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Sujet: Armée kenyane/Kenyan Armed Forces Jeu 18 Mar 2010 - 22:53
Rappel du premier message :
Citation :
.. “Worryingly, arms continue to flow to unstable parts of Africa. During 2005-2009, Sudan received armoured vehicles and military aircraft from Russia, China and Belarus. Ukraine continued deliveries of Su-25 combat aircraft to Chad in 2009 and completed the delivery of 110 T-72M tanks to Kenya, although rumours continue to circulate alleging that the Government of Southern Sudan remains the intended end-user. Kenya is also in the process of receiving 15 F-5E combat aircraft from Jordan and 4 Z-9WA combat helicopters from China,” notes SIPRI.
A Kenyan army soldier keeps watch as his convoy of armored vehicles drives to Ras Kamboni, southern Somalia, Tuesday, Dec. 13, 2011. Kenyan troops and their Somali allies say they will push deeper into insurgent-controlled territory in Somalia now that rains have stopped, with the spokesman for a Kenyan-allied Somali militia saying on Tuesday that troops would move within the week.
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augusta General de Division
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A Kenyan Navy Patrol vessels conduct navigational drills with Type 23 frigate HMS Monmouth in the Indian Ocean.
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Sujet: Re: Armée kenyane/Kenyan Armed Forces Dim 8 Jan 2012 - 22:03
Citation :
Une soixantaine d'islamistes somaliens tués lors d'un raid kényan
Une soixantaine de combattants islamistes somaliens ont été tués dans le sud de la Somalie lors d'un raid aérien mené par l'armée kényane, a affirmé samedi le porte-parole de l'armée kényane.
"Les pertes sont très élevées après les raids aériens de vendredi. Selon un bilan provisoire, les (milices) Shebab ont perdu 60 combattants ou plus et 50 ont été blessés", a indiqué à la presse le porte-parole de l'armée, le colonel Cyrus Oguna.
Les frappes des avions kényans ont visé des positions rebelles à Garbahare, dans la région de Gedo (sud).
Les combattants Shebab, affiliés à Al-Qaïda, rejettent régulièrement les bilans de l'armée kényane, qualifiés de mensonges. Et aucune source indépendante ne peut les confirmer.
Pression croissante
Le Kenya a envoyé des troupes en Somalie pour combattre les miliciens islamistes soupçonnés d'une série d'attaques et d'enlèvements d'Occidentaux sur son sol. Les militaires kényans combattent avec les forces somaliennes soutenant le gouvernement de Mogadiscio.
"Nous continuerons à les frapper jusqu'à briser complètement leur colonne vertébrale... et nous savourerons alors ce moment", a ajouté le porte-parole de l'armée kényane.
Les milices Shebab contrôlent une grande partie du centre et du sud de la Somalie. Mais elles doivent faire face à une pression croissante des forces gouvernementales appuyées par une force d'intervention régionale.
Une force de l'Union africaine, composée de 10 000 hommes en provenance d'Ouganda, du Burundi et de Djibouti, soutient le fragile gouvernement de Mogadiscio, soutenu par les pays occidentaux, face aux attaques des combattants islamistes.
Kenya to receive long-delayed offshore patrol vessel KNS Jasiri
Kenya’s navy will soon take delivery of the KNS Jasiri offshore patrol vessel, giving the navy the ability to operate at the extremities of the continental shelf. The ship will arrive after nearly seven years of delays.
“Negotiations are at a very advanced stage to have the ship delivered. Our officers from the Kenya Navy and the State Law office have been negotiating with the suppliers and we will soon have it delivered,” Department of Defence Director of Communications Bogita Ongeri stated in response to an enquiry by Kenya’s Daily Nation. However, he did not give a firm date of delivery.
The KNS Jasiri was ordered in July 2003 at a cost of Shs4.1 billion (USD$52 million) and was supposed to be delivered in August 2005, but never arrived due to a contractual dispute between Kenya and contractor Euromarine Industries (with Spanish shipbuilder Astilleros Gondan as subcontractor). Euromarine sued the government of Kenya after payments were suspended in June 2005. The Kenyan government recalled its officers on July 18, 2005.
