier de développement et d’intégration du PDL NG est le plus tendu dans le programme F3-R », explique le patron du programme Rafale. En quatre ans seulement, Thales doit en effet développer un nouveau pod et en assurer avec Dassault l’intégration sur l’avion. Même si des travaux de levée de risque ont déjà eu lieu, le chantier n’a rien d’une mince affaire et mobilisera l’essentiel des ressources en termes d’essais au sol et en vol.

Le Rafale - Page 17 Rafaleair
Le Rafale B340 est l'un des tout premiers avions équipés du nouveau radar à antenne active

En revanche, si le PDL NG tient ses promesses, il amènera des performances en nette amélioration par rapport à la nacelle Damocles avec l’ajout d’une matrice infrarouge de meilleure résolution, une nouvelle voie TV et une mise en adéquation avec les nouvelles normes de l’appui feu rapproché. Seule ombre au tableau : la cible d’acquisition a été réduite de 45 à 20 exemplaires. Le montant global de l’opération, initialement évalué à 450 M€ (non inclus dans le milliard nécessaire à la mise au point de F3-R), devrait donc être légèrement revu à la baisse.
 
Le missile Meteor, dont la qualification finale a été prononcée au cours des derniers jours par les six pays partenaires du programme, constitue l’autre « brique » majeure du standard F3-R. « L’intégration du Meteor pourrait être achevée dès la mi-2017 », précise Marc Howyan. Les Rafale français doivent être capables d’en emporter deux, sur les points latéraux de fuselage arrière aujourd’hui réservés au Mica.
 
Valider l’interface homme-machine.
Après de premiers essais de séparation menés en octobre 2012, l’intégration à proprement parler doit commencer en 2014. Plusieurs tirs seront nécessaires pour valider l’interface homme-machine et la liaison de données avion-missile avec les deux versions du radar, même si c’est bien l’antenne active qui permettra de tirer le meilleur parti du nouvel armement dont la portée maximale serait largement supérieure à 100 km. En revanche, la cible d’acquisition française du Meteor a été divisée par deux au titre des récents arbitrages budgétaires, ce qui signifie que 100 missiles seulement seront commandés. Même si, souligne-t-on à la DGA, une option a été négociée pour pouvoir commander un nouveau lot de missiles au-delà de 2019.
 
Même si son périmètre a été défini de façon minimale,le standard F3-R ne se limite pas au PDL NG et à Meteor. « D’autres modifications sont envisagées et prévoient par exemple une mise à niveau de la liaison 16, l’intégration d’un IFF compatible Mode 5 ainsi que l’acquisition d’une nouvelle nacelle de ravitaillement en vol pour les Rafale Marine », souligne Marc Howyan. Par ailleurs, étant donné qu’aucun standard intermédiaire n’est attendu entre F3.4+ et F3-R, les opérationnels ont demandé de pouvoir bénéficier de quelques modifications issues des travaux F3-R avant 2018. « Nous avons négocié des retombées intermédiaires dès 2016 et 2017 afin que les utilisateurs puissent bénéficier d’améliorations en matière de guerre électronique et de fonctionnement du radar RBE2PESA », explique le patron du programme Rafale.
 
Qualification à la mi-2018. Et après ?
Pour l’heure, la DGA ambitionne de prononcer la qualification complète du standard F3-R à la mi-2018, d’après la direction du programme. La nature ayant horreur du vide, la DGA, l’industrie et les opérationnels préparent d’ores et déjà le coup d’après. Dès la fin des développements F3-R, la DGA devrait embrayer sur des travaux de définition et de levée de risque pour le standard suivant qui pourrait être qualifié à l’horizon 2023. « Avec Rafale F3-R, puis F4, mais aussi le démonstrateur de drone de combat FCAS, c’est une même logique d’investissement qui nous guide : faire évoluer l’aviation de combat en la maintenant au plus haut niveau et dans une architecture résolument ouverte », précise à « Air & Cosmos » le délégué général de l’armement, Laurent ColletBillon. « C’est également la garantie de disposer sur le long terme d’une ligne de produits qui répondront aux exigences de l’export », ajoute l’ingénieur de l’armement.

