Le VT-1A, est une version améliorée produite par NORINCO, du char de combat Sino-Pakistanais MBT-2000/Al-Khalid. C'est en 2010, que sont apparues les premières images publiés par FAR-MAROC, qui ont confirmé sa présence au Maroc. Au total, le royaume à réceptionné un GEB (Groupe d'Escadrons Blindés) VT-1A. Cette acquisition, semble répondre à l'achat par l Algérie de char T-90 russe en 2006.
Le char est équipé d'un canon stabilisé de 125mm à chargement automatique, qui tire divers type de munitions (APFSDS, HEAT, D.U) mais également les missiles guidés Refleks et Kombat, capables de frapper des cibles jusqu'à 5 kilomètres.
Le char dispose de nombreux senseurs et équipements, destinés à améliorer ses capacités d'engagement et sa précision. Ceci comprennent notamment, un ordinateur balistique, un télémètre laser, un système de suivi automatique des cibles, une caméra thermique, ainsi qu'un système de visée indépendant pour le chef de char.
Tout ceci procure au char de bonnes capacités d'emploi tout temps, jours/nuit, et de tir en mouvement, sur cibles fixes ou mobiles.
La présence d'un système de gestion intégré du champ de bataille, permet l'échange sécurisé de communications radio/vidéo, ainsi que la réception de données issues du théâtre des opérations et en provenance de diverses sources (chars, drones...).
La protection contre les menaces extérieures est assurée par un blindage composite, renforcé par le rajout de briques réactives. Le char dispose également d'équipements destinés à perturber son ciblage par les armement à guidage laser.
D'un poids de total de 48 tonnes, il est propulsé par le moteur 6TD développant 1200 chevaux, fabriqué en Ukraine.
Liens : https://www.armyrecognition.com/chars_et_blindes_lourds_chinois_chine/type_90-ii_mbt_2000_chine_chinois_char_combat_principal_fiche_technique_informations_description_fr.html https://en.wikipedia.org/wiki/Al-Khalid_tank http://www.army-guide.com/eng/product1475.html
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Dernière édition par rmaf le Jeu 2 Jan 2020 - 23:39, édité 3 fois
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Usman Ansari takes a look at Pakistan’s indigenous main battle tank.
Due to the threat from its larger neighbour India, Pakistan continues to maintain a large fleet of MBTs (over 2,000), whilst elsewhere in the world their number is falling. The best tank currently in service is the indigenous Al-Khalid produced by Heavy Industries Taxila, (HIT). In terms of induction of new MBTs it is set to be one of the most significant MBTs in the coming decade. It is a development of the NORINCO (China North Industries Corporation), Type 90-II, which first made an appearance in 1990, and was itself a further manifestation of the Chinese requirement to field an MBT superior to the Russian T-72, (also India's main MBT). It featured substantial improvements in mobility, protection, and firepower over previous Chinese MBTs though still has a traditional MBT layout.
The Al-Khalid project is the culmination of a four part upgrade programme for Pakistan's MBT fleet. It entailed:
- Upgrade of the Type-59.
- Assembly and manufacture of the Type-69II.
- Co-production of the Type-85II.
- Production of an indigenous MBT design MBT 2000/Al-Khalid.
The Al-Khalid features a composite armour package over a welded hull. The hull front has lugs for additional armour, ERA plates and a self-entrenching mechanism. Some spare sections of track are also usually attached. A number of Pakistani companies offer detachable attachments such as track-width mine ploughs or 'rollers' (which have had some export success), compatible with the Al-Khalid but the self-entrenching mechanism seems to be the standard fit. The almost horizontal glacis plate is totally covered by large ERA plates. The driver is centrally seated under a one-piece hatch. He has use of three periscopes, the second of which can be fitted with a passive night sight.
The centrally located welded turret is similar to the Type-85 from which the Type-90II/Al-Khalid family is developed. The composite armour over the frontal arc is of modular assembly to enable replacement of damaged sections or simple upgrade to more a modern type as it becomes available. ERA plates are again added to the roof, front and sides to improve the armour and ballistic protection of the turret. The commander and gunner are seated on the right and left respectively. The commander has use of a 12.7mm with 500 rounds for AA use. There are six electrically fired grenade launchers for smoke and HE rounds, either side of the turret and a large stowage basket towards the rear, which usually houses the snorkel. A meteorological sensor is also fitted towards the rear of the turret roof to warn the crew if the tank is being 'lased' by an enemy.
