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Sujet: Naval Aviation Mar 7 Juin 2022 - 2:06
Anassfra93 a écrit:
Current Naval Aviation Branches ( non exhaustive )
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Sujet: Re: Naval Aviation Mar 7 Juin 2022 - 13:40
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Anassfra93 Aspirant
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Sujet: Re: Naval Aviation Mar 7 Juin 2022 - 19:08
RIP
https://www.washingtonpost.com/national/navy-pilot-killed-in-california-desert-crash-is-identified/2022/06/06/97c78a58-e5ad-11ec-a422-11bbb91db30b_story.html a écrit:
Navy pilot killed in California desert crash is identified
TRONA, Calif. — The Navy has made public the identity of a pilot killed in the crash of a fighter jet in the Southern California desert last week.
Lt. Richard Bullock was killed Friday afternoon when his F/A-18E Super Hornet went down in the vicinity of the small Mojave Desert community of Trona, Naval Air Forces said in a statement Sunday night. Nobody on the ground was hurt.
Bullock was assigned to Strike Fighter Squadron 113 based at Naval Air Station Lemoore, California. His home of record was listed only as Montana, according to a biographical data sheet. He was commissioned in 2016.
The Navy said Bullock was flying a routine training mission.
“The incident is currently under investigation and the scene of the crash is secured by Navy and local authorities while recovery efforts are ongoing,” the statement said. “The Navy mourns this tragic loss alongside the family, friends and shipmates of Lt. Bullock.”
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Anassfra93 Aspirant
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Sujet: Re: Naval Aviation Mar 7 Juin 2022 - 19:21
Anassfra93 a écrit:
The incoming Type 003 ( CATOBAR ) of the People's Liberation Army Navy
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Sujet: Re: Naval Aviation Mar 7 Juin 2022 - 19:32
https://www.avionslegendaires.net/2022/05/actu/le-dassault-aviation-rafale-marine-peut-t-il-lemporter-aupres-de-lindian-navy/ a écrit:
LE DASSAULT AVIATION RAFALE MARINE PEUT T-IL L’EMPORTER AUPRÈS DE L’INDIAN NAVY ?
Cette fois les jeux sont faits, rien ne va plus. L’Indian Navy a examiné sur sa base aéronavale de Hansa les deux avions en lice dans le cadre du remplacement des Mikoyan MiG-29K Fulcrum-D. Les Boeing F/A-18E/F Super Hornet Block III et Dassault Aviation Rafale Marine F4 ont été testé, notamment sur le fameux tremplin devant simuler celui du porte-avions INS Vikrant. Et force est de constater que si quelques défauts semblent avoir été relevés sur l’avion français il a aussi de solides arguments !
À priori les deux avions de combat ont démontré leur capacité à être mis en œuvre depuis le dit tremplin, condition sine qua non à l’achat d’une telle machine. C’est déjà ça. Désormais la bataille s’annonce clairement commercial entre les deux avionneurs, le géant américain et son concurrent français. Sur le papier Boeing devrait sortir vainqueur avec près de 650 avions construits ou en attentes d’assemblage contre seulement 46 pour Dassault Aviation. Seulement voilà en aéronautique l’arithmétique ne fait pas tout, il y a aussi des facteurs technologiques et… diplomatiques.
Et à ce petit jeu là l’avion conçu à Saint-Cloud et construit à Mérignac a de solides arguments à faire valoir. En premier lieu il sert déjà en Inde, au sein de l’Indian Air Force où il a su démontrer ses capacités notamment lors d’un accrochage frontalier avec la Chine. Cette dernière avait refusé d’aligner ses chasseurs de 5e génération face aux Rafale EH/DH. En outre les accords bilatéraux entre Dehli et Paris favorisent clairement un contrat G2G, c’est à dire de gouvernement à gouvernement. Les médias indiens insistent depuis quelques jours sur le fait que la solution Rafale Marine F4 aurait les faveurs du ministère de la défense mais aussi de l’Indian Navy.
