messages : 2948 Inscrit le : 11/11/2010 Localisation : Marrakech Nationalité : Médailles de mérite :
Sujet: MIG-41 Ven 28 Fév 2014 - 18:00
Citation :
The State Duma Committee on Defense: General Staff decided to create based on the MiG-31 new MiG-41
New MiG-41 will be based on the MiG-31. Assembling the MiG-31
MOSCOW, February 28. / ITAR-TASS /. Based on the old fighter-interceptor MiG-31 will create a new MiG-41, told reporters at the Cultural Center of the armed forces representative of the State Duma Committee on Defense deputy Alexander Tarnaev. "The decision was made Chief of Staff, he had already signed the document on the research work on the MiG-41", - he said. According to the deputy, the MiG-41 "will be embodied all the virtues of the aircraft."
In addition, several hundred interceptor MiG-31 could soon be back in the Russian Air Force, informed Tarnaev. "The country's leadership decided to return to the system through repair fighter-interceptor MiG-31", - he said. "We are talking about hundreds of cars that will be repaired and returned to the armed forces," - said the deputy.
MiG-31 - Double supersonic all-weather fighter-long-range interceptor. Developed in OKB-155 (now of "MiG") in the 1970s.
MiG-31 is designed to intercept and destroy airborne targets at extremely low, low, medium and high altitudes, day and night, and adverse weather conditions, the application of active and passive enemy radar jammers, as well as false heat targets. A group of four MiG-31 is capable of controlling airspace frontage of 800-900 km. Originally intended to intercept cruise missiles at all altitudes and speeds, as well as low-flying satellites.
http://itar-tass.com/politika/1011697
_________________ ."قال الرسول صلى الله عليه وسلم : "أيما امرأة استعطرت فمرّت بقوم ليجدوا ريحها فهي زانية
yassine1985 Colonel-Major
messages : 2948 Inscrit le : 11/11/2010 Localisation : Marrakech Nationalité : Médailles de mérite :
Sujet: Re: MIG-41 Ven 28 Fév 2014 - 18:36
Citation :
In Russia, a new fighter, the MiG-41 on the basis of heavy fighter-interceptor MiG-31, whose speed was Mach 2.8.
Newest Russian fighter-interceptor MiG-41 should have a speed of at least Mach 4-4.3, told RIA Novosti Russian hero, test pilot Anatoly Kvochur.
He commented on the State Duma deputy Alexander message Tarnaeva that in Russia, a new fighter, the MiG-41 on the basis of heavy fighter-interceptor MiG-31, the rate of which was 2.8 Mach. Tarnaev experts said at a meeting of aerospace defense that the Chief of Staff, signed an order of deep modernization of Soviet fighter-interceptor MiG-31.
"This upgrade was to be held even twenty years ago. However, this did not happen, so now demands increased. They are including in the (increasing) speed interceptor to Mach 4-4.3," - said Kvochur.
Currently, the Russian fifth generation fighter developed the T-50. Its serial production is scheduled for 2016
RIAN
_________________ ."قال الرسول صلى الله عليه وسلم : "أيما امرأة استعطرت فمرّت بقوم ليجدوا ريحها فهي زانية
jf16 General de Division
messages : 41658 Inscrit le : 20/10/2010 Localisation : france Nationalité : Médailles de mérite :
Sujet: Re: MIG-41 Mar 23 Juin 2015 - 14:47
Citation :
Le futur MiG-41 pourrait atteindre Mach 4 !
Moscou, on ne sait pas encore grand chose du projet concernant le futur avion de combat de type MiG-41. Sauf que celui-ci doit remplacer à terme les actuels MiG 25/31.
Selon Alexander Tarnaev, adjoint au Comité d’Etat d la Défense de la Douma, le futur MiG-41 serait développé à partir du MiG-31 actuel. Si l'aspect visuel du nouvel intercepteur, est aujourd’hui inconnu, il semble que les ingénieurs russes devraient présenter leur projet au ministère russe de la Défense entre 2017 et 2020. L’avis devrait alors pouvoir remplacer les actuels MiG-31 à l’aube de 2028.