The main gun is a 125mm smoothbore fitted with a thermal sleeve and fume extractor mid way down the barrel. It is reported to have a life of 500 rounds and has an attachment at the base to facilitate a quick field change. It is fed by a Russian type carousel auto-loader that holds 22 separate loading rounds ready for use. The rate of fire is up to eight rounds per minute. A total of 39 HEAT, APFSDS-T, and HE-FRAG rounds are carried in a mission dependent ratio. The APFSDS-T will penetrate 460mm of RHA at 2,000m, which is unsatisfactory. A POF (Pakistan Ordnance Factories) developed DU round called 'Naiza' is thought to also be in service with the T-80UD/T-84 MBT fleet, but whether this has been adopted for use with the Al-Khalid has not been made public. A coaxial 7.62mm with 3,000 rounds is also mounted. Though Pakistan has purchased the AT-11 'Sniper' ATGM from Belarus for use with the PA T-80UD/T-84s it is not know if it can be fired from the Al-Khalid.
125mm ammunition characteristics.
Ammunition Type.
Muzzle Velocity.
APFSDS
1760 m/s
HEAT
850 m/s
HE-FRAG
950 m/s
For targeting the commander has use of a bi-axis stabilised panoramic sight whilst the gunner's bi-axis sight is roof mounted. Pakistan has recently imported 200 more modern Italian thermal imaging devices for the gunner, details of which are unavailable. The FCS is image stabilised and incorporates a laser range finder with the gunner's sight, crosswind, tilt and velocity sensor plus ballistic computer. Able to track targets whilst engaging others it also incorporates a Pakistani produced data-link to share information with other tanks in the formation. The commander can override commands to the main armament.
The engine, transmission and cooling system can be removed in thirty minutes for a quick field change. Though the British Perkins CV12-1200 (as fitted to the British Challenger series) was evaluated it failed to cope with the harsh conditions of the Pakistani desert. The engine eventually chosen was the Ukrainian 6TD-2 six-cylinder 1,200hp multi-fuel diesel as it was more compact and robust and is coupled to the French SESM-500 automatic transmission. The six dual wheels have rubber tyres and torsion bar suspension with the drive sprocket at the rear and the idler at the front. The track return rollers are usually covered by the side skirt, (the forward section of which can be covered with ERA plates). The rubber track pads are replaceable.
A full NBC system, crew bay and engine bay explosion/fire detection and suppression system, and infrared reflective paint are fitted as standard. It can lay its own smokescreen by injecting diesel into the exhaust at the rear.
A number of prototypes were made for evaluation and fall into four categories:
- Prototype 1: Chinese 125mm and auto-loader coupled to a Chinese FCS. The engine was a German MTU-396 diesel coupled to the LSG-3000 automatic transmission.
- Prototype 2: The same Chinese 125mm and auto-loader as 'P1' but coupled to a Western FCS. The engine was the Perkins 1200hp Condor diesel coupled to the French SESM-500 automatic transmission.
- Prototype 3: As 'P2' above but with a Ukrainian 6TDF diesel engine. This was type accepted into Pakistani service.
- Prototype 4: Designed primarily for export it has a NATO standard 120mm and Western FCS. It is powered by the German MTU-871/TCM AVDS-1790 diesel engine coupled to the LSG-3000 transmission.
Much emphasis is placed on agility and manoeuvrability. With a top speed of 70km/h and power to weight ration of 26.66hp/tonne it certainly fulfils that criteria. It also shares component commonality with the other MBTs in the PA arsenal (10 percent Type-59, 15 percent Type-69, and 20 percent Type-85), therefore helping to reduce running costs. Compared to the latest Western MBTs the Al-Khalid may lack their level of armour protection but is by no means under-armoured or unsuited for the modern battlefield. It's speed; agility and systems help ensure its survivability whilst its armament is powerful enough to deal with all potential opponents.
