December 2019 news defense aviation aerospace air force industry Posted On Thursday, 26 December 2019 14:53
The KC-390 Millennium new generation multi-mission medium airlifter has successfully concluded the testing campaign for gravity airdrop and extraction drop of heavy loads by the use of the Container Delivery System (CDS) and Low Velocity Air Drop (LVAD), respectively.
Embraer KC 390 Millennium airlifter successfully concludes airdrop testing campaignOver the 2019 airdrop campaign the KC-390 Millennium has delivered several containers by gravity with up to 24 containers in one pass, and multiple Type V platforms using extraction parachutes, with a total combined payload of 330 metric tons (Picture source: Embraer)
The KC-390 Millennium has a fully automated Cargo Handling and Aerial Delivery System on the cargo compartment, were a loadmaster can perform all activities, while reducing workload and improving awareness. For the pilots, a system called CCDP (Continuously Computed Drop Point) calculates the optimum airdrop release point for better accuracy on the mission accomplishment. Both Systems were developed by Embraer.
The tests, conducted by Embraer in cooperation with the Brazilian Air Force and Brazilian Army, were performed at the US Army Yuma Proving Ground facilities, in Arizona, USA. Major achievements of the testing campaign were the airdrop of a single maximum platform with 19 metric tons (42,000 lb) as well as the sequential aerial delivery of two platforms weighing 24 metric tons in total. Based on these results, the KC-390 Millennium becomes the only medium airlifter able to perform such extreme operation.
Over the 2019 airdrop campaign the KC-390 Millennium has delivered several containers by gravity with up to 24 containers in one pass, and multiple Type V platforms using extraction parachutes, with a total combined payload of 330 metric tons.
Additional achievements of the testing campaign were the following:
- Sequential aerial delivery by extraction with up to four platforms in one pass; - Airdrop by extraction using two 28-feet extraction parachutes with autopilot engaged; - Continuously Computed Drop Point (CCDP) system successfully tested for both gravity and extraction airdrop, demonstrating excellent accuracy.
The aircraft handling in all airdrop conditions was superb with the full fly-by-wire flight controls being very effective in handling aircraft´s pitch attitude changes during and after each load release. The most demanding airdrop conditions were performed without pilot intervention (fly-by-wire sidesticks in neutral position). The extremely positive feedback from Embraer and Brazilian Air Force pilots confirms the aircraft superior performance during airdrop operations.
Boeing et Embraer vont maintenir leur accord-cadre sur la commercialisation et la maintenance de l'avion militaire C-390 Millenium. De quoi nourrir les spéculations sur un futur recentrage des activités de Boeing.
Boeing uniquement recentré sur le militaire ?
Après Embraer, c'est au tour de Boeing de préciser ses positions sur la fin du projet d'accord-cadre de transaction (MTA) conclu avec le constructeur brésilien. Avec une grosse surprise : s'il y a bien rupture sur le volet avions commerciaux du partenariat stratégique, le volet militaire est bien maintenu. En clair : "Boeing et Embraer maintiennent l’accord-cadre d’association (Master Teaming Agreement) initialement signé en 2012 et étendu en 2016, portant sur la commercialisation et la maintenance conjointes de l’avion militaire C-390 Millennium", conçu et développé par le constructeur brésilien. De quoi nourrir les spéculations sur un Boeing uniquement recentré sur les activités militaires et spatiales dans le futur, au terme de cette crise sans précédent créée par la pandémie de coronavirus. Bien avant la crise et en raison des conséquences créées par l'arrêt du programme 737 MAX, certains analystes n'excluaient pas un "spin-off" des activités avions commerciaux de Boeing pour "protéger" le reste du groupe.
Certaines conditions non satisfaites
Concernant la fin du volet avions commerciaux que Boeing devait racheter pour 4,2 Md$, le constructeur américain indique que "la date initiale d’expiration de cet accord-cadre était fixée au 24 avril 2020, avec la possibilité d’une prolongation par l’une ou l’autre partie sous réserve que certaines conditions soient remplies. Boeing a exercé son droit de résiliation après qu’Embraer n’a pas satisfait aux conditions nécessaires". « Boeing a travaillé assidûment pendant plus de deux ans pour finaliser sa transaction avec Embraer. Au cours des derniers mois, nous avons mené des négociations productives, mais qui se sont à terme révélées infructueuses, à propos de certaines conditions non satisfaites de l’accord-cadre de transaction. Nous avions tous pour objectif de remédier à cette situation avant la date de résiliation initiale, mais cela n’a pas été possible », a déclaré Marc Allen, Senior Vice-Président de Boeing et Président d’Embraer Partnership & Group Operations. « C’est une grande déception, mais nous avons atteint un point où la poursuite des négociations dans le cadre de l’accord-cadre ne permettait pas de résoudre les problèmes en suspens », conclut-il.