The 90% complete vessel is docked at the port of Ribadeo, Asturias province, Spain. In September 2006 Kenya sent a fact-finding team to Spain to investigate the KNS Jasiri. It concluded that the vessel just needed to be armed and complete sea testing and crew training before being ready for service.
The 1 400 tonne vessel is 85 metres long, 13 metres wide and has a maximum speed of 28 knots (50 km/h). It can carry between 60 and 81 personnel.
Kenya has been strengthening its navy, particularly in light of increased Somali pirate activity off its coast and its fight against Somalia-based al Shabaab militia. In August last year the Kenyan navy officially took delivery of its KNS Nyayo and KNS Umoja patrol ships, which returned from a two and a half year refurbishment by Fincantieri in Italy.
The Nyayo class vessels are fast attack craft built in Britain by Vosper Thornycroft and delivered in 1988. They are 56.7 metres long, with a displacement of approximately 450 tonnes each and can reach a maximum speed of almost 40 knots and accommodate a crew of approximately 45.
During the delivery ceremony last year, Kenya’s defence minister Yusuf Haji made mention of the KNS Jasiri, saying that the Attorney General and the Minister for Finance would spearhead the final acquisition of the patrol vessel. “Negotiations are ongoing and we hope to finalise everything in the very near future,” Haji said.
Jane’s Sentinel Security Assessment notes that the Kenyan Navy is the best equipped force on the East African coast and benefits from regular training exercises and assistance from the United Kingdom, United States, French and South African navies.
Its primary objective is protecting Kenya’s 500 km long coastline, particularly against the rising threat of piracy from its northern neighbour Somalia. According to Kenya’s Daily Nation, the country loses Sh37 billion (US$414 million) every year as piracy affects trade, fisheries and tourism. The Kenyan Shippers Council has estimated that piracy pushes up prices of imported goods by 10%.
As Kenya needs to provide a secure passage for ships passing through its waters, it acquired two Shupavu class large patrol boats (the Shujaa and Shupavu) from Spain in 1997 to replace and supplement its older designs. They are armed with 76 and 30 mm guns and are sent to deal with armed threats, such as pirates. However, the 480 tonne vessels have had range, serviceability and sea handling issues that limit deep water operations.
The United States has made funding available for a series of coastal surveillance improvements, including new patrol boats and coastal radar. In 2006 the US government donated Archangel class and Defender class boats to Kenya in to help combat piracy and drugs and arms trafficking.
defenceweb
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Kenya Defence Force (KDF) soldiers board their trucks during a patrol in Dobley town, about 10 km (6 miles) from the Kenya-Somalia border, February 21, 2012.
Kenya Defence Force (KDF) soldiers patrol Tabda village, 80 km from the Kenya-Somalia border, February 20. 2012.
A Kenya Defence Force (KDF) soldier takes position during a routine patrol in Dobley town, 10 km (6 miles) from the Kenya-Somalia border, February 21, 2012.
Kenyan army soldiers stand in a dugout position at their base in Tabda, inside Somalia, Monday, Feb. 20, 2012.
A Kenya Defence Force (KDF) soldier carries a rocket-propelled grenade (RPG) as he walks in Tabda village, 80 km from the Kenya-Somalia border, February 20, 2012.
Kenya Defence Force (KDF) soldiers patrol Tabda village, 80 km from the Kenya-Somalia border, February 20, 2012.
Kenya Defence Force (KDF) soldiers jump from their patrol truck in Tabda village, 80 km from the Kenya-Somalia border, February 20. 2012.
Kenya Defence Force (KDF) soldiers hold a position near their base in Tabda village, 80 km from the Kenya-Somalia border, February 20, 2012.
A Kenya Defence Force (KDF) officer takes a photograph, while wearing a helmet with ''In God we trust''; written on it, at their base along the Kenya-Somalia border of Liboi February 20, 2012.
Kenya Defence Force (KDF) soldiers service their helicopter near their base in Tabda village, 80 km from the Kenya-Somalia border, February 20, 2012.
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UK donates high-tech surveillance equipment to help KDF
KENYA’s efforts to protect its borders received a major boost after the United Kingdom provided the Kenya Defence Forces with a high-tech maritime security surveillance system. The equipment, was handed over to the team by British Defence Attaché Brigadier David Potts at the Kenyan Air Force Forward Operating Base in Mombasa, which is located at the airport. There was high security during the handing over, with the press getting limited access to the venue.