Contrer les USA et la Chine :
Les Etas-Unis est la Chine s’activent pour sur les projets de drones d'attaque hypersoniques, ainsi que sur le futur bombardier stratégique, lui aussi hypersonique. Pour contrer les vitesses très élevées de ces futurs appareils, la Russie (qui travaille aussi sur un bombardier hypersonique le PAK-DA) prévoit de se doter d’un nouvel intercepteur particulièrement rapide lui aussi.
Mach 4:
Pour ce faire, les ingénieurs de RAC-MiG travaillent sur un projet de MiG-41 capable de voler jusqu'à Mach 4,3 (soit environ 4’500 km/h). Ce futur « super » intercepteur devrait également être doté d’une nouvelle génération d’armes elles, aussi particulièrement, rapides.
La mise au point de nouveaux vecteurs aériens hypersoniques, semble relancer un peu plus la le développement de nouveaux moyens aériens capable de les contrer, à la manière de ce qui se faisait dans les années 50 avec la course pour atteindre le mur du son !
Photos : 1 MiG-31@VVL 2 Image d’artiste du futur MiG-41
messages : 2735 Inscrit le : 09/12/2009 Localisation : Un peu partout!!! Nationalité : Médailles de mérite :
Sujet: Re: MIG-41 Mar 23 Juin 2015 - 16:44
Belle béte,apres pour pouvoir atteindre mach 4 il va falloie emporter du pétrole beaucoup de pétrole et une cellule bien resistante.
jf16 General de Division
messages : 41658 Inscrit le : 20/10/2010 Localisation : france Nationalité : Médailles de mérite :
Sujet: Re: MIG-41 Mer 14 Aoû 2019 - 21:48
Citation :
MiG-41 project to be completed in 2019
August 2019 news defense aviation aerospace air force industry Posted On Wednesday, 14 August 2019 14:51
Russia is already preparing to develop another interceptor, the PAK DP, also known as the MiG-41. The new aircraft has been considered for a few years, but recently MiG CEO Ilya Tarasenko has revealed that the project is due to be completed by 2019.
MiG 41 project to be completed in 2019Concept art of a possible appearance of MiG-41 (Picture source: MiG)
"Our future MiG-41 fighter will be able to fly into space said Ilia Tarassenko, CEO of the Russian aircraft manufacturer Mikoyan-Gourevitch (MiG) dring a news conference broadcast by Reuters.
Tarasenko stated that “the aircraft will use new types of weapons, will be created with new stealth technologies, can carry a large volume of weapons and will operate at a very large intercept radius.”
The device could fly between the stratopause and the tropopause: that is to say between 9,000 and 17,000 meters of altitude. It would also reach a speed of 3.675 kilometers per hour.
In addition to flying at very high altitude, the MiG-41 will be able to shoot down hypersonic missiles according to the former commander of the Russian Aerospace Forces, Viktor Bondarev. He will be the fastest plane in his class, he says.The device could even be autonomous or be remotely piloted like a drone.
messages : 41658 Inscrit le : 20/10/2010 Localisation : france Nationalité : Médailles de mérite :
Sujet: Re: MIG-41 Lun 13 Juil 2020 - 20:03
Citation :
Russia continues to develop new MiG-41 PAK DP long-range bomber aircraft
July 2020 news defense aviation aerospace air force industry Posted On Monday, 13 July 2020 11:14
Russia continues the development of the MiG-41 also called PAK DP, a new long-range bomber aircraft. In August 2018, the Head of Russian Aircraft Corporation MiG Ilya Tarasenko announced that the upcoming fighter MiG-41 “is not a mythical project”.
Futurist drawing of MiG-41 PAK DP long-range bomber aircraft (Picture source Pinterest)
The Mikoyan bureau has been working on the design of a new long-range interceptor, based on their MiG-31, since 2013 as part of a plan to replace the aging fleet of MiG-31 fighter jets whose active service life expires in 2028.