Pourtant quelques médias spécialisés dans les questions de défense et/ou d’aéronautique pointent du doigt deux défauts majeurs sur l’avion français, que ne possèdent pas son concurrent américain. D’abord selon eux le Rafale Marine F4 serait inadapté aux ascenseurs du porte-avions indiens car possédant une envergure trop grande. Sur le papier pourtant les 10.86 mètres d’envergure du Rafale sont moindres que les 13.62 mètres du Super Hornet. La comparaison est vite faite ; mais comparaison n’est pas raison. En effet le F/A-18E/F Super Hornet dispose d’une voilure dont les extrémités se replient favorisant ses mouvements de hangars et d’ascenseurs. Les médias indiens insistent en déclarant qu’il faudrait ôter les rails de lancement des missiles air-air Mica pour permettre aux chasseurs français d’opérer correctement. Réalité ou intox ? On le saura bien vite. Par contre ce qui est connu depuis longtemps c’est qu’en effet les ascenseurs indiens sont plus étroits que les modèles que l’on retrouve sur le Charles de Gaulle ou sur les porte-avions américains de classe Nimitz et Gerald R. Ford.
Les défenseurs d’un achat américain mettent en avant la motorisation du Boeing F/A-18E/F Super Hornet : le turboréacteur General Electric F414. Or c’est celui-ci qui a été choisi par l’avionneur indien HAL pour motoriser le futur TEDBF, pour Twin Engine Deck Based Fighter. Ce programme initié en 2019 et annoncé officiellement en 2020 doit permettre de donner un chasseur embarqué léger à l’horizon 2030. Il s’agira d’un dérivé biréacteur amélioré du décevant HAL Tejas de facture indigène. D’ores et déjà des voix s’élèvent en Inde pour le déclarer mort-né du fait de la future commande Super Hornet Block III ou Rafale F4.
Vous l’aurez compris rien n’est encore gagné pour Dassault Aviation. Cependant l’Élysée a peut-être un dernier atout à dégainer afin de damer le pion au Pentagone : la livraison de Rafale Marine F3-R de seconde main afin de faciliter la transition et accélérer le dossier. Les États-Unis n’ont pas pensé, jusque là, à une telle option. Vous l’aurez compris : malgré la petite taille du contrat tout les coups sont permis pour gagner. Et malgré nos alliances diplomatiques et militaires sur ce coup là Américains et Français sont bel et bien de rugueux adversaires. Tout ça pour vingt-six avions de combat… minimum !
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Anassfra93 Aspirant
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Sujet: Re: Naval Aviation Sam 11 Juin 2022 - 0:12
https://www.navytimes.com/news/your-navy/2022/06/10/naval-aviation-commanders-offered-100000-retention-bonus/ a écrit:
Commanding officers of aviation units could earn a $100,000 retention bonus — provided they remain in the Navy for three more years.
The Aviation Command Retention Bonus program “incentivizes highly talented, hard-working, Naval Aviators and Naval Flight Officers screened for aviation command to choose to remain on active duty,” according to a new naval administrative message.
Officers will initially receive a payment of $34,000, followed by two $33,000 payments annually.
It’s the same agreement offered to active duty commanding officers for the past two fiscal years under the program. After the CO tour, officers must serve a post-command commander tour lasting between 24 and 36 months.
“Our cadre of Commander (O-5) commanding officers lead our [naval aviation enterprise] today, and they are the major commanders and flag officers of tomorrow,” the NAVADMIN state said. “Their skills and leadership experience are essential to the success of the Navy.” The retention bonus obligation expires following 22 years of commissioned service, the projected rotation date of the assigned post-command commander tour, or three years from the acceptance date — depending on which date is later. These officers cannot apply for a change in designator, nor can they apply to separate or retire from the service until they are within 12 months of their obligated service expiring.
Those eligible for the bonus must have been screened on the FY22 Aviation Command Screen Board as CO of an eligible operational, operational training, or special mission commander command to apply.
Reserve aviators serving on acting duty are not eligible to apply for the bonus, nor are aviators who have accepted a transfer to another community.
Applications opened June 7 and close Aug. 31.