The surveillance equipment consists of a special camera fixed to the bottom of an aircraft, and used both day and night to spot suspicious activity at sea. It will be used along Kenya’s coast. Potts said in providing the equipment, the UK’s intention is to provide further support to Kenya’s capability to root out security threats such as piracy, terrorism and smuggling. “This is a demonstration of the strength of UK-Kenyan bi-lateral defence cooperation. We hope that it will help strengthen Kenya’s regional maritime security capabilities and help restore greater security to Kenya’s coast,” he said.
The handover ceremony also marks the end of a period of training for KDF personnel who will be operating the equipment. In a press statement from the press office, they explained that the equipment, called the MX-15, is manufactured by L-3 WESCAM of the US and consists of a stabilised, gimbal-mounted day/night sighting system which is controlled by a sensor operator inside the modified air craft. “The operator sits at a consol which provides him with real-time data recoding facilities, and a suite of communications facilities which allow him to work in coordination with other maritime surveillance assets. In this particular case the Kenya Air Force will be operating the equipment from a modified Y-12 HARBIN,” he added.
The project has been funded and enabled by the UK, and has been delivered by a contractor called CAE Aviation Luxembourg. “Its use in maritime surveillance is to seek out those conducting illegal activity. This can be done at a safe distance from the target, and in most cases the target will not be aware of the aircraft’s presence in the area. Data recording and subsequent analysis by trained experts will be used to assist prosecutors to secure safe convictions of those involved in illegal activity at sea,” Potts said.
He added that Kenyan operators and analysts have received all the necessary training to use, service and maintain the equipment. They will gain further expertise as they use the equipment in its operational role. Part of the programme is for the contractor to provide two years worth of technical support. The UK has recently funded a similar system for use by the Seychelles People’s Defence Force. Their system has been operational for approximately one year, and has been used extensively throughout their Exclusive Economic Zone.
the-star
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Sujet: Re: Armée kenyane/Kenyan Armed Forces Mar 5 Juin 2012 - 20:32
Citation :
Les troupes kényanes sont officiellement intégrées dans l'Amisom
Sept mois après le début de son intervention en Somalie, le Kenya fait désormais formellement et officiellement partie de la mission de l’Union africaine, composée aussi de l’Ouganda, du Burundi, de Djibouti et de la Sierra Leone. Cette signature au siège de l'Union africaine à Addis Abeba intervient deux jours après la prise de la localité d’Afmadow mercredi 30 mai 2012, verrou sur la route de Kismayo, dernier grand bastion shebab, au sud de la Somalie.
Nous ne sommes pas loin de Kismayo, mais nous ne pouvons dire encore quand nous allons nous en emparer ». Ce sont les mots de Yusuf Haji, le ministre kényan de la Défense, après la signature du mémorandum d’entente à Addis Abeba, ce samedi 2 juin 2012.
Le chef d’état-major kényan, Julius Karangi, avait affirmé quelques jours plus tôt que le dernier gros bastion des shebabs serait capturé d’ici le mois d’août, date de la fin du mandat du gouvernement de transition. Il avait précisé que l’offensive devait être un objectif de l’Amisom, la Mission de l'Union africaine en Somalie, et non de l’armée d’un pays, faisant référence à une intégration qui a pris plusieurs mois de retard.
Cette cérémonie formalise donc l’intégration des troupes kényanes au sein de l’Amisom et va permettre le déploiement d’officiers, notamment du commandant adjoint de la force, chargé de seconder le lieutenant général ougandais Andrew Gutti. L’Union africaine avait donné son accord en décembre dernier puis le Conseil de sécurité de l’ONU son feu vert fin février.
Cette intégration a cependant pris du retard, notamment en raison de discussions concernant le financement des troupes, de l’équipement, de la logistique. Le Kenya souhaitait que le financement coure depuis le début de l’opération Linda Nchi à la mi- octobre 2011. Le ministère des Finances avait estimé que le montant pour l’année fiscale 2011-2012 devait atteindre 90 millions de dollars. Source: RFI
Somalie: des avions kényans bombardent l'aéroport de Kismayo
NAIROBI (Kenya), 25 sept 2012 (AFP) - Des avions de combat kényans ont bombardé mardi l'aéroport de Kismayo, ville portuaire au sud de la Somalie et dernier bastion des rebelles islamistes shebab, a indiqué l'armée kényane.