The main features of the MiG-41 are not yet known, but one thing is clear: a plane flying faster than missiles (the MiG-41 is designed to fly at Mach 4.0 and even Mach 4.3) is a convincing deterrent against any aggression.
According to Russian Military Sources, the PAK DP could be in the future to become an unmanned aircraft. In August 2017, the head of MiG factory has announced during the Defense Exhibition "Army-2017" that the MiG-41 will be a completely new aircraft, where completely new technologies for working in the Arctic sphere will be applied, this aircraft will guard the entire border of our homeland, then it will be transferred to the unmanned project.
The MiG-41 will be a development of the MiG-31, and it will use new types of weapons, will be created with new stealth technologies, can carry a large volume of weapons, and will operate at a very large intercept radius.
According to Russian newspaper Izvestia, the MiG-41 will become an interceptor of hypersonic missiles by carrying a multifunctional long-range interceptor missile system (MPKR DP) that will dispense several sub-missiles in order to increase the chance of intercepting hypersonic weapons.
In August 2018, Ilya Tarasenko, Head of Russian Aircraft Corporation said, the new MiG-41 will be equipped with an anti-missile laser, and would be able to operate at very high altitudes and even in near space.
According to military experts, the MiG-41 could become the fastest fighter aircraft in the world. Russia expects to make the first flight after 2025.
messages : 41658 Inscrit le : 20/10/2010 Localisation : france Nationalité : Médailles de mérite :
Sujet: Re: MIG-41 Mer 27 Jan 2021 - 18:47
Citation :
Futur intercepteur russe à longue portée, le MiG-41 en est encore « au stade des travaux de développement »
PAR LAURENT LAGNEAU · 26 JANVIER 2021
En 2013, il avait été rapporté que le bureau d’études du constructeur russe Mikoyan Gourevitch [MiG] allait mener des travaux préliminaires en vue de développer le MiG-41, un intercepteur à longue portée susceptible de remplacer le MiG-31 « Foxhound », un chasseur mis au point dans les années 1970 pour contrer, grâce à sa vitesse de Mach 2,7 [3.250 km/h], les avions espions américains SR-71 Blackbird, les bombardiers F-111 et les missiles de croisière au-dessus de la Sibérie.
Depuis, il a été décidé de moderniser une partie des MiG-31 Foxhound encore en service au sein des Forces aérospatiales et de l’Aviation navale russe, en améliorant leur avionique, leur contrôle de tir et leur système de liaison de données. En outre, certains de ces avions ont désormais la capacité d’emporter le missile hypersonique Kh47 Kinzhal.
Quant au développement de son successeur, dans le cadre du programme PAK-DP [Predpolagayemyy vozdukha Kompleks dlya Dal’ney Perekhvat], le général Viktor Bondarev, alors commandant des forces aériennes russes, confia à l’agence TASS, en 2015, qu’il serait pas lancé avant 2019. Ce qui n’a pas empêché le bureau d’études de RSK MiG de plancher sur le MiG-41.
Cela étant, comme de nombreuses annonces faites au sujet de l’avion de combat MiG-35 ne se sont jamais concrétisées, on pouvait s’interroger sur la réalité du PAK-DP. Mais, en 2018, Ilya Tarasenko, le Pdg du constructeur russe, avait assuré que le MiG-41 « n’était pas un mythe » et qu’il serait « présenté prochainement au public. » Ce qui n’a toujours pas été fait à ce jour…
L’année suivante, M. Tarasenko donna quelques précisions sur les caractéristiques du MiG-41. Ainsi, le successeur du « Foxhound », décrit comme un avion de 6e génération, devait être en mesure de voler à la vitesse maximale de Mach 4 et avoir la capacité de neutraliser des satellites [il en avait été déjà question dans les années 1960 avec le MiG-105 « Spiral »], des drones spatiaux, comme le X-37B américain, ou encore des planeurs hypersoniques.