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Anassfra93 Aspirant
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Sujet: Re: Naval Aviation Sam 11 Juin 2022 - 1:38
https://www.infodefensa.com/texto-diario/mostrar/3785364/armada-chile-despliega-cougar-aeroevacuacion-medica-isla-robinson-crusoe a écrit:
The Chilean Navy deploys a Cougar in a medical aeroevacuation on Robinson Crusoe Island
The operation included a total flight of more than 800 nautical miles in an approximate time of seven and a half hours
An Airbus AS332F1 Cougar (SH-32) helicopter from the Naval Aviation of the Chilean Navy made a flight from the Concón Naval Air Base on June 6 to carry out the medical aeroevacuation of two older adults on Robinson Crusoe Island in the Juan Fernández Archipelago .
The request was made by the director of the General Rural Clinic, together with the mayor of the Juan Fernández commune, who asked for support to carry out the transfer of a woman who suffered a cerebrovascular accident and a man with an episode of cardiac arrhythmia from the town of San Juan Bautista to the aerodrome of the same archipelago.
The Cougar took off from the Concón air-naval base after 08:00 hours, landing on the soccer field of Robinson Crusoe Island at 11:30 hours. From there, he went with the patients to the aerodrome, where the older adults boarded two ambulance planes to be taken and treated at the Carlos Van Buren hospital in Valparaíso.
The commander of the helicopter, frigate captain Patricio Le-Bert, pointed out that "together with my crew of five people, we accomplished the mission of a flight to the Juan Fernández Archipelago whose purpose was to carry out the transfer, from Cumberland Bay to the Juan Fernández runway , of two people who had to be urgently rescued to the mainland. We flew more than 800 miles in approximately seven and a half hours of flight."
The mayor of the commune, Pablo Manríquez, indicated that “it was an operation of the highest level, in the logistical sense, of the naval presence and the geopolitical importance that is needed for these Chilean oceanic islands. We had two complex patients, who were transferred from one town to the airfield located in another town on the island, far away, and the fact that two ambulance planes were waiting to take each patient shows the naval presence in an important way in the commune. I am very grateful to the Chilean Navy.”
At the end of the 1980s, the institution began the search for a new generation of helicopters armed with anti-ship missiles and torpedoes to extend the range of the National Squadron units against potential surface and submarine threats. After evaluating the option of four AS332 Super Pumas and four AS365 Dauphins, six new AS332F1 Cougars and one used Super Puma were purchased, arriving between 1991 and 1994.
The Cougars have a wingspan of 18.7 meters (rotor), 4.95 meters high and have a maximum weight with external load of 9,350 kilos. They have two Safran Helicopter Engine Makila 1A1 engines with which it reaches a fast cruising speed of 251 km/hr and a maximum range of 911 km with maximum weight. The aircraft crew consists of two pilots, a tactical control officer, and two operators for the radar and sonar consoles.
The SH-32, of which five are still in operation, has the Thales Varan radar capable of detecting and attacking five targets simultaneously, the L3Harris Ocean Systems Helras DS100 low-frequency traversable sonar that allows it to operate in deep and coastal waters with a range of up to 75 km, ThalesDR2000/Dalia electronic support measurements, L3Harris Wescam MX-15 electro-optical and infrared camera and Sisdef's SP100 datalink system.
The Cougars are configured to carry and launch two MBDA Exocet AM-39 anti-ship missiles. This missile has a warhead of 165 kilos of explosive and, depending on the launch altitude, can achieve a range between 50 and 70 kilometers. In anti-submarine missions they can be equipped with two 324 mm Mk-46 torpedoes developed by Alliant Techsystems which have a range of 7.3 kilometers.
The flight material, assigned to the HA-1 Attack Helicopter Squadron, was modified to carry auxiliary fuel tanks to extend its flight autonomy and can also perform other types of missions such as Maritime Interdiction Operations (MIO), insertion of forces missions, search and rescue (SAR) missions and aeromedical evacuations.