Le Rafale - Page 17 Rafale-m39
Le M39, vu ici à Hyères, est le premier Rafale Marine issu de la quatrième tranche de production.

Deux grands piliers se dessinent déjà pour cette future évolution logicielle : l’un porterait sur le développement et l’intégration de versions rénovées d’armements actuels (Mica, Scalp, ASMP-A) et l’autre sur l’interopérabilité. De nombreux PEA (programmes d’études amont) sont en cours pour faire mûrir certaines des technologies de cet hypothétique Rafale F4 : meilleures performances du radar AESA, du système de guerre électronique Spectra, connectivité accrue, mais aussi amélioration du coût global de possession, etc. Les idées ne manquent pas. En attendant une future modernisation à mi-vie (MLU, mid-life update) à l’horizon 2030 qui amènera sans doute des modifications matérielles diverses, qu’il s’agisse de rénover le cockpit de l’avion ou d’intégrer des « kits de furtivité » qui le rendront encore plus discret.
 
En attendant l’arrivée du F3-R.
Dans l’immédiat, la vie du Rafale continue dans l’armée de l’Air et la Marine. Les deux services ont reçu cette année les premiers avions issus de la quatrième tranche de production (ou
« 4T »), dotés notamment de leur radar RBE2 à antenne active. Dans l’armée de l’Air, la mise en service opérationnelle de cette capacité est attendue début 2014 sur la base de Saint-Dizier, au sein de l’EC-1/7 « Provence ». Dans l’Aéronautique navale, le premier Rafale AESA (M39) est arrivé début décembre au détachement Chasse du CEPA, à Istres, où il permettra de compléter les expérimentations en environnement aéromaritime.
 
A ce jour, tous les Rafale en service disposent du standard F3.3’, dont l’expérimentation s’est achevée au premier semestre 2013. « Celui-ci amène notamment des améliorations de la liaison 16 et de la conduite de tir des armements guidés laser », explique-t-on du côté de l’armée de l’Air. Il rend également tous les avions compatibles avec l’emploi du RBE2-AESA.
 
A l’automne 2014, la DGA devrait qualifier un nouveau standard intermédiaire qui, a priori, sera le dernier avant l’arrivée de F3-R. Baptisé F3.4+, il prévoit « des améliorations de la conduite de tir air-air, de l’interface homme-système et du suivi de terrain pour les transitions entre modes radar et fichier numérique », explique un aviateur. Des modifications ont aussi été apportées dans le domaine de la sécurité des vols, par exemple avec un système d’avertissement de position inusuelle ou bien encore de gestion de l’énergie de freinage détresse. Le standard F3.4+ devrait être opérationnel courant 2015 dans les forces, à l’issue de son expérimentation par le CEAM et le CEPA.

http://www.air-cosmos.com/defexpo-2014-fr/rafale-preparer-l-avenir.html
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charly
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MessageSujet: Re: Le Rafale   Le Rafale - Page 17 Icon_minitimeMer 29 Jan 2014 - 21:37

Citation :

Rafale NG

http://www.cavok.com.br/blog/?p=75034#more-75034

Plus une illustration qu une info  lol! 
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MessageSujet: Re: Le Rafale   Le Rafale - Page 17 Icon_minitimeJeu 6 Fév 2014 - 15:47

Citation :
Rafale fighter jet deal could stretch again

The acquisition of 126 fighter jets, dubbed as the mother of all defence deals, may not happen in either this or the next fiscal year. The IAF, which has been waiting for the multi-role Rafale fighter jets to contain its dwindling fighter squadron strength, had initiated the acquisition process in 2007.