Il était aussi question de le doter d’une « arme laser anti-missile » ainsi que d’un « système de missiles intercepteurs multifonctionnels à longue portée » [MPKR DP], comprenant des « sous-missiles » afin d’augmenter ses chances de détruire des engins hypersoniques. Et le tout en ayant recours à des technologies liées à la furtivité,
Qu’en sera-t-il exactement? On ne devrait sans doute pas tarder à finir par le savoir. Ou pas… En effet, dans un article évoquant la « saga » du MiG-31 Foxhound, le groupe Rostec, dont Mikoyan-Gourevitch est l’une des filiales, a indiqué que le PAK-DP est « au stade des travaux de développement. »
Ce qui laisse entendre qu’on est encore loin de voir voler un prototype… D’autant plus que, dans le même papier, il est souligné que des « travaux sont en cours pour prolonger la durée de vie des MiG-31BM de plusieurs milliers d’heures de vol, ce qui leur permettra de rester en service pendant une dizaine d’années de plus. »
Au regard du cahier des charges du PAK-DP, RSK MiG doit relever de nombreux défis, ne serait-ce qu’au niveau des matériaux, alors même qu’il a accumulé les déboires au cours de ces dernières années. Et les seuls MiG qui ont été exportés récemment sont ceux qui ont été cédés par Moscou aux forces aériennes syriennes et à l’Armée nationale libyenne…
messages : 41658 Inscrit le : 20/10/2010 Localisation : france Nationalité : Médailles de mérite :
Sujet: Re: MIG-41 Mar 23 Fév 2021 - 19:31
Citation :
22/02/2021
Le futur MiG-41 est entré dans sa phase de développement !
Le groupe russe aéronautique Rostec Corporation, propriétaire de l’avionneur Mikoyen Gourevitch alias « MiG », confirme que le MiG-41 PAK DP est entré officiellement dans sa phase de développement. L’avion doit venir remplacer les actuel MiG-31BM en service actuellement.
Le MiG-41 PAK DP (Prospective air complex for long-range interception) sera un avion furtif lourd. Il devrait se situer dans la gamme des appareils de 5 ++ ème ou 6 ème génération. La conception du MiG-41 a été finalisée à la fin de 2019, parallèlement à l'achèvement des travaux de recherche. En 2020, dans ce cadre de recherche, le ministère russe de la Défense a sélectionné le projet le plus prometteur. Les travaux sur l'intercepteur supersonique MiG-41 PAK DP utilisent les projets MiG-701 (Izdeliye 7.01), MiG-301 et Mikoyan MiG-321 commencés dans les années 1990. En tant qu'intercepteur à long rayon d’action, sa mission principale est censée compenser les futurs avions de reconnaissance actuellement développés par les États-Unis et la Chine. L’avion transportera un système de missiles intercepteurs à longue portée multifonctionnel (MPKR DP) qui distribuera plusieurs sous-missiles afin d'augmenter les chances d'intercepter des armes hypersoniques. Le PAK DP est également destiné à transporter des missiles antisatellites.
Remplacer les MiG-31 :
Le bureau d’étude de MiG travaille sur la conception du nouvel avion depuis 2013 qui, selon certaines affirmations russes, pourrait atteindre des vitesses époustouflantes de Mach 3,5 et Mach 4,5. Pour atteindre de telles vitesses, c’est toute la conception des moteurs qui devrait être revue. En effet, la limite pratique des turboréacteurs conventionnels est d'environ Mach 3,5. Le flux d'air à de telles vitesses rend l'utilisation d'un compresseur complètement inutile, c'est pourquoi un tout nouveau type de moteur doit être conçu si l'avion devait atteindre des vitesses plus élevées, soit un statoréacteur utilisant des ondes de choc pour comprimer l'air avant l'allumage, soit un turboramjet. Soit un turboréacteur et un statoréacteur logés dans la cellule, le flux d'air devant être redirigé par un séparateur. Mais les Russes arriveront-ils à réaliser une telle motorisation ?