"Nos avions ont détruit un dépôt d'armes et un entrepôt utilisés par les shebab", a déclaré un porte-parole de l'armée kényane, Cyrus Oguna, indiquant ne pas savoir s'il y avait des victimes.
De leur côté les shebab ont confirmé le bombardement mais en ont minoré le bilan.
"Personne n'a été tué et il n'y a pas eu de dégâts", a affirmé un porte-parole des shebab, Ali Mohamud Rage. "Peut-être l'armée de l'air kényane essayait-elle de remonter le moral de ses troupes", a-t-il ironisé.
Des habitants de Kismayo ont signalé au moins trois fortes explosions près de l'aéroport, où des combattants shebab sont basés.
"Les explosions étaient très fortes et elles ont ébranlé l'aéroport", a indiqué Abdi Ugas, un témoin.
"Elles ont visé l'aéroport... l'une d'entre elles était très forte", selon un autre témoin, Osman Ali.
L'armée kényane, qui prépare depuis plusieurs mois un assaut sur Kismayo, son objectif majeur, n'en est plus qu'à 40 kilomètres.
Deuxième port du pays après celui de Mogadiscio, Kismayo est la dernière place forte des shebab, dont ils tirent l'essentiel de leurs revenus grâce notamment au commerce du charbon de bois.
Les shebab ont perdu la plupart de leurs autres bastions face à l'armée somalienne épaulée par les 17.000 hommes de la force de l'Union africaine, dont le Kenya fait partie au côté de l'Ethiopie.
Somalie : l'armée kényane délivre Kismayo des islamistes shebabs
Par RFI Débarqués par voie maritime très tôt le 28 septembre au matin, les forces kényanes et leurs alliés ont avancé toute la journée de vendredi en direction de Kismayo, qui était jusqu'alors le dernier bastion des shebabs somaliens. Désormais, le port est passé sous le contrôle des forces armées régulières. Les shebabs parlent de simple repli tactique et menace de contre-attaquer. http://www.rfi.fr/afrique/20120928-somalie-assaut-decisif-forces-kenyane-le-port-kismayo-dernier-bastion-shebabs
MAATAWI Modérateur
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Sujet: Re: Armée kenyane/Kenyan Armed Forces Jeu 4 Oct 2012 - 14:11
Citation :
A Kenyan Defence Forces (KDF) warship patrols near the Somali port town of Kismayu October 1, 2012. Kenyan warships shelled the southern port of Kismayu overnight after al Qaeda-linked rebels said they had abandoned the city, residents said. Stunned by an assault by sea, air and ground forces late on Friday night, al Shabaab rebels fled the city that had been their key source of revenue, retreating to surrounding forests and towns. *******/Thomas Mukoya
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Sujet: Re: Armée kenyane/Kenyan Armed Forces Ven 9 Nov 2012 - 17:04
Citation :
Kenyan soldiers stand next to a military aircraft at an airport in the southern Somali port city of Kismayu November 8, 2012, which Kenyan forces under the umbrella of AMISOM took control of in late September. *******/Feisal Omar
Kenyan soldiers stand next to an armoured personnel carrier (APC) in the southern Somali port city of Kismayu November 8, 2012, which Kenyan forces under the umbrella of AMISOM took control of in late September. *******/Feisal Omar
Kenyan soldiers take position near a tank in the southern Somali port city of Kismayu November 8, 2012, which Kenyan forces under the umbrella of AMISOM took control of in late September. *******/Feisal Omar
Kenyan soldiers receive their food rations in the southern Somali port city of Kismayu November 8, 2012, which Kenyan forces under the umbrella of AMISOM took control of in late September. *******/Feisal Omar
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Sujet: Re: Armée kenyane/Kenyan Armed Forces Ven 9 Nov 2012 - 17:52
Citation :
Le KNS 'Jasiri "entre en service dans la Marine au Kenya
Les chantiers navals hauteur patrouilleur Gondan construits pour la Marine Kenya est déjà dans le pays africain, après une impasse de 6 ans aléatoire
03/09/2012.- Le 29 Août amarré à la base navale Mkunguni à Mombasa, au Kenya, le KNS VPO Jasiri, après un voyage qui a duré 20 jours pour expédier des quais des chantiers navals Gondan à Figueras (Asturies, Espagne) à ce que sera leur port d'attache.