At present, commercial negotiations are on with the French manufacturer of the jets. The negotiations started in the first quarter of 2012. However, they are far from conclusion. Sources denied that the number of fighter jets would be scaled down to accommodate the deal this fiscal. “The option is certainly not on the table. Also one has to remember that the RfP was issued for 126 fighter jets. To alter the number of aircraft would require the process to start from scratch,” sources said.

Moreover, even if the negotiations are completed this quarter, it will need an approval from the defence minister followed by a nod from the Cabinet Committee on Security (CCS).

Responding to a question if the price of the aircraft will go up since the process is getting delayed, a senior IAF officer explained, “These commercial proposals have a validity date and continue to be extended till the time all negotiations are resolved satisfactorily. Since the process is getting delayed, the government will be requesting the vendor to hold the same price for the fighter aircraft. Typically, the vendor retains the same price while extending the commercial proposal. And the extended proposal needs to be valid for at least a few months before it goes to the CCS for final nod.”

The RfP announcement estimated the programme at 126 medium multi-role combat aircraft (MMRCA) at a cost of R40,000 crore (about $10.6 billion as of the RFP date).

The 211-page document includes clauses for initial purchase, transfer of technology, licenced production and life-time maintenance support for the aircraft. Under the terms of purchase, the first 18 aircraft will come in a ‘fly away’ condition, while the remaining 108 will be manufactured under transfer of technology.
http://www.financialexpress.com

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MessageSujet: Re: Le Rafale   Le Rafale - Page 17 Icon_minitimeVen 7 Fév 2014 - 16:02

Citation :
UPDATE 1-India delays Rafale deal after exhausting capital budget

Feb 6 (Reuters) - India's military has postponed until the next financial year a plan to buy 126 fighter planes from France's Dassault Aviation, the defence minister said on Thursday.

New Delhi had picked the Rafale fighters for exclusive negotiations in January 2012 and had been expected to finalise the deal, estimated at $15 billion, by the end of March.

But negotiations to buy 18 planes off-the-shelf and build the rest in India have slowed and will stretch into the following fiscal year, Defence Minister A.K. Antony told a news conference at a defence sector trade fair.

The military, the world's biggest arms importer for three years running, has already spent 92 percent of its defence capital budget for this year, he said.

"Major procurement can only be possible in the next financial year. There is no money left," Antony said. The country is due to hold elections by May and a new government is expected to be installed the following month.

India is in the midst of a $100 billion defence modernisation programme to replace Soviet-era planes and tanks, and narrow the gap with China, with which it fought a war in 1962. A border dispute lingers.

But the defence upgrade programme has moved slowly like other major projects under the current government and partly because of Antony's insistence on transparency and integrity in the defence procurement process, long dogged by allegations of kickbacks.

Last month, Antony's office cancelled a $560 million euro ($770 million) deal with AgustaWestland for 12 helicopters after allegations were made that bribes had been paid to middlemen to secure the contract.

CLEAN-UP

Antony said there could be delays in arms procurement decisions as he tried to clean up the process, but it was important to send a message that India would tolerate no wrong- doing in these deals.

"Everybody will get opportunities, if products are good and prices are low. There is no need to do lobbying," he said.

India chose the Rafale after a bidding contest against the Eurofighter Typhoon aircraft, made by a consortium involving Airbus Group, Finmeccanica and BAE Systems .

Dassault Aviation's chief executive, Eric Trappier, said in December that he was optimistic about finalising the fighter jet deal within a few months, though he was unsure whether it would be sealed before or after the national election.

Antony said the two sides were also trying to tackle the issue of life cycle costs relating to the Rafale.

India's air force, which launched the acquisition process in 2005, has said that delays will severely affect the fleet strength of the force.

The military was forced to turn to the overseas market because a programme to manufacture home-grown combat planes to replace ageing Russian MiG-21 fighters is running 15 years behind schedule.