La solution du turboramjet a été proposée dans le cadre du Projekt Maksimum et dénommée D-102. Ces moteurs seraient capables de passer en mode statoréacteur afin de maintenir les vitesses de croisière maximales de Mach 4+ pendant des périodes de temps relativement longues. Cependant, ces moteurs à double usage seraient très probablement trop massifs pour être montés dans le fuselage. A moins de les montés à l’extérieur du fuselage. De fait, il est fort possible que le MiG-41 PAK-DA sera moins rapide que prévu, mais il surpassera les capacités actuelles du MiG-31. Le MIG-41 ne devrait pas être un avion spatial ni hypersonique.
La Russie recherche depuis longtemps le remplacement de la flotte vieillissante d'avions de combat MiG-31 pour développer un nouvel intercepteur à longue portée, qui cherchera à s'appuyer sur le concept de base du MiG-31. La flotte d’avions de combat MiG-31 du pays devrait prendre sa retraite d’ici 2028 - 2030. Le chef de l'usine MiG a affirmé lors du Salon aéronautique de Moscou en 2017 qu'il s'agirait d'un avion complètement nouveau, « où des technologies entièrement nouvelles pour travailler dans la sphère arctique seront appliquées ». L’avionneur MiG explique que le concept « après qu'un projectile hypersonique est détecté par les radars au sol ou le réseau d'alerte précoce de la Russie, le MiG-41 lancera un missile intercepteur à longue portée. Ce missile se divisera en sous-missiles plus petits, qui attaqueront ensuite le projectile « de front ».
Le MiG-41 emportera également des missiles air-air à longue portée R-37, en plus de nouveaux missiles spécifiques. Selon Rostec Corporation, l’avion devrait entrer en service d’ici 2030. Tout comme les affirmations de vitesses, on peut en douter. La conception du MiG-41 avec des prototypes, puis des appareils de préséries pour ouvrir la voie à une production en série ne devrait pas intervenir avant 2035 au plus tôt, si tout va bien.
https://redsamovar.com/2021/03/08/actu-pak-dp-le-prochain-intercepteur-russe/ a écrit:
_________________ Le courage croît en osant et la peur en hésitant.
jf16 General de Division
messages : 41658 Inscrit le : 20/10/2010 Localisation : france Nationalité : Médailles de mérite :
Sujet: Re: MIG-41 Mar 26 Mar 2024 - 18:57
Citation :
(vidéo) MiG-41 russe de 6e génération avec canon électromagnétique, vitesse Mach 4,3 ;
Salle de presse | 26/03/2024 12 :50
La Russie serait en train de développer un chasseur révolutionnaire de 6e génération. Connu sous le nom de Mikoyan PAK DP ou MiG-41, cet avion volera jusqu’à la stratosphère, à des altitudes allant jusqu’à 45 000 mètres à une vitesse de plus de Mach 4 à 4,3. Basé sur le MiG-31M, il promet d’introduire des fonctionnalités différentes de tout ce que le monde de l’aviation n’a pas encore vu. Selon les estimations des experts russes, l’avion de combat MiG-41 de sixième génération volera dans le ciel d’ici 2025. Le principal défi dans la réalisation de cette vision semble être le statoréacteur ou le turboramjet avec lequel elle est envisagée.
SOURCE bulgarianmilitary.com
Le magazine technologique russe Sfera note : « Bien que des progrès soient réalisés, nous opérons en territoire inconnu ici. Des questions peuvent se poser sur les ressources nécessaires pour gérer l’usure du moteur, compte tenu de la charge extrêmement dynamique qu’il va supporter. Selon les estimations, l’avion peut être conçu pour fonctionner avec un moteur alternatif. Les options possibles incluent le moteur du Su-57 ou le moteur P-579-300. De nombreuses rumeurs circulent sur le développement du MiG-41, avec peu de confirmations officielles pour certifier les détails. L’hypothèse la plus récente indique que le chasseur sera déployé pour le service jusqu’en 2028, s’écartant du calendrier précédemment spéculé de 2024-2025.
