Turkish Anadolu Shipyard delivers four Al Abrar landing ships to Qatari Navy
Naval News July 2022 Navy Forces Maritime Defense Industry
POSTED ON FRIDAY, 08 JULY 2022 13:10
According to information published by Anadolu Shipyard on July 8, 2022, the Turkish Naval Shipyard delivered four landing ships (Fuwairit, Broog, Ishat, and Al Aaleya) to the Qatari Emiri Navy. The ships will be sent to Qatar after six weeks of tactical shakedown training.
Al Abrar ships Fuwairit (QL-80) and Al Aaleya QL-15 (Picture source: Qatari Emiri Navy)
Within the scope of the order, a total of 4 landing ships, including 1 Fast Amphibious Ship (LCT), 2 Mechanized Landing Craft (LCM), and 1 Vehicle and Personnel Landing Craft (LCVP), were delivered to the Qatari Emiri Navy at the same time with a ceremony held at Anadolu Shipyard's Tuzla campus. Built within 22 months, the ships will sail to Qatar after 6 weeks of personnel training.
Its 130-ton carrying capacity and the ability to load two 60-ton tanks put this ship in a very special class. With its engine and jet system specially developed for its design, its speed at sea is very high and its maneuverability is superior to similar ships.
About Al Abrar landing ship Fuwairit
In addition to 25 personnel, the landing ship can also carry 3 tanks, military vehicles of various types and sizes, or 260 fully equipped infantry. It was announced that the LCT ship QL80 FUWAIRIT can stay at sea for 7 days without refueling and has a range of more than 1,500 nautical miles.
Fuwairit, which has two 30 mm and two 12.7 mm stabilized cannons produced by Aselsan, can be used for logistic support and natural disaster relief in addition to military missions. It was also reported that the production of two 40-meter LCMs and one 15.7-meter LCVP ship under the same contract continues.
Turkish Anadolu Shipyard delivers four Al Abrar landing ships to Qatari Navy (navyrecognition.com)
Shugan188 Modérateur
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Sujet: Re: Qatar Armed Forces Jeu 9 Mar 2023 - 23:00
Citation :
MAR 9
Nexter back in the competition to supply its VBCI IFV to Qatar army
While the failure of Nexter’s participation in the competition to supply its VBCI (Véhicules Blindé de Combat d’Infanterie, Armored Infantry Combat Vehicle) to Qatar’s army seemed to be confirmed for more than three years, Qatar finally put the 28-tonne armored vehicle back in the saddle.
Nexter's VBCI showcased at the World Defense Show 2022 in Saudi Arabia (Picture source: Army Recognition)
Nexter back in the competition to supply its VBCI IFV to Qatar army | World Defence News
jf16 General de Division
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Ein schönes Foto der katarischen Flakpanzer #Gepard 1A2 bei einer Parade. Wie ich hörte, soll meine Gertrud (Y-259 860) in Katar sein. pic.twitter.com/B0Ycs5m6fF
Le Rafale reste diablement attractif. Pour des pays qui ne l'ont pas encore (Irak, Arabie Saoudite, Serbie, Colombie...) et pour d'autres qui l'utilisent régulièrement. C'est le cas du Qatar, qui pourrait commander un nouveau lot de Rafale (24 appareils) à l'horizon 2024 ou, plus surement, 2025, selon nos informations. Un souhait certainement évoqué lors de la visite à Doha du ministre des Armées le 17 juillet dernier mais pas officialisé. A cette occasion, Sébastien Lecornu a rencontré l'émir du Qatar, Cheikh Tamim bin Hamad Al Thani. Les discussions ont porté sur « le renforcement du partenariat stratégique franco-qatarien, fondé sur une coopération à la fois diplomatique, opérationnelle et industrielle », a expliqué le ministère des Armées dans un communiqué publié vendredi A l'issue de cette rencontre, le ministre a twitté : « La relation de défense entre la France et le Qatar est solide. Avec l'émir @TamimBinHamad, une même vision d'un partenariat stratégique fondé sur la coopération opérationnelle et industrielle ». Sébastien Lecornu a également vu le Premier ministre et ministre des Affaires étrangères, Mohammed ben Abderrahmane Al-Thani, ainsi que son homologue de la défense. Avec Khalid ben Mohammed Al-Attiyah, il a eu un « entretien dense » sur la base aérienne de Dukhan, qui abrite les 36 Rafale livrés par Dassault Aviation entre 2019 et 2022, selon le tweet du ministre des Armées. Les deux ministres ont évoqué le développement des interactions opérationnelles entre les armées des deux pays et les nouveaux projets pour nourrir la coopération capacitaire, a précisé le ministère. Vers un « upgrade » des 36 Rafale qataris L'armée de l'air qatarie dispose déjà de 36 Rafale, tous livrés depuis 2022. Des Rafale que Doha aimerait également faire évoluer vers le standard F4. En 2019, l'ancienne ministre des Armées Florence Parly avait décidé d'investir 1,9 milliard d'euros dans la modernisation de l'avion de chasse français pour le faire passer au standard F4. Un standard déjà choisi par les Émirats Arabes Unis, qui ont signé en décembre 2021 un contrat pour acquérir 80 Rafale F4 livrés entre 2027 et 2030. Dassault Aviation attend en fin d'année la signature du contrat de la tranche 5 pour 42 Rafale 4.1 (30 prévus dans un premier temps + 12 en remplacement des appareils vendus à la Croatie). Le standard F4 sera le nouveau standard des armées françaises (Armée de l'air et Marine nationale). Discussions en cours pour le VBCI Les discussions avancent également bien entre le Qatar et la France sur une possible vente du véhicule blindé de Nexter. Alors que l'échec du VBCI semblait entériné depuis plus de trois ans, le Qatar a finalement remis en selle le véhicule blindé de 28 tonnes fabriqué par Nexter, comme l'avait révélé en mars La Tribune. Ces dernières semaines plusieurs jalons ont été franchis. Le directeur général de Nexter Nicolas Chamussy reste très impliqué sur ce dossier et dépense beaucoup d'énergie pour décrocher le premier contrat export du VBCI. Le constructeur de blindés tente de surfer sur les relations à nouveau pacifiées entre Doha et Paris. Récemment encore, Nexter a envoyé du lourd à Doha pour convaincre les Qataris. La filiale du groupe franco-allemand KNDS propose une version très proche de celle de la France avec une tourelle CTA 40 et équipée des missiles MMP de MBDA et d'un canon de 40mm de CTAI, filiale à 50/50 entre Nexter Systems et BAE Systems. Réchauffement des relations entre Paris et Doha Le réchauffement des relations entre la France et le Qatar s'est concrétisé par la visite de l'émir du Qatar, Cheikh Tamim bin Hamad Al Thani à Paris. Après avoir assisté le 14 février à la triste défaite du Paris-Saint-Germain face au Bayern de Munich pour un match comptant pour la Ligue des Champions (8e de finale), l'émir a été reçu le lendemain par Emmanuel Macron à l'Élysée. Les deux chefs d'État, qui se sont félicités de l'approfondissement en cours du partenariat stratégique entre la France et le Qatar, sont convenus « d'intensifier le travail d'approfondissement de la relation bilatérale, en cohérence avec les visions 2030 de la France et du Qatar, dans le domaine économique et des investissements, ainsi que dans le domaine de la défense et de la sécurité ». Les efforts de la France pour aider le Qatar à organiser une Coupe du Monde de football (du 20 novembre au 18 décembre 2022) sécurisée ont beaucoup contribué à renouer les fils d'une relation distendue entre les deux pays. Paris a effectivement beaucoup aidé le Qatar : les ministères des Armées et de l'Intérieur ont apporté leur soutien à Doha dans le cadre de la sécurisation de cet événement majeur (menace terroriste, neutralisation d'explosifs, hooliganisme, mouvements de foule, cyberattaques...) Ainsi, à la demande du Qatar, les armées françaises avaient appuyé l'armée qatarienne dans cette mission. a écrit:
Le Qatar se dirige vers un Batch supplémentaire de 24 Rafales F4 + un upgrade des 36 déjà en service au format F4...soit une flotte de 60 Rafale F4, discussions en cours aussi pour le VBCI
_________________ Le courage croît en osant et la peur en hésitant.
jf16 General de Division
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On 31 July 2023, the latest batch of Al-Quwwat Al-Jawiyyah Al-Amiriyyah Al-Qatariyyah (QEAF, Qatar Emiri Air Force) F-15QA Advanced Eagles arrived at RAF Mildenhall around 20:00 hrs LT.