Le navire a été accueilli par le chef des forces Kenya Défense, le général Julius W.Karangi, accompagnés par des membres de la commission de la Défense et des Affaires étrangères du Parlement kenyan, et par les chefs des trois services.
Cela mettra fin à un long conflit qui dure depuis plus de cinq ans entre le gouvernement kenyan et l'entrepreneur du bâtiment, Euromarine Industries.
Un processus long et controversé de l'acquisition
La construction a été employée dans Jasiri 2003 Industries Euromarine la société, qui à son tour conduit à l'exécution des chantiers navals Gondan navire. Ce n'était pas la première collaboration entre les industries et Gondan Euromarine pour le Kenya Marine. Au cours de la décennie des années 90 du siècle dernier fourni plusieurs navires, dont deux de 60 pieds de patrouille 670 tonnes de déplacement.
Lorsque se trouvait près de la date de livraison du navire, au début de 2006 a éclaté au Kenya un scandale de corruption éclaboussé le gouvernement pour les paiements irréguliers présumés détectés dans différents contrats liés à l'acquisition de systèmes de défense. Connu comme le scandale Anglo Leasing , l'enquête a conduit à la fermeture de 18 des contrats qui pourraient être touchés par les commissions occultes ou des prix gonflés.
Parmi les contrats qui ont été touchés a été la mise à disposition du navire de recherche, tel était leur classification officielle, KNS Jasiri. Pour un séjour au Kenya a émis l'hypothèse que la construction de Jasiri était un écran de fumée et que ce navire ou de ne pas exister ou qu'elle a été la conversion d'un vieux remorqueur, pas de nouvelles constructions.
Mais le fait est que le navire n'était pas seulement l'étape de son lancement avait été repris par la presse locale, mais qu'il faisait et ses essais en mer. En asturien chantiers navals avait même une commission technique d'officiers de marine du Kenya, déplacé en Espagne pour poursuivre la construction du navire.
Toutefois, une certaine confusion est resté pour information, le résumé des Gondan nouveau site web Chantiers navals constructions ne reflète pas l'existence du navire ou de toute information qui y est apposée dans ses puces. Ce n'est que récemment a inclus des informations sur le bateau, une fois le conflit entre les industries Euromarine et le gouvernement du Kenya.
La livraison a été retardée six années
Avec la suspension des paiements par le Kenya, la situation s'est Jasiri embarrassant. Après avoir fait face à ses essais à la mer, depuis la mi-2007 le navire est resté amarré au port de commerce de la petite ville de Sada (La Corogne, Espagne), où il est devenu une sorte d'attraction touristique en raison de la bizarrerie de la présence prolongée de Afrique navire militaire sans autre disposition qu'un agent de sécurité embauché par l'entreprise de construction.
Pendant ce temps, l'appel a été annoncé à un tribunal d'arbitrage international par les Industries Euromarine pour le gouvernement du Kenya a pris le navire. A côté d'une nouvelle commission parlementaire kenyan a voyagé en Espagne pour vérifier l'existence et l'état du navire, qui a abouti à la recommandation de son acquisition.
La différence entre les montants payables par la construction du navire semble avoir joué un rôle crucial dans la prolongation de l'impasse. Ainsi, les sources, le prix final des gammes de bateaux de 51M d'euros comme en témoignent les contrats signés en 2003 et 40 M EUR recommandé d'audit salaire PCW commandé par le gouvernement du Kenya.
Lutte contre la piraterie
La situation KNS Jasiri, un croiseur amarré océan Kenya est restée un port européen comme il défit la piraterie croissante au large de la Somalie prochaine au Kenya, était paradoxale au déploiement massif des unités navales de différents pays de la région. Cela a conduit à une intensification des efforts en la matière. Lors de la visite du ministre de la Défense Carme Chacon d'Espagne au Kenya en 2009, la presse locale a évoqué les efforts développés pour résoudre le différend commercial entre les industries Euromarine, une société basée en Espagne, et le gouvernement du Kenya.