messages : 6804 Inscrit le : 19/02/2012 Localisation : PARIS Nationalité : Médailles de mérite :
Sujet: Re: C-390 Millennium Jeu 30 Avr 2020 - 21:56
pour un gabarit pareil il aurait été plus judicieux d'opter pour des propllers plus économique j'ai jamais compris l'interet de jets pour un petit avion de transport
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Citation :
"je veux pour le Maroc de dirigeants intelligeants , une jeunesse intelligente, apte a saisir les occasions a comprendre le siècle ou elle vie, a ne pas vivre a l'ombre du politisme, mais guidée par le perfectionnisme et surtout pas la réalisation et le réalisme " Hassan II 1996
Northrop General de Division
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Sujet: Re: C-390 Millennium Ven 1 Mai 2020 - 0:41
Très bon appareil pour le Maroc.
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jf16 General de Division
messages : 32089 Inscrit le : 20/10/2010 Localisation : france Nationalité : Médailles de mérite :
Sujet: Re: C-390 Millennium Mer 18 Nov 2020 - 18:51
Citation :
18/11/2020
La Hongrie commande le KC-390 !
Le gouvernement hongrois vient de placer une commande portant sur deux exemplaires de l’Embraer KC-390. L’avion doit venir remplacer l’Antonov AN-2, dont le dernier exemplaire a été retiré du service durant l’année.
Hier, le contrat portant sur deux KC-390 a été officiellement signé par le colonel-général Ferenc Korom, commandant des forces armées hongroises, et Jackson Medeiros de Farias Schneider, président de la société brésilienne de défense et de sécurité Embraer. Les
KC-390 conviennent au transport de charges importantes sur le champ de bataille et arriveront en Hongrie entre 2023 et 2024. Cet achat va achèvera moderniser le développement des capacités de transport aérien, d’évacuation, de vol et de ravitaillement en vol de l’armée hongroise.
L’Embraer KC-390 :
Le KC-390 est doté d’une avionique avec double affichage tête haute, avec un système de mission complet. L’avion est également doté d’un système complet d'autoprotection. Les pilotes disposent de commandes « fly-by-wire » avec système de contrôle de vol et des fonctions optimisées, qui assurent d’excellentes performances avec un équipage réduit. L’équipage dispose de quatre grands écrans reconfigurables et de deux manches latéraux, le KC-390 permet des utilisations sécurisées à partir de pistes semi-préparées.
L’avion a une capacité de décollage d’environ 72 tonnes avec une charge maximale de 20 tonnes. D’une longueur de 33,4 mètres et d’une hauteur de 11,4 mètres l’avion dispose d’une envergure de 33,9 mètres. Doté d’une porte cargo à l’arrière, l’avion peut être également aménagé rapidement pour le ravitaillement en vol, ainsi que pour des missions spécifiques, comme l’écoute électronique et le largage de parachutistes par exemple. Le KC-390 est motorisé par deux IAE V2500-A5. Selon l’avionneur Embraer, les deux moteurs à double flux et la conception en flèche des ailes le rendent plus efficace et lui confère « le coût du cycle de vie le plus bas du marché ».
Brazil conducts extreme cold weather trials for KC/C-390 in Alaska
by Gareth Jennings
Brazil has conducted extreme cold weather testing of the Embraer KC/C-390 Millennium transport aircraft in Alaska.
A KC/C-390 airlifter was flown to Fairbanks in Alaska for extreme cold weather trials earlier in February. (Brazilian Air Force)
The Brazilian Air Force (Força Aérea Brasileira: FAB) announced on 12 February that it had despatched one of its recently acquired airlifters to Fairbanks to be exposed to temperatures as low as -37.8°C (-47.8°C including wind chill).
“The Brazilian Air Force and Embraer started the tests of extreme cold (Cold Soak) of the KC-390 Millennium in the United States on 8 February. The mission aims to verify the integration of all subsystems and the robustness of the new FAB freighter in a hostile environment, with extremely low temperature conditions,” the service said.
As noted by the FAB, the test campaign was managed by the Coordinating Committee of the Combat Aircraft Program (COPAC), and includes representatives from the Institute for Promotion and Industrial Coordination (IFI), test engineers from the Flight Research and Testing Institute (IPEV), and members of Embraer. The aircraft operation was supported by the crew of the First Troop Transport Group (1st GTT) ‘Zeus’ Squadron.
“Unlike an environmental qualification regarding the component, the Cold Soak test aims to investigate, in terms of the system, the effect of exposing the aircraft to extremely low temperatures, for a considerable time on the ground, a situation in which the systems failure may lead to service difficulty events, in which the aircraft is unable to operate,” the FAB said.
After the requested exposure time, operational checks of the aircraft were conducted to verify the correct functionality of several systems, such as avionics, electric, hydraulic, flight controls, fuel, engines, auxiliary power unit (APU), and radar