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MessageSujet: Re: Le Rafale   Le Rafale - Page 17 Icon_minitimeLun 10 Fév 2014 - 13:48

Citation :
Pourquoi l'Inde fait patienter le Rafale sur la piste d'envol

http://www.latribune.fr/entreprises-finance/industrie/aeronautique-defense/20140210trib000814505/pourquoi-l-inde-fait-patienter-le-rafale-sur-la-piste-d-envol.html

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MessageSujet: Re: Le Rafale   Le Rafale - Page 17 Icon_minitimeLun 10 Fév 2014 - 14:06

plus de budget disponible l'acquisition du rafale est reportée pour les deux années fiscales 2014-2015

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MessageSujet: Re: Le Rafale   Le Rafale - Page 17 Icon_minitimeLun 10 Fév 2014 - 14:39

ils le choisiront peut etre enfin vers sa sortie de service dans l´AdA et qu´il deviendra outdated comme l´affaire du trainer-jet,de vrais amateurs en achats ces indiens

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MessageSujet: Re: Le Rafale   Le Rafale - Page 17 Icon_minitimeLun 10 Mar 2014 - 20:37

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MessageSujet: Re: Le Rafale   Le Rafale - Page 17 Icon_minitimeMar 11 Mar 2014 - 19:23

Voici trois articles sur le rafale, un peu angéliques mais avec quelques infos sympas.

N ayant pas une connaissance technique très élevé, j espère que les pros du forum vont se faire un plaisir de nous faire partager le faux du vrai, le bon et le moins bon.


http://blogs.ottawacitizen.com/2014/03/05/the-rafale-as-canadas-next-fighter-part-1/

http://blogs.ottawacitizen.com/2014/03/05/the-rafale-as-canadas-next-fighter-part-2/

http://blogs.ottawacitizen.com/2014/03/07/the-rafale-as-canadas-next-fighter-part-3/


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MessageSujet: Re: Le Rafale   Le Rafale - Page 17 Icon_minitimeMer 12 Mar 2014 - 12:37

Est ce que quelqu'un peut traduire (en gros) ............
Parce qu'avec Reverso euh.......... je galére un peu..... Le Rafale - Page 17 403371 
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MessageSujet: Re: Le Rafale   Le Rafale - Page 17 Icon_minitimeMer 19 Mar 2014 - 10:29

Citation :
F-35's French rival pitches 'Canadianized' fighter jet

Dassault Aviation's Rafale fighter jet is already in use by the French air force

Le Rafale - Page 17 Dassault-aviation-s-rafale-b-fighter-jet

Dassault Aviation of France is making an aggressive bid to sideline the F-35 and to sell its own jet fighter to Canada, offering to transfer technology, create jobs and share billions of dollars in business if Canada buys its Rafale fighter to replace its outdated fleet of CF-18s.

Dassault leads the French consortium that makes the twin-engined Rafale for the French air force. The Rafale, unlike the F-35, has been combat-tested in Afghanistan, Libya and Mali. Although not yet sold outside France, India has announced plans to buy the Rafale on the strength of pledges to transfer the technology. The agreement provides that 108 out of 126 Rafales will be built in India, not France.

F-35 rivals anxious for verdict on stealth fighter program
Dassault Aviation ramps up CF-18 replacement pitch
Analysis: Lockheed Martin launches PR campaign for F-35
Analysis: Military defeated in war over procurement reform


A similar deal with Canada would allow major components to be manufactured here, according to Dassault's vice-president, Yves Robins.

"Should the Canadian industry wish to assemble or produce part of the Rafale in Canada, we are fully open to it," Robins told CBC News in Montreal.

Robins said the "intellectual property" associated with the Rafale would be part of any sale, including the source codes for the fighter's computer system as well as the know-how to adapt and update the aircraft — both hardware and software — throughout its lifespan.

"The Rafale will be Canadianized," said Robins.

This would mean, he said, "transfer of technology to the Canadian industry, creating high-value jobs and integrating the Canadian industry in the global supply chain."

Robins said the jobs created in Canada would far exceed those that would flow from a purchase of the F-35.