With 300 ordered for the PA production is currently running at fifty units per year but could easily be increased. The Al-Khalid has been heavily promoted in Pakistani defence shows such as IDEAS 2002, FUTURZ 2003 and IDEAS 2004 during the last few years which has seen the Al-Khalid and its stable mate the Al-Zarrar (an upgrade of the Type-59), receive much interest from potential customers. There has been considerable Saudi interest in the Al-Khalid during defence shows in Pakistan. The Saudis are looking to induct in the region of 100 new MBTs to replace their French AMX-30 tanks. Trials are to be carried out in Saudi Arabia in summer 2005 leaving HIT hopeful of it first MBT export order amid heavy lobbying in its favour. However, Ukrainian reluctance to supply the 6TDF diesel engine has meant the adoption of a German engine that does not generate the same high power/weight ratio as the Ukrainian one. For compatibility purposes the Saudis are likely to require a NATO standard 120mm main gun which can be supplied by POF. As it is in direct competition with other cheap export favourites such as the T-72 and T-80 series the unit price has to be competitive. Malaysia has already chosen the Polish PT-91 (a development of the T-72), rather than opt for the Al-Khalid.
Development is ongoing of the Al-Khalid II, (though the project name is actually 'Al-Khalid I'), which is targeted for production by 2008. It is unknown if there is to be any major change in the appearance of the tank. Key areas for improvement are said to be in the areas of armour protection by inclusion of more modern types of armour, and improved systems. This includes more efficient transmission system and modern night vision systems. A new electronic counter-measures fit is currently undergoing testing at HIT. Recently the possibility has arisen of using Ukraine's 6TD3 engine which generates 1500 hp though it remains to be seen if this shall be incorporated. Firepower is also to be upgraded if ongoing discussions for the Ukrainian 'Kombat' ATGM are successful. With a range of up to 5,000m it would give the Al-Khalid a useful reach against targets such as helicopters. Furthermore, an up-graded auto loader would enable the use of 'long-rod' ammunition as used by Western MBTs, as the Russian style unit cannot currently support them.
More details of developments are likely to be available during IDEAS-2006, as the bi-annual defence show is Pakistan's opportunity to be centre stage at a defence show.
With the Al-Khalid it finally looks like Pakistan has a tank capable of meeting both domestic and foreign needs enabling Pakistan to aim for a bigger slice of the lucrative global arms market.
An edited version of the above article appeared in the September 2005 issue of Classic Military Vehicle.
la version paki possède la meme transmission que le leclerc. par ailleurs, le pakistan a egalement commandé des caméra thermique italiennes (200). Honnêtement, plus j'en lis sur le MBT 2000 sur les forums paki, plus je le trouve adapté aux FAR. N'eut été le niveau de blindage de l'arc avant (environ 1370 de rha pour le T90 et 900 pour le MBT 2000), les performences des 2 chars sont très proches. Ils se neutralisent, donc l'objectif assigné à notre MBT est atteint. On peut toujours faire mieux, mais à quoi bon ? dans une stratégie d'équilibre des forces dans la région, ce char permets, à cout maitrisé, de maintenir un certaines parité. Si l'équilibre peut être atteint avec un MBT 2000, pourquoi aller chercher un MBT à 2/3 millions USD plus cher ? ce qui pour 150 chars représentent 1/2 Mds USD ! bref de quoi fournir de l'équipement individuelle pour un paquets de soldats ou acquerir une seconde FREMM ! Il faut savoir se mettre à la place d'une EM qui doit jongler avec une somme incalculable de paramètres et contraintes et de besoins. Ne pas omettre que les chinois seront demain le premier ou second exportateur d'armes, et en matière d'acquisition de savoir faire (au moins pour la cavalerie/infanterie/artillerie), ils vont très vite. A coup sure, sur ce créneau, ils vont déposséder les russes à moyen terme (apprentissage exponentiel, moyen illimité, grosse capacité d'adaptation/production...). Je pense que le choix d'un MBT de 47/50 tonnes reste préférable pour nos infrasctructures (ponts et chaussées) qui auraient difficilement supporté un char de 70 tonnes. Bref, c'est un choix dictée par la raison et des éléments qui nous échappent surement.