The five F-15QAs, call signs RETRO61 to RETRO65 (serials 17-0034 to 17-0038), flew St.Louis Lambert IAP (MO) to Mildenhall and were accompanied by two KC-10A Extender tankers. The KC-10As flew under callsign GOLD11 (84-0186) and GOLD12 (86-0030), with GOLD11 routing Scott AFB (IL) to Bangor International (ME) and GOLD12 routing Bangor to RAF Mildenhall. It is expected that the Advanced Eagles will depart Mildenhall on Wednesday morning 2 August.
With the delivery of these five aircraft, only three F-15QAs are still in the US for trials. These are customer (construction) numbers 17-0001 (QA01) and 17-0002 (QA02). Number three, 17-0010 (QA10), was damaged on 18 May 2021 when it left the wet runway during the landing roll and as per standard procedure the ejection seats were activated in case the aircraft would dig in and/or tumble over. The aircraft is still under repair.
On 31 July 2023, the latest batch of Al-Quwwat Al-Jawiyyah Al-Amiriyyah Al-Qatariyyah (QEAF, Qatar Emiri Air Force) F-15QA Advanced Eagles arrived at RAF Mildenhall around 20:00 hrs LT.
The five F-15QAs, call signs RETRO61 to RETRO65 (serials 17-0034 to 17-0038), flew St.Louis Lambert IAP (MO) to Mildenhall and were accompanied by two KC-10A Extender tankers. The KC-10As flew under callsign GOLD11 (84-0186) and GOLD12 (86-0030), with GOLD11 routing Scott AFB (IL) to Bangor International (ME) and GOLD12 routing Bangor to RAF Mildenhall. It is expected that the Advanced Eagles will depart Mildenhall on Wednesday morning 2 August.
With the delivery of these five aircraft, only three F-15QAs are still in the US for trials. These are customer (construction) numbers 17-0001 (QA01) and 17-0002 (QA02). Number three, 17-0010 (QA10), was damaged on 18 May 2021 when it left the wet runway during the landing roll and as per standard procedure the ejection seats were activated in case the aircraft would dig in and/or tumble over. The aircraft is still under repair.
Les forces armées du Qatar ont acté une seconde et dernière tranche de modernisation de leur flotte de véhicules de l’avant blindés (VAB), résultat d’un marché signé hier matin à Doha avec Arquus.
Des quelque 180 VAB Mk 1 acquis en 1982 par le Qatar, 126 avaient été modernisés en majorité sur le sol qatari. Restaient 54 exemplaires dont l’extension de la durée de vie vient d’être officialisée à l’occasion du salon de défense DIMDEX organisé cette semaine à Doha.
Ce contrat permettra de poursuivre l’activité de la ligne d’assemblage montée par Arquus au Qatar, ligne activée pour le premier lot de VAB et visitée en juillet 2023 par le ministre des Armées, Sébastien Lecornu.
Le choix des forces qataries ? Un VAB Q 6×6 modernisé en partenariat avec Barzan Holdings et l’entreprise turque Aselsan. « Il y a toujours de l’intérêt pour des systèmes simples et rustiques », pointe un représentant de Barzan Holdings. Aselsan contribue au travers de plusieurs briques d’armement et de vétronique venant s’ajouter aux actions déjà entreprises par Arquus.
Côté armement, cette nouvelle version intègre le tourelleau téléopéré SARP (Stabilized Advanced Remote Weapon Plateform). Gyrostabilisé, ce TTO est doté d’un télémètre laser et d’un suivi automatique de cible, de quoi faciliter la neutralisation en mouvement de menaces mobiles.