The Rafale's backers dismiss concerns that a French plane will not work well with U.S. forces, saying it did just that in both Afghanistan and Libya. They add that its attachment points for bombs and missiles are built to NATO standards.
Contest comes down to earth

Even so, the Rafale offer suggests the contest for billions of dollars in fighter sales to Canada is increasingly focused on the spinoff benefits — meaning, jobs on the ground — and less on how the competing planes perform in the air.

All the rival fighters claim to be fully capable of conducting sovereignty patrols in the Arctic, as well as combat missions such as the overthrow of Libyan dictator Moammar Ghadafi in 2011. Canada's CF-18s took part in that operation, but are due to retire over the next five years.

Prime Minister Stephen Harper's governing Conservatives had picked Lockheed Martin's F-35 stealth fighter to replace them, until the government's lack of candour about the cost provoked a political storm and a scathing report by the auditor general in 2012. That forced the government to retreat, saying it would "hit the reset button."

After years of delays and cost overruns, the F-35 program is still in its early stages. Canada's fighter purchase is now going nowhere as the government tries to decide whether to stick with the F-35 or to hold a competition with some or all of its rivals — the Boeing Super Hornet, Dassault's Rafale, the Eurofighter Typhoon and the Saab Gripen.
Jobs, jobs, jobs

By coincidence or not, the Dassault bid comes a month after the Canadian government announced a new procurement strategy emphasizing the creation of jobs.

Discussing the plan in Vancouver last week, Public Works Minister Diane Finley said, "The whole idea behind it is, anyone who is competing on the procurements, the various ones, has to make sure that they are investing in Canada — that Canada's getting benefits."

Dassault says that's exactly what it is doing, and that it already has a supplier network in Canada, led by Thales, a French multinational specializing in aerospace and defence hardware. The Thales plant in Montreal produces actuators that move the flaps on the wings of the Rafale.

Thales Canada CEO Mark Halinaty told CBC News that the company employs 1,300 Canadians, and that an influx of French military technology could be exploited for growth in many other fields. Already, Thales makes control systems for commercial aircraft, railroads and the Canadian Forces.

"It's not just about transferring technology and know-how for a particular program," said Halinaty.

"What that does is provide us with the expertise which allows us to develop our own Canadian-originated projects, which we can then export."
Not just a chance to bid, but a 'guarantee'

Robins, the Dassault VP, added that "we are not only limiting this offer to the Rafale."

Robins said that Dassault's partnerships with hundreds of other French companies will allow it to include Canadian industry in other high-tech projects — in space, unmanned drones and avionics. This, he said, would be "a guarantee of activity amounting at least to the equivalent of the procurement budget for the aircraft — and going much further later on."

To date, the Canadian government has budgeted $9 billion for the purchase. Robins said Dassault would promise in writing to invest that much in Canada.

"This is a commitment. A contractual commitment, even with penalties written in the contracts. We are not saying the Canadian industry could potentially, maybe go up to $10 (billion) or $11 billion by bidding for such-and-such contracts. We are saying we guarantee this return to the Canadian industry. It's a totally different philosophy from some of our competitors."

That's a direct shot at Lockheed Martin, which says it will offer Canadians the chance to bid on "$11 billion in opportunities" over the life of the F-35 program. There's no guarantee that Canadian firms would win those contracts.
Even so, Lockheed Martin vice-president Steve O'Bryan says he has already signed $600 million in contracts to build parts of the F-35 in Canada.

"These are real contracts ... all before Canada has even decided on a single airplane," O'Bryan told CBC News.

"This isn't mundane work. This is software, this is avionics, this is composite work. These are the technologies in the aerospace industry you need for years to come."
From stealth fighters to windmills

In the Ottawa suburb of Gloucester, a small company called GasTOPS is one of Lockheed Martin's 70 Canadian suppliers. Having developed a specialized sensor for another stealth fighter — the top-secret F-22 — GasTOPS now makes an updated version for the F-35. It's an early-warning system that checks the oil flow for microscopic pieces of metal which might indicate a looming engine failure.