Le labyrinthe diplomatique et financier a commencé à voir son départ à la fin 2011, quand il a quitté son poste d'amarrage dans Jasiri Sada pour passer à Gondan installations à Figueras, où il a subi les préparations pour la livraison. Le navire s'est rendu en Espagne pour recevoir la formation nécessaire pour mariner le navire, passé neuf mois dans le travail selon les informations fournies par les Forces de défense du Kenya.
À la fin de Juin, le navire s'était échoué sur les chantiers navals Valina Jose à La Corogne à entreprendre un fonds d'assainissement. Le navire, de la mission numéro P-3124, il est retourné aux installations de Figueras à Castropol, où vous avez certainement tiré en début Août pour commencer le voyage tant attendu dans votre pays.
Bien que les informations qui mettent en œuvre fait affaire avant que le navire est l'installation de deux ensembles distincts artilleurs, composé d'une pièce de 76 mm canon avant et arrière petit calibre, le fait est que le Jasiri KNS arrivé à Mombasa manque d'armes lourdes comme vous pouvez le voir dans la pièce informative de chaîne NTV .
Caractéristiques des navires
Conçu par Cintranaval-Defcar, et avec un profil constructions extérieures Gondan rappellent ces dernières pour le Kenya Marine, ou la surveillance des douanes Fullmar-tout dans la gamme de 60 m de longueur, le Jasiri a été décrite initialement comme navire de recherche, même si de par sa nature est plus riche classé comme patrouilleur océanique, avec 1.500 tonnes de déplacement en pleine charge. Ce sont des caractéristiques générales:
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Sujet: Re: Armée kenyane/Kenyan Armed Forces Sam 5 Jan 2013 - 8:56
Citation :
Kenya to receive Serbian armoured vehicles Wednesday, 05 December 2012 13:13
Kenya and Bangladesh will be the first recipients of armoured vehicles produced by a new factory in Serbia. It is believed that the two countries will receive the locally developed Lazar BVT mine-resistant, ambush protected vehicle.
Serbian Defence Minister Aleksandar Vucic met with Russian Deputy Premier Dmitry Rogozin last week to discuss military cooperation, which may see the two countries build 57 and 155 mm ammunition. Russian manufacturers provide components for armoured vehicles Serbia plans to produce for its own military as well as for Kenya and Bangladesh. “We both have the will and the money to invest in Serbia,” said Rogozin.
The new factory will be established with 130 employees before the end of 2013 in Velika Plana, Serbia, Vucic said. It will build several variants of armoured vehicles. Last year the state-owned Yugoimport arms export agency received a contract for 18 Nora B-52 155 mm self-propelled howitzers to the Bangladesh Army. It has been reported that Kenya has also bought the Nora artillery system.
It is presumed that the armoured vehicles that will be delivered to Kenya are the Yugoimport Lazar BVTs, developed by the Serbian Military Technology Institute to meet local and export requirements. The first prototype was completed in 2008. The vehicle has a crew of three (commander, driver and gunner) and can carry ten fully equipped troops. These have firing ports and sit in seats attached to the roof, which reduces the risk of injury in case the vehicle hits a mine.
With regard to armament, a wide variety of weapons can be fitted in a remotely controlled overhead weapon station or light turret, including 7.62 mm and 12.7 mm machineguns and 20 mm and 30 mm cannons or an automatic grenade launcher.
Kenya makes extensive use of armoured vehicles, especially due to its combat operations in Somalia. Last month it was announcedd that South African expeditionary and tactical equipment manufacturer Osprea Logistics has established a factory in the Kenyan coastal town of Mombasa to produce its Mamba Mk5 armoured personnel carriers. Osprea plans to produce more than a hundred Mamba Mk 5 vehicles in the first year of production.
Over 200 South African-made Mamba APCs are in use in Somalia. The Mamba is a sturdily designed vehicle which is suited for combat operations in desert and other remote locations and has been widely used in Iraq.
Yugoimport is no stranger to Africa: in November 2010 Yugoimport and ammunition makers Krusik a.d., Sloboda a.d., and Prvi Partizan a.d., were awarded a US$400 million contract to build three military factories in Northern Africa. These companies have received various defence contracts from Libya, Egypt and Algeria.