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The Type 90-II is a third-generation main battle tank (MBT) designed and developed by the China North Vehicle Research Institute (also known as 201 Institute) in Beijing and the Inner-Mongolia First Machinery Group Corporation (also known as (617 Factory) in Baotou, Inner Mongolia for the export market. A further improved model known as MBT-2000 was marketed by NORINCO to the foreign customers in the late 1990s. The tank is built by Pakistan under license as the Al-Khalid.
Programme
The Type 90-II first revealed in 1992 featured a welded turret, a 125mm smoothbore gun with a Russian 2A46’s autoloader, and a 1,200hp diesel engine. The tank was also much heavier than previous Chinese-made MBTs, suggesting a transformation of design principles in the Chinese tanks. The tank received extensive field testing but did not enter production due to lack of interest from either domestic or foreign customers.
201 Institute and 617 Factory continued to improve the Type 90-II by incorporating the tank with a foreign-made engine with better performance and reliability. Initially the French 1,500hp diesel V series engine was considered, but the project (known as Type 90-IIA) was later cancelled due to France joining the arms embargo imposed on Pakistan for its nuclear testing in 1998. A second design powered by a Ukrainian-made 6TD 1,200hp engine later led to the introduction of the Type 90-IIM in 2000. During the 2001 Abu Dhabi Defence Exhibition, the tank was first revealed by NORINCO under its export name MBT2000. The tank has been produced in Pakistan as the Al-Khalid MBT since November 2001.
The Type 90-II is not a totally new design with around 45% of its components coming from current designs. This can be broken down as follows: 10% from the Type 59, 15% from the Type 69, and 20% from the Type 85/88C; the remaining 55% being new components.
The layout of the Type 90-II is conventional, driver's compartment at the front, fighting compartment/turret in the centre, and power pack in the rear. The complete powerpack assembly can be removed in around 30 minutes and in field conditions. Suspension is of the conventional torsion bar type and there are six rubber-tyred roadwheels on each side, the drive sprocket at the rear.
The turret and hull are of all-welded steel armour construction. A layer of composite armour has been added to the front arc and maximum thickness is estimated to be around 600mm on the turret front, and around 450mm on the glacis plate. The armour package is of modular design, enabling damaged sections to be replaced or upgrades installed throughout service life. Explosive reactive armour (ERA) can be fitted if required.
Improved Variant
In 2007, a Chinese magazine revealed a new “enhanced third-generation MBT”, which was believed to be a further improved variant of the MBT-2000. The tank features front arrow-shaped add-on armour modules on the turret, a roof-mounted 14.5mm antiaircraft machine gun similar to the QJG02, and a slightly shorter hull possibly due to the engine being placed latitudinally instead of longitudinally. No further information has been released.
Design
Weapons
Main armament consists of a fully-stabilised 125mm auto-fed smoothbore gun capable of firing various types of ammunition including high explosive, high explosive fragmentation and APFSDS. 39 rounds are carried. The gun may also be capable of firing the Russian 9M119 Refleks (NATO codename: AT-11 Sniper) anti-tank guided missile or its Chinese copy.
Both commander and gunner have roof-mounted stabilised sights fitted with either day/image intensification or day/thermal channels, a laser rangefinder and an auto tracker facility. A computerised fire control system is also fitted as standard.
Second armament includes a 7.62mm co-axial machine gun and a 12.7mm air defence machine gun mounted on the commander's cupola.
Protection
The hull and turret are protected by composite armour plating. The Type 90-II was the first Chinese tank developed from the start with a 'systems approach', that is, it was intended to have components replaced and upgraded. The new turret design contains composite armour in the frontal arc that is designed to be exchangeable when better armour becomes available. Two sets of six-barrel smoke/HE grenade launchers are mounted on the turret sides.
Propulsion
At least four diesel powerpack options have been tested on the Type 90-II/Al Khalid MBT, including two supplied by the Perkins Engine Company and each comprising of a CV-12 Condor diesel of 1,200hp (as fitted in the Challenger 1 and 2), coupled to a French SESM ESM 500 automatic transmission (as installed in the Leclerc).