Although the devices are worth $5,000 each, the F-35 production line is still not rolling at full speed and Lockheed Martin has only bought 500 of the sensors so far. But GasTOPS has expanded into a much larger market for the same sensor: for wind turbines, which are in use all over the world.

Dave Muir, the CEO of GasTOPS, says "the key thing is these are knowledge-based, what you would call highly qualified, professional jobs. These are jobs that are hard to come by. They're hard to create."

Of course, Dassault is not Lockheed Martin's only rival. Although the Eurofighter and Saab bids are not seen as strong contenders at the moment, Boeing's Super Hornet, like the Rafale, has combat experience and lower operating costs than the F-35. It's an updated version of the CF-18s Canada currently uses, which Boeing says implies an easier learning curve for Canadian pilots. The U.S. has bought dozens of Super Hornets to bridge the gap until the F-35 reaches full-rate production.

As a global aviation company, Boeing also has a network of 200 suppliers in Canada and, like Dassault, dismisses Lockheed Martin's offer on jobs as inferior.

For now, though, all the fighter companies interested in Canada's business can only wait for the government to make a decision: will it hold a competition, or not? And will its decision reflect the commitment to Canadian jobs, or not?

http://www.cbc.ca

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MessageSujet: Re: Le Rafale   Le Rafale - Page 17 Icon_minitimeLun 31 Mar 2014 - 12:43

Citation :
Rafale can ‘easily meet Qatar’s defence needs’

Le Rafale - Page 17 857a126b-2cb1-4dc7-9ae3-c9448179def5

The “omnirole” fighter jet Rafale can “easily” meet all the requirements of Qatar’s defence needs for the present and the future, a top Dassault Aviation (DA) official said recently.

Benoît Dussaugey, DA’s senior executive vice-president (international), told Gulf Times that the French company was in the race to win the multi-billion dollar contract for new fighter jets for Qatar’s Emiri Air Force and was “very confident” of its chances given the “excellent capability” of its aircraft.

“The final decision, of course, is with the Qatari authorities and we are sure that they will choose the best aircraft,” he said.

Dussaugey spoke to Gulf Times on the sidelines of the recently held mega defence exhibition, Dimdex 2014.

The Rafale is in competition with other major fighter aircraft, including the Euro fighter Typhoon backed strongly by the British via BAE Systems and American conglomerate Boeing that was reportedly offering the Super Hornet F-18 and F-15 Strike Eagle.

When asked about the reason for his confidence given that the French company’s jet hasn’t had a major sale in the region yet, Dussaugey said the whole world acknowledges the high performance of Rafale. He also pointed out that while it was true Saudi Arabia went ahead with its Typhoon jet deal, the UAE had backed out of it.

A top BAE System official had told Gulf Times earlier that the Typhoon deal had not gone through in the UAE because of the country’s “budgetary” constraints and had nothing to do with their aircraft’s capability. Dussaugey admitted with a laugh that “we were very happy” when the Typhoon deal did not materialise in the UAE.

The French official said his company was still a big contender in the Middle East market and was looking to bag contracts not only in Qatar, but also other countries such as Bahrain .

Also, France is the only country apart from the US that is able to deploy a large aircraft carrier in the region.

According to IHS Jane’s Defence Weekly, recent years have seen a growing French naval presence in the region, led principally by the nuclear-powered aircraft carrier Charles de Gaulle. At Port Zayed in Abu Dhabi in the UAE, France has opened a new naval base, where Charles de Gaulle in 2010 was one of the first French navy ships to visit.

The aircraft carrier comprises 10 Rafale M and 10 Super Etendard fighter aircraft, as well as two airborne early-warning and control E-2C Hawkeye aircraft, the weekly added.

When asked to comment on the performance of Rafale in the UAE, the official said: “The Rafale has performed perfectly well in the UAE and we didn’t even need to modify our aircraft in anyway to suit the extremely hot weather conditions of the region.”