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Anassfra93 Aspirant
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Sujet: Re: Naval Aviation Sam 11 Juin 2022 - 1:47
https://www.hampshirelive.news/news/hampshire-news/hms-prince-wales-arrives-spain-7191063 a écrit:
HMS Prince of Wales arrives in Spain ready for NATO exercises in Mediterranean and Atlantic
HMS Prince of Wales has arrived in Spain ready for key exercises in the Mediterranean and Atlantic as NATO’s command ship. The Royal Navy aircraft carrier departed Portsmouth in May on the ship's latest deployment, after previously taking part in the largest winter exercise hosted in Norway in more than 30 years.
The Navy reports she has now stopped in Rota on Spain’s west coast. It’s the second visit by a Royal Navy aircraft carrier to Rota in a year after sister ship HMS Queen Elizabeth stopped there during her global Carrier Strike Group 21 deployment.
HMS Prince of Wales will be involved in Spanish-led exercises – known as Flotilla Exercise 22, which will see navies from five nations test their ability to react to crises together over the coming weeks. The warship will be at the heart of a multinational task force, but will first stop in the Bay of Cadiz port to prepare for the forthcoming exercises.
READ MORE: HMS Prince of Wales heading for NATO exercises in Atlantic and Mediterranean after Portsmouth departure
Captain Richard Hewitt, who only took command of the Portsmouth -based strike carrier last month, said: “Taking command of HMS Prince of Wales while at sea, and sailing to Rota, to meet up with our Spanish allies, highlights our enduring commitment to NATO and our allies. Continuing HMS Prince of Wales journey as the NATO command ship for 2022 by operating with our Spanish allies emphasises that as an alliance, NATO continues to operate in defence of its citizens and territory.”
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Anassfra93 Aspirant
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Sujet: Re: Naval Aviation Sam 11 Juin 2022 - 1:51
Anassfra93 a écrit:
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Sujet: Re: Naval Aviation Dim 19 Juin 2022 - 0:56
Anassfra93 a écrit:
FUJIAN
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Sujet: Re: Naval Aviation Mer 22 Juin 2022 - 23:33
https://www.meretmarine.com/fr/defense/le-porte-avions-francais-de-nouvelle-generation a écrit:
Le porte-avions français de nouvelle génération
Les Chantiers de l’Atlantique sont engagés aux côtés de Naval Group et de TechnicAtome dans le programme du porte-avions français de nouvelle génération (PA-NG). Un bâtiment qui doit succéder en 2038 au Charles de Gaulle, mis en service par la Marine nationale en 2021. Comme son aîné, le PA-NG sera doté d’une propulsion nucléaire, avec deux nouveaux réacteurs à eau pressurisée du type K22, conçus par TechnicAtome et qui seront produits par le site Naval Group de Nantes-Indret. Les chaufferies K22 seront beaucoup plus puissantes que les K15 équipant le Charles de Gaulle (220 MW chacune au lieu de 150) du fait que le futur porte-avions français sera beaucoup plus grand que son prédécesseur.
Le PA-NG aura une longueur de 305 mètres (contre 261) et un déplacement de 75.000 tonnes à pleine charge, au lieu des 42.500 tpc du Charles de Gaulle. Ce sera le plus grand bâtiment de guerre jamais construit en Europe et l’un des plus imposants au monde. Ce gabarit accru permettra d’accroître sensiblement les capacités du bâtiment, qui pourra non seulement embarquer des avions de combat Rafale Marine et des avions radar Advanced Hawkeye, mais aussi le futur avion de combat (beaucoup plus gros que le Rafale) et les drones du programme SCAF (Système de Combat Aérien Futur). Le PA-NG mettra en œuvre son aviation embarquée au moyen des nouvelles catapultes et systèmes de récupération électromagnétiques EMALS et AAG développés par le groupe américain General Atomics pour les nouveaux porte-avions de l’US Navy.