The Pakistan-manufactured Al Khalid MBT is reported to be fitted with a Ukraine built 6TD diesel (as fitted in the T-80UD). Claimed to be the most compact MBT diesel engines in the world, the 6TD series are two-stroke, liquid cooled and supercharged with horizontal cylinders and opposed pistons. At its current battle weight of 46t, the engine gives the Al Khalid MBT a 26hp/t power-to-weight ratio and a max speed of 72km/h.
Specifications
Crew: 3 Weight: 48t Engine: Ukraine built 6TD 1,200hp liquid cooled diesel Transmission: Mechanical, planetary Track: Metallic with RMSh, with rubber-tyred road wheels Suspension: Torsion bar Radio: Receive/transmit, telephone Dimension: Length: 10.07m; Height: 2.40m; Width: 3.50m Ground Pressure: 26hp/t Cruising Range: 450km Speed: Max road 65km/h; max off-road 45km/h Fording Depths: 5m with snorkel Main Gun: Indigenous 125mm smoothbore, 39 rounds Rate of Fire: 8 rounds/min (autoloader), 1~2 r/min (manual load) Auxiliary Weapon: One coaxial 7.62mm machine gun; one 12.7mm air-defence machine gun Fire Control: Laser rangefinder input, onboard computer, wind sensor, and control panel
Certains sur ce site ont parle de problemes de disponibilite pour les T72 Marocains. Pouvez-vous elaborer? avez-vous des preuves? Y-a-t-il vraiment un probleme avec les T72 au Maroc?
PGM Administrateur
messages : 11677 Inscrit le : 12/12/2008 Localisation : paris Nationalité : Médailles de mérite :
plusieurs sources indiquait le chiffre d'une cinquantaine de T72 dispo sur un parc de 150, logiquement on en deduit un MCO médiocre, connaissant l'attachement des FAR à la maintenance de son matos, ça se tient.
PGM
Proton General de Brigade
messages : 3496 Inscrit le : 27/06/2009 Localisation : Partout. Nationalité : Médailles de mérite :
J'ai cherché il me semble qu'il s'agit d'un autre missile. Sinon pour en revenir a cet achat, c'est un MBT "moyen" y'a rien a dire la dessus, nous somme loin de l'excellence allemande ou américaine dans ce domaine. Mais tout de meme, il dispose des capacités qu'aucun MBT des FAR ne dispose, c'est déjà important. Les FAR ont fait un bon choix, car nous avons pas besoin d'un véhicule parfait, mais d'un véhicule qui dispose du "minimum" des performances d'un MBT moderne. Car comme les derniers achats le confirme, ce VT-1A ne sera pas seul dans le théâtre d'opération! Et ça fait la différence...
Derrière et autour et au dessus de lui, il sera bien accompagner..
Derrière : Roquette d'une tonne de 300MM de diamètre avec une portée de 120Km (y'a de quoi faire de la prévention) Les fameux M-109 de concert ( plusieurs centaines)
Au Dessus : UAV Raptor ( en cours d'acquisition) UAV américain ( en dotation) UAV Franco Israélien, F-16 52+/ Astrac/ Mirage F-1/ F-5 III
Autour : Des milliers de missiles AC de courte et très longue portée
Une armée c'est une structure complète, un MBT "moyen" dans une structure bien encadrer/équiper/entraîner sur le terrain ça fait la différence!
RED BISHOP Modérateur
messages : 12303 Inscrit le : 05/04/2008 Localisation : france Nationalité : Médailles de mérite :
le plus gros fort de ce char c´est le moteur 6DT ukrainien,le plus compact dans le monde ce qui le rend des plus capables dans les theatres desertiques.
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gigg00 Colonel-Major
messages : 2111 Inscrit le : 18/06/2008 Localisation : Kenitra-Venise Nationalité : Médailles de mérite :
le plus gros fort de ce char c´est le moteur 6DT ukrainien,le plus compact dans le monde ce qui le rend des plus capables dans les theatres desertiques.
moui ..c'est l'unique chose qui ne critiquent dans les milieux forumistiques, nos pics ont fait la une du reseau int et peu de gens aprecient la bete dirai-je.
percez moi ce mystere, et dieu sait que c'est un grannnnd mystère qui a poussè l'EM a le favorire parmi tant d'autres ! c'est quoi leurs calculs en fin de compte ???
vous ne trouvez pas que c'est etrange qu'on a pris ( contre toute tendance de sa propre politique ) un chars qui n'a meme pas fait ses epreuves ( nous sommes le troisieme client ) ?? en le comparant avec le M1 biensur par ex qui etait pourtant a notre portèe..