Dans le même temps, selon Military Watch, la Russie est en train de développer un canon à impulsions électromagnétiques [IEM], quelque chose qui peut changer la guerre aérienne. Il est également spéculé que le MiG-41 pourrait être équipé de missiles R-37. Le site russe Zvestia affirme que le MiG-41 pourrait être équipé d’un système de missiles intercepteurs polyvalents capable de gérer des munitions hypersoniques à ogives multiples. Si le MiG-41 effectue avec succès son vol inaugural d’ici 2025, il devrait être pleinement opérationnel d’ici 2030.
messages : 41658 Inscrit le : 20/10/2010 Localisation : france Nationalité : Médailles de mérite :
Sujet: Re: MIG-41 Lun 2 Sep 2024 - 22:31
Citation :
FOCUS | Mikoyan-41 6th-gen fighter may never leave drawing board.
2 Sep, 2024 - 9:44
The MiG-41, also known as the PAK DP, is Russia's sixth-generation stealth interceptor currently under development to replace the aging MiG-31. Developed by Mikoyan, the MiG-41 aims to achieve speeds of up to Mach 4, positioning it as one of the fastest aircraft ever designed. This cutting-edge design emphasizes stealth, utilizing advanced materials and technologies to reduce radar visibility and enhance its undetectability.
Equipped with a range of advanced systems, the MiG-41 is expected to intercept hypersonic missiles, employ anti-missile lasers, and potentially operate in near-space environments. These capabilities hint at its significant role in missile defense and space operations. Future iterations of the aircraft could even be unmanned, reflecting Russia's commitment to pioneering autonomous combat systems.
While the first prototype is expected in 2025, the MiG-41 is projected to enter service by the end of the decade. Combining extreme speed, advanced stealth, and versatile combat capabilities, the MiG-41 is poised to become an essential element of Russia's future air defense strategy.
Replacing the Iconic MiG-31K
The Russian sixth-generation Mikoyan MiG-41 fighter is intended to replace the Mikoyan MiG-31, but the technology currently appears somewhat too ambitious. The aircraft will not only operate in the upper atmosphere but also head toward lower space. It draws inspiration from the MiG-31M air dominance fighter, which is already well-established operationally.
The MiG-31 "Foxhound" had a top speed of Mach 2.83 and was equipped with a large arsenal of weapons, including six long-range R-37 missiles. The MiG-41 will embody all the advantages of the MiG-31 interceptor. The MiG-41 is expected to be a more powerful weapons platform, capable of carrying air-launched missiles like the Kinzhal and their modernized versions, with weapons likely to be carried internally. The Russians claim it will introduce features yet unknown in the aviation world. It is time to understand the characteristics and development status of this next addition to Russia's arsenal.
Development Status of the MiG-41
The MiG-41 PAK DP (Prospective Air Complex for Long-Range Interception) is Russia's ongoing development program aimed at creating a stealth supersonic interceptor and heavy fighter jet to replace the Mikoyan MiG-31 in the Russian Aerospace Forces by the mid-2030s. The actual designation of the platform will evolve when it enters service, integrating sixth-generation technologies and design. The PAK DP's design was reportedly finalized around the end of 2019. Ilya Tarasenko, the general director of MiG, and the head of Sukhoi, stated in a July 2020 interview that the PAK DP would be created as an advancement of the MiG-31 design.
Tarasenko also stated that it would be a new platform design capable of reaching Mach 4 and beyond, equipped with an anti-missile laser, and able to operate at very high altitudes and even in near space, flying at altitudes between the stratosphere (45 km) and the tropopause (12 km). The aircraft is also expected to borrow concepts and technologies from the MiG-31M, with an advanced Zaslon-M radar. It may use a variant of the Izdeliye 30 engines currently under development for the Su-57. The AMNTC Soyuz has disclosed information about the R-579 300 engine, already developed and a potential equivalent for the Su-57, among others.
The main challenge for the MiG-41 appears to be the continued development of the pulse detonation engine that will power the aircraft, particularly managing engine wear given the exceptionally dynamic load it will need to withstand. The PAK DP will utilize stealth technology. Russia is developing an electromagnetic pulse (EMP) cannon, which could revolutionize air combat. This innovative "energy cannon" could expand the range of achievable targets.