Ce programme militaire majeur, comme la France n’en connait que tous les 40 ans, va mobiliser des compétences sur tout le territoire, en particulier à Saint-Nazaire, où le PA-NG sera construit en coopération par Naval Group et les Chantiers de l’Atlantique, qui assurent la maîtrise d’œuvre du programme au travers d’une société commune baptisée MO-PA. Le projet en est pour l’heure au stade des études, Les deux entreprises et les autres industriels impliqués dans le programme, ainsi que la Direction Générale de l’Armement (DGA), le Commissariat à l’Energie Atomique et la Marine nationale, œuvrent dans le cadre du contrat d’avant-projet sommaire (APS) signé en mars 2021 et qui doit s’achever en mars 2023. Suivra l’avant-projet détaillé (APD) devant aboutir, fin 2025/début 2026, au dossier de lancement et de réalisation (DLR). Ce dernier ouvrira la voie à la commande effective du futur porte-avions français, dont la mise sur cale est prévue avant la fin de cette décennie et l’arrivée à Toulon, pour la poursuite de ses essais, à partir de 2034
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Anassfra93 Aspirant
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Sujet: Re: Naval Aviation Dim 26 Juin 2022 - 16:20
http://www.opex360.com/2022/06/25/lus-navy-souhaite-developper-des-synergies-entre-ses-f-35c-et-les-rafale-de-la-marine-nationale/ a écrit:
L’US Navy souhaite développer des synergies entre ses F-35C et les Rafale de la Marine nationale
Cette semaine, le chef d’état-major de la Marine nationale [CEMM], l’amiral Pierre Vandier, s’est rendu aux États-Unis pour voir de plus près les technologies que développe l’US Navy et déterminer celles qui pèseront dans « la guerre navale de demain ».
Ainsi, à San Diego [Californie], le CEMM a eu l’opportunité de visiter le « destroyer » USS Monsoor, de la classe Zumwalt, un navire de 15’500 tonnes mis en oeuvre par un équipage réduit de à 130 marins, grâce à une automatisation poussée, et capable de produire suffisamment d’énergie pour alimenter l’équivalent de 78’000 foyers…. et éventuellement mettre en oeuvre des armes élecromagnétiques. Ayant la signature radar d’un bateau de pêche malgré ses dimensions imposantes [186 mètres de long pour 24,4 mètres de large, ndlr], un « destroyer » de la classe Zumwalt est doté de 80 cellules de lancement vertical pour des missiles de croisières Tomahawk, anti-navires Harpoon, anti-sous-marins et anti-missiles [IM-161 SM-3 et RIM-162 Evolved SeaSparrow – ESSM]. Seulement trois navires ont été construits pour 22,5 milliards de dollars… alors que l’US Navy devait initialement en disposer 24 exemplaires.
Au-delà la visite de l’USS Monsoor, l’amiral Vandier s’est surtout intéressé « aux navires de surface autonome, aux nouveaux systèmes de communication discrets, à la furtivité et au développement logiciel sécurisé avec les technologies du ‘Cloud' ». En matière de navires autonomes, la marine américaine a pris un temps d’avance, notamment avec le Sea Hunter [qui a visiblement inspiré son homologue chinoise, celle-ci ayant récemment testé en un bateau au profil quasiment identique], le programme « Ghost Fleet Overlord », la création de la « Task Force 59″ au sein de sa cinquième flotte et de l' »Unmanned Surface Vessel Division » [USVDIV], intégrée à sa flotte du Pacifique.
« Avec la Direction générale de l’armement [DGA], nous essayons de faire les bons choix pour trouver le ‘mix’ idéal. Ne pas sombrer dans le ‘tout techno’ mais faire les bons choix pour demain afin de rester interopérables avec nos alliés », a expliqué l’amiral Vandier, via Twitter. En matière de navires autonomes, la Marine nationale est dans la course, avec le Système de Lutte Anti-Mines navales Futur [SLAM-F] et les projets relatifs aux grands fonds marins. L’amiral Vandier entend-il aller plus loin, alors que des industriels français s’y intéressent de près [comme, par exemple, le groupe SeaOwl] et que la France a rejoint une initiative de l’Otan visant à mettre au point des « systèmes navals sans équipage »?