NOUS SOMMES ALLER CHERCHER UN MBT EN CHINE A 5 MILLIONS $ A PIECE, CONTRE UN POSSIBLE MA1A2 A 4.350.000$ ? VOUS TROUVEZ CA NORMALE LES GARS ? MOI PAS SINCEREMENT....MEME S'IL COUTAIT ENCORE 4.000.000 $ NETTES , J'AURAIS PENSE 2 FOIS AVANT DE LE PRENDRE.
il y quelques chose qui ne va pas, et les comptes ne tournent pas.
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" "تِلكَ الدَّارُ الآخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذينَ لا يُريدُونَ عُلُوًّا فِي الأَرْضِ ولا فَسَادًا"
lida Colonel-Major
messages : 2195 Inscrit le : 01/11/2008 Localisation : maroc Nationalité : Médailles de mérite :
EM a pris la decision sur beaucoup de critere ( qualite/prix,politique,cooperation militaire,formation,disponobilite,...) c'est pas parcequ un mbt soit le meilleur au monde qu il est adequat a nos besoin necessaire,on discute ici seulement des faits la decision ete prise point barre.
gigg00 Colonel-Major
messages : 2111 Inscrit le : 18/06/2008 Localisation : Kenitra-Venise Nationalité : Médailles de mérite :
EM a pris la decision sur beaucoup de critere ( qualite/prix,politique,cooperation militaire,formation,disponobilite,...) c'est pas parcequ un mbt soit le meilleur au monde qu il est adequat a nos besoin necessaire,on discute ici seulement des faits la decision ete prise point barre.
l'unique chose que tu as citè qui peut avoir un sens c'est la " cooperation militaire "..a savoir la piste des MLRS, j'ai pris le paquet entier..idèe d'accroitre un peu plus la coop .
Citation :
on discute ici seulement des faits la decision ete prise point barre
Non Mr..ici, on discute tout !
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Dernière édition par gigg00 le Lun 2 Aoû 2010 - 11:15, édité 1 fois
Extreme28 Aspirant
messages : 580 Inscrit le : 01/04/2008 Localisation : MAROC Nationalité : Médailles de mérite :
le plus gros fort de ce char c´est le moteur 6DT ukrainien,le plus compact dans le monde ce qui le rend des plus capables dans les theatres desertiques.
Il parle aussi d'un système auto scan and tracking target c'est new et tres peu de chars moderne en disposent. mais c'est pas ca le problème; la question porte sur les testes et l'efficacité des équipements dans un théâtre de combat réel. Performance catalogue et performance sur le terrain ce n'est pas toujours la même chose surtout pour un char qui n'est utilisé que par le Pakistan (pour info: ce dernier modernise son park de MBT2000 à la version ALKHALIDII ERA 2g sur la tourelle, nouveau moteur 1500CH, nouveau optronique, système de protection SHTORA; possible mise en service 2012).
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Yakuza Administrateur
messages : 21656 Inscrit le : 15/09/2009 Localisation : 511 Nationalité : Médailles de mérite :
Watson:priere de ne pas polluer le forum de n´importe quoi,soit on ecrit quelquechose de sensé ou on s´abstient,la tchipa c´est votre "armée" qui en est connue pas la notre. Extreme:oui l´auto-target-tracking capability ne m´est pas connue dans bcp de chars,un bon feature avec l´alerte laser aussi,pour le AKII c´est en 2018 pas mtn,c´est pour contrer le Arjun indien en developement lui aussi,pour le T-90S le AK suffit.
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lida Colonel-Major
messages : 2195 Inscrit le : 01/11/2008 Localisation : maroc Nationalité : Médailles de mérite :
gigg je suis tout a fait d accord avec toi on discute soit avant la prise de decision ou apres mais la qustion est :quelle sera la valeur ajoute de notre discution apres une prie de decision?
gigg00 Colonel-Major
messages : 2111 Inscrit le : 18/06/2008 Localisation : Kenitra-Venise Nationalité : Médailles de mérite :
gigg je suis tout a fait d accord avec toi on discute soit avant la prise de decision ou apres mais la qustion est :quelle sera la valeur ajoute de notre discution apres une prie de decision?