He also highlighted the jet’s past military engagements, including in Afghanistan from 2002 to 2011, Libya in 2011 and Mali in 2013.
http://www.gulf-times.com

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MessageSujet: Re: Le Rafale   Le Rafale - Page 17 Icon_minitimeMar 8 Avr 2014 - 16:20

Citation :
08/04/2014

Coup de pouce israélien pour le Rafale !

Le Rafale - Page 17 2517

Le fabricant d’équipement israélien Rafael propose sa gamme de missiles air-air pour équiper les futurs avions Rafale destinés à l’Inde. Actuellement, l’avion de combat français ne peut emporter que des missiles français, produit à l'époque par Sagem, en l’occurrence la gamme « Mica » et d’ici 2017, le « Meteor » de MBDA.

On sait que l’Inde lorgne sur l’adaptation de divers armements, comme le missile de croisière supersonique russo-indien « Brahmos », dont l’intégration et la responsabilité de celle-ci, complique les négociations du contrat.

Avec l’offre du missilier israélien Rafael qui concerne les missiles air-air « Python 5 » et « Derby III » pour une possible intégration sur les 126 Rafale destinés à l’Inde, le team Dassault chargé des difficiles négociations, pourraient ainsi, recevoir un coup de pouce décisif pour clore définitivement cette importante vente, lors de l’ultime fenêtre qui s’ouvrira une fois les élections terminées.

En effet, l’Inde prévoit de doter son avion indigène HAL « Tejas » du  « Derby III » dont les essais d’intégration vont débuter cet été. L’Inde dispose depuis 2007 du « Python 4 » et semble également intéressée par la nouvelle génération « 5 ».

Les Rafael Derby III & Python 5 :

Le Rafale - Page 17 1831

Le Derby est un missile de moyenne portée à guidage radar actif développé par Rafael). Il est issu de la famille des missiles « Python » : Ce missile est systématiquement proposé comme alternative à l'AIM-120 « AMRAAM.

Le Python 5 est le dernier né des missiles air-air à courte porte de la famille des Pythons.Il dispose d'une capacité de tir « au delà de la porté visuelle » de se verrouiller sur sa cible après le tir et d'un nouveau système de guidage électro-optique et infrarouge. Il dispose de plus de 18 surfaces de contrôles, ce qui le rend très manœuvrable.

Le Rafale - Page 17 116

Commentaire :

Si l’intégration des missiles de l’équipementier Rafael se confirme dans les prochaines semaines, Dassault aura alors franchi une étape importante, tant en Inde, mais également en augmentant sensiblement la palette d’armement pour le Rafale. Un élément clef qui péjore l’avion français aujourd’hui, face aux larges possibilités qu’offrent l’Eurofighter et le Gripen à ce sujet. Certes, des systèmes israéliens ne seront pas de grandes utilités devant les clients potentiels du Moyen-Orient, mais à terme sur d’autres marchés, ceux-ci pourraient faire la différence. Espérons pour Dassault que les équipementiers français ne feront pas trop de résistance et sauront partager le gâteau.

Photos : 1 Rafale @ Armée de l’air 2 Rafael Derby III 3 Rafael Python @ Rafael

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MessageSujet: Re: Le Rafale   Le Rafale - Page 17 Icon_minitimeLun 14 Avr 2014 - 2:39

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MessageSujet: Re: Le Rafale   Le Rafale - Page 17 Icon_minitimeJeu 17 Avr 2014 - 21:32

Citation :
Sous le joug des contraintes budgétaires, Safran cesserait de produire le missile du Rafale

http://www.usinenouvelle.com/article/sous-le-joug-des-contraintes-budgetaires-safran-cesserait-de-produire-le-missile-du-rafale.N256093

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MessageSujet: Re: Le Rafale   Le Rafale - Page 17 Icon_minitimeDim 18 Mai 2014 - 0:44

accident
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MessageSujet: Re: Le Rafale   Le Rafale - Page 17 Icon_minitime

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