Quoi qu’il en soit, et d’après les confidences qu’il a faites à la presse d’outre-Atlantique alors qu’il était reçu par l’amiral Mike Gilday, son homologue américain, l’amiral Vandier a surtout insisté sur les technologies ayant trait au numérique en général et au traitement de données massives [Big Data] en particulier, domaine où, a-t-il dit, « de nombreux pays européens sont en retard ». Et d’ajouter : « Nous devons faire les bons choix à l’avenir pour être interopérables dans la gestion d’énormes quantités de données. » Justement, à ce propos, l’amiral Gilday a rappelé que Lloyd Austin, le chef du Pentagone, a demandé à l’US Navy de travailler avec ses proches partenaires sur les « opportunités de partage d’informatons et de transfert de technologie ». Un « bon exemple », a-t-il continué, serait « d’apprendre à exploiter les avions de combat F-35 et les vastes quantités de données qu’ils collectent avec les chasseurs Rafale de quatrième génération de la marine française ».
Jusqu’à présent, le porte-avions Charles de Gaulle n’a pas l’opportunité d’opérer aux côtés d’un groupe aéronaval américain doté de F-35C, le premier déploiement opérationnel de cet appareil ayant commencé en août 2021, à bord de l’USS Carl Vinson, engagé dans région Indo-Pacifique. Mais ce n’est qu’une question de temps pour que cela arrive.
Aussi, pour l’amiral Gilday, les groupes aéronavals français et américains devraient « s’assurer qu’ils tirent collectivement le meilleur parti des données auxquelles ils ont accès ». Et cela est aussi valable avec les Britanniques, qui disposent également de F-35B.
Cela étant, un F-35C peut échanger des données avec un Rafale Marine grâce à la Liaison 16 [ou L16]. Seulement, celle-ci peut être détectée par un adversaire potentiel, ce qui ferait perdre à l’appareil américain l’un de ses principaux atouts, c’est à dire sa furtivité. Aussi, il faudrait une « passerelle » de communication entre la L16 et le MADL [Multi Function Advanced Data Link], le système de liaison de données qui permet à des F-35 de communiquer entre eux en toute discrétion. Ce défaut d’interopérabilité est aussi un souci pour l’armée de l’Air & de l’Espace, qui en a fait un enjeu prioritaire.
Quoi qu’il en soit, ce sujet fait certainement partie du « plan stratégique d’interopérabilité » que la Marine nationale et l’US Navy ont approuvé en décembre dernier.
« Ce plan, fruit d’un travail initié il y a deux ans, fixe des objectifs précis destinés à améliorer continuellement, pendant les 20 prochaines années, l’interopérabilité entre les deux marines et comporte notamment un effort ciblé sur le haut du spectre opérationnel : maitrise des espaces océaniques et projection de puissance. Il facilite les contacts entre les états-majors et prévoit l’établissement du cadre autorisant l’échange d’informations et de données classifiées », avait expliqué la Marine nationale, au moment de sa signature.
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Anassfra93 Aspirant
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Sujet: Re: Naval Aviation Lun 27 Juin 2022 - 23:55
https://eurasiantimes.com/chinas-newest-gyrfalcon-stealth-fighter-jets-to-operate-from-its-nuke-capable-flat-top-type-004-aircraft-carrier/ a écrit:
China’s Newest ‘Gyrfalcon’ Stealth Fighter Jets To Operate From Its ‘Nuke-Capable’, Flat-Top Type-004 Aircraft Carrier?
As China launches its Type 003 ‘Fujian’ aircraft carrier, attention has now turned to its upcoming Type 004 flat top, possibly a nuclear-powered vessel that would mark its entry as a truly maritime power rivaling the United States. The Type 004 would operate the FC-31 ‘Gyrfalcon’ 5th generation stealth fighter, currently being tested and improved for carrier operations.
Atomic propulsion on the 80-85,000 ton-class ‘Type 004’ will make China the first to have a carrier that can stay out at sea for months, ticking at least the technological box of a true blue water nation.
With the ‘Fujian,’ China directly leaped to an Electromagnetic Launch System (EMALS) from the Short Take-Off but Arrested Landing (STOBAR) ski-jump on the Liaoning and Shandong – skipping the Catapult Assisted Take-Off But Arrested Recovery (CATOBAR) system.