Ce VAB Q reçoit de nouvelles optiques, à savoir une caméra visible/thermique pour le pilote et un ensemble de caméras proximales YAMGOZ 200 pour une surveillance à 360° du véhicule, tant dans le visible que dans l’infrarouge. Les communications sont renouvelées au moyen d’un nouvel intercom et d’une radio véhiculaire 9661 V/UHF dotée d’une sélection automatique du canal et d’une capacité de chiffrement.
Les RAFALE de la mission #PEGASE24 en vol avec les forces aériennes de l’Emir du Qatar ! L’Armée de l'Air et de l'Espace ravitaille les avions de notre partenaire. Une démonstration de la remarquable coopération entre nos 2 forces armées.
jf16 General de Division
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Qatar: La Turquie et le Qatar ont décidé de créer une flotte aérienne conjointe d'avions de combat turco-qataris au sein du Commandement des forces conjointes unifiées au Qatar, établie par les forces aériennes turques et qataries.
Qatar’s secretive Italian-built M23 C-Series midget submarines are a force multiplier for Qatar. The C-Series are armed w/ standard 553mm (21 inch) heavyweight torpedoes, Murena smart sea mines as well as smart loitering munitions & special forces / @GSSReporthttps://t.co/uFpFzKLZAspic.twitter.com/sUkGxz6YXr
First Clear Images of the Italian Submarines being built for Qatar
A new class of submarine, under construction for the Qatari Emiri Navy, has broken the surface. The submarine is under testing in La Spezia on the Italian coast.
H I Sutton 11 Sep 2024
Fresh details of Qatar’s new submarines have been revealed at the MSPO International Defence Industry Exhibition in Poland. The two submarines for the Qatari Emiri Navy are being built by M23 SRL in Bergamo, Italy. The exhibition included a model of the C-Series design, the first time it has been shown in public.
The M23 C-Series submarine has also been observed being tested at La Spezia, the physical and spiritual home of Italian naval special forces. The port has a long and storied tradition of midget submarine construction, both for the nation’s special forces and export.
The submarines were contracted in January 2020 under a deal associated with Italy’s main defence shipbuilder, Fincantieri. The agreement described “the supply of cutting-edge naval vessels and submarines.” Now it is becoming clearer what those submarines will be.
The submarines have been constructed at Ciserano, Bergamo, far inland, 100 km (60 miles) east of Milan. They will have been transported by 250 km (150 miles) road to the coast. The physical confines of the factory in Ciserano, together with the need to transport the submarine by road, limits the size of the submarine.
Extending What Is Known About the Submarine Previous images of the submarine, reported by us in May 2021 provided some hints to the submarine’s capability. As built, the submarine has a slick superstructure and sliders keel not seen on the previous illustrations. This superstructure is typical of the boats designed by famed naval architect Giunio Santi. Despite its differences, it is clear that the previously shown design is closely related to what we are seeing in the latest model, and in the water.
Santi began building submarines in the 1970s and gained a reputation for high quality and innovation. He pioneered air-independent power (AIP) in the 1980s and developed all-new submarine construction techniques. More recently he built an experimental dry combat submersible (DCS) for the U.S. Navy SEALs.
The submarine has an overall length of 23 meters (75 feet) and a width of 5 meters (16 feet). It can dive to 200 meters (650 feet) and reach speeds of 12 knots. The crew of 6 can be accompanied by a further 6 passengers, typically special forces combat swimmers. These can lock out of the submarine through a special hatch to conduct covert operations.
While relatively short, its fatter beam gives it an overall size comparable to a typical 30 meter (100 foot) submarine. Comparable types, in size terms, include the Iranian Ghadir Class (actually the North Korean Yono design) and the Italian built Cos.Mo.S MG-110.
The M23 design is comparatively heavily armed, with two torpedo tubes housed under the casing. These can house standard 553mm (21 inch) heavyweight torpedoes. The submarine can also carry Murena smart sea mines and launch loitering munitions.
Qatar Air Force participates for the first time in the Tactical Leadership Course (TLP) implemented by the Egyptian Air Force at Egyptian air bases. Look at the Qatari Rafales training with Egyptian Rafales this is so cute /