Russia plans to equip the MiG-41 with an electromagnetic cannon by 2025. A less powerful version of the electromagnetic cannon could be an effective deterrent against drones. The MiG-41 could also be equipped with R-37M missiles. It could later be transformed into an unmanned version. In January 2021, Rostec Corporation, the owner of Mikoyan, announced that the PAK DP had entered the development phase. The fact that the first flight is scheduled for 2025 indicates that a lot of work has already been done (or should have been done). The design should have been finalized, and metal cutting should have been underway for some time. The aircraft's propulsion and initial engine tests should be completed. If the timelines are realistic, taxiing tests should begin in 2024.
It is difficult to predict the current state of Russian aircraft due to the secrecy surrounding them. If the MiG-41 successfully makes its inaugural flight by 2025, it should be fully operational by 2030. Originally, the MiG-41's introduction into service was announced for 2028, which now seems not only unfeasible but particularly unrealistic.
A Different Operational Concept
As an interceptor, its primary mission would be to counter future reconnaissance aircraft currently being developed by the United States and China. According to some Russian media, the PAK DP was intended to become a hypersonic missile interceptor by carrying a multifunctional long-range interceptor missile system (MPKR DP) that would distribute multiple sub-missiles to increase the chances of intercepting hypersonic weapons.
The distributor could also contain surface strike weapons. The PAK DP is also intended to carry anti-satellite lasers or missiles.
Design and Program Management Challenges
Many Western aviation analysts believe that even though details remain vague, the Russians seem to be proposing technological concepts that do not yet exist. The most advanced concept currently is the US Air Force's Next Generation Air Dominance (NGAD) fighter. China is still talking about fifth-generation fighters. Both the United States and China have allocated far more significant funds to their future programs. Russia is still struggling to complete the development and secure a decent number of Su-57 "Felon" aircraft.
The Su-75 "Checkmate" is still in its early stages. Both programs are seeking foreign partners to increase the number of their aircraft, raise funds, and amortize costs. It remains to be seen whether Russia is engaging in information warfare with the MiG-41 or if it genuinely has something up its sleeve. Russia remains engaged in Ukraine and must contend with the economic power of the West, which does not allow it to have sufficient funds. The Russian military-industrial base is also highly stressed. Today, the question arises whether the MiG-41 will receive the desired support, unlike the Su-75, which faces a shortage of buyers.
At speeds close to hypersonic, the heat generated by air friction allows sufficient stealth to be maintained without deteriorating the coating, which also presents a technological challenge. The heat generated by the exhaust could also increase its radar signature. The maintenance and repair of stealth coatings are very costly, and even the United States finds it challenging. Designing a canopy for hypersonic and stealth flight would also be a challenge.
Achieving high speeds usually involves compromising maneuverability. However, this is not an issue for this role. The use of a pulse detonation engine in the MiG-41 represents a significant technological challenge.
While promising immense power, this field is notoriously complex. Even proper development of the scramjet will not be simple. Such high speed also means very high fuel consumption, limiting range and endurance.
To increase range, more fuel would need to be carried, implying an increase in size and weight. Otherwise, in-flight refueling would be necessary for most missions. The ability to fire at high Mach numbers would require specially designed weapons.
Conclusion
On paper, the MiG-41 seems to be the miracle weapon, the aircraft that will dominate space and the atmosphere, but in reality, the ambitions seem particularly high given the low funding conditions for its development. Furthermore, it is quite uncertain whether such technologies are available in Russia in terms of costs and technological advancement.
However, there is no doubt that this development will be delayed due to the focus on Su-57 production, which is not only more realistic but also more relevant in current conflicts. Indeed, a highly mobile aircraft with enhanced stealth has a better chance today than the current fleet. Therefore, the international conflicts that Russia is currently involved in make these high ambitions less relevant and delay the development of the MiG-41.
It is likely that the MiG-41, which will be tested in 2025, will still be in the development phase, with the onboard weaponry being developed in parallel and not directly on the aircraft. Several evolutions will therefore be expected depending on this development.