A STOBAR system involves a ski-jump on a carrier flight deck, with jets taking off from it under their power. In CATOBAR, a steam-powered catapult launches fixed-wing aircraft, allowing them to save energy and take off with more load. EMALS, on the other hand, perform the same function but with the catapult powered by an electromagnetic system. However, refining its carrier and naval air arm operating skills will take more than a decade. Neither would China operate more than four carriers, unlike the US Navy’s 11, whose 3000-plane naval air arm rivals most air forces. The ‘Type 004’ will be a nuclear-powered vessel, allowing it to stay out at sea longer with more fuel, cargo, ammunition/ordnance, and aircraft because of the space created with the loss of a large gas turbine. Nuclear power can also propel more powerful EMALS systems and possibly even Directed Energy Weapons (DEW), high-powered lasers, and rail guns.
These ‘space-age’ weapons also have a secondary Ballistic Missile Defence (BMD) and Anti-Satellite (ASAT) utility if the Central Military Commission (CMC) envisions such a role. The carrier can better protect itself from airborne threats when combined with regular weapons, possibly reducing the load on escorting destroyers and frigates.
It is like the Aegis combat systems on some of the Arleigh Burke-class destroyers combined with the Standard Missile series can serve as Direct Ascent weapons to take out satellites, besides their primary role as long-range surface-to-air missiles. Type 004’s nuclear propulsion configuration was confirmed in 2019 when China General Nuclear Power Group (CGNPG) invited bids to build an “experimental” nuclear-powered ship. Sources said it was to test the reactors’ efficacy while powering aircraft carriers. The People’s Liberation Army Navy (PLAN) already has nuclear-powered submarines like Type 091, Type 093, and Type 095. The control tower on the fourth carrier might be smaller than a conventionally powered one, given the elimination of chimneys for emissions. While the overall design is not yet known, a smaller control tower (or ‘island’) would also free up space for more aircraft, giving it an excellent ‘throw’ weight.
The FC-31, meanwhile, is slated to operate from Type 004. The fifth-generation jet – originally a technology demonstrator for various materials and aviation technologies – had been undergoing trials from mock carrier decks as per leaked photos from June last year and March this year.
The former showed FC-31 and J-15 Fei Sha (Flying Shark) dummies on a mock-up carrier deck, indicating they are pushed to being inducted into the naval air arm. The J-15 is a copy of the Russian Su-33.
The March 2022 satellite pics of the PLA Naval Aviation Testing and Training Complex at Liaoning showed FC-31s alongside J-15s (‘Flying Shark’), that already fly from the Liaoning (26 in numbers) and the Shandong carriers (32 units).
Interestingly, while the Shenyang Aircraft Corporation (SAC)-made FC-31 was earlier turned down by the PLAN and the People’s Liberation Army Air Force (PLAAF), it was revived to be improved for carrier operations after growing tensions with the US in the Western Pacific since the Donald Trump administration. And the J-15 itself has had a troubled history with two aircraft lost and two damaged, which Chinese military aviation expert Rick Joe explains is understandable for a country completely new to fixed-wing naval aviation.
Flying since 2012 as the “first-ever carrier-capable aircraft of the PLAN” that also “lacked a dedicated trainer aircraft…four accidents appears reasonable if not surprisingly low.”
China still lags in niche technologies like metallurgical and material sciences before the US. But it is incredulous to assume its defense industry has not corrected some of the airframe design flaws in subsequent production variants that crept in, while reverse-engineering the original Russian Su-33. It could not have had a choice either, since the stealth J-20 was denied by PLAN Rear Admiral Zhang Zhaozhong to be ever used from a carrier since its structure and components were developed for exclusively land-based use.
The fundamental drawback being its wings can’t be folded to cram itself into the limited space on the flight deck and the packed hangar underneath it.
Referring to the FC-31, Beijing-based aviation expert Li Jie said it was risky to “fly a new aircraft on a totally newly designed aircraft carrier,” meaning it is ruled out from operating from the Fujian.
Its tests and improvements are therefore likely to be aligned over the two to three years by the time Type 004 is launched.