OUI..t'as raison, mea coulpa.
retour au sujet.
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PGM Administrateur
messages : 11677 Inscrit le : 12/12/2008 Localisation : paris Nationalité : Médailles de mérite :
Ce que l'offre chinoise a de plus, c'est qu'à la lecture des différents forums traitants de ce MBT, il apparait que le Al khalid est en fait une plateforme ouverte sur laquelle le clients peut a peu près tout mettre, ce qui n'est pas le cas des autres offres notamment celle du M1. je ne pense pas que general dynamics t'autorise à mettre un moteur MTU si cela te chante. Avec les chinois, tu fais ce que tu veux. Le maroc pourra installer ce que bon lui semble. Le maroc pourra même installer des éléments qui dans un premiers temps n'ont pas été accordés aux chinois (ça aurait pu être le cas de Catherine FC, meme si thales la refuse aux chinois, il l'aurait accordé au maroc)
@Giggs, le pb n'est pas le cout d'acquisition. c'est le cout de la maintenance. Le payer 4 millions avec un cout MCO bas est préférable à un char de 2 millions avec un MCO elevé. A titres d'info, le cooconing d'un leclerc s'élève à 375 000 €/an (stockage uniquement !). Si le Al Khalid coute aussi cher voir plus que le T90, c'est qu'il fourni au moins la meme prestation. Je verrais bien un rapprochement technique entre le Al Khalid et les T72 qui seront up-gradé. Plateforme assez proche. dans quel cas nous aurions 300 MBT aux caractéristiques assez proches. Il faudrait pour cela installé le moteur ukrainien sur le T72 ainsi qu'une electronique occidentale.
vous ne trouvez pas que c'est etrange qu'on a pris ( contre toute tendance de sa propre politique ) un chars qui n'a meme pas fait ses epreuves ( nous sommes le troisieme client ) ?? en le comparant avec le M1 biensur par ex qui etait pourtant a notre portèe..
NOUS SOMMES ALLER CHERCHER UN MBT EN CHINE A 5 MILLIONS $ A PIECE, CONTRE UN POSSIBLE MA1A2 A 4.350.000$ ? VOUS TROUVEZ CA NORMALE LES GARS ? MOI PAS SINCEREMENT....MEME S'IL COUTAIT ENCORE 4.000.000 $ NETTES , J'AURAIS PENSE 2 FOIS AVANT DE LE PRENDRE.
il y a quelques chose qui ne va pas, et les comptes ne tournent pas.
nous sommes deux a ne rien comprendre gigg00
En tous cas je souhaite que ces chars ne sont au maroc que pour les evaluer et qu ils seront bientot retourner au pakis , car je preffererais plutot croire que c est un coup de nos services secrets qu a cet info !
PGM Administrateur
messages : 11677 Inscrit le : 12/12/2008 Localisation : paris Nationalité : Médailles de mérite :
j ai une explication (bete) les saouds ont finances al khalid et mbt2000. et ils se sont engages a l acheter. mais puisque ils ne les satisfait pas et puisque ils voulait offrir 600 $million pour le maroc ca donnait ca. 150 vt1a pour le maroc. et l EM ne va pas dire non a ce cadeau. donc 150 mbt sans payer le moindre centime
PGM Administrateur
messages : 11677 Inscrit le : 12/12/2008 Localisation : paris Nationalité : Médailles de mérite :
j ai une explication (bete) les saouds ont finances al khalid et mbt2000. et ils se sont engages a l acheter. mais puisque ils ne les satisfait pas et puisque ils voulait offrir 600 $million pour le maroc ca donnait ca. 150 vt1a pour le maroc. et l EM ne va pas dire non a ce cadeau. donc 150 mbt sans payer le moindre centime
j'y ai pensé, mais les saouds ont financé le programme paki et non chinois, et il me semble qu'ils s'étaient engagés à n'en prendre qu'une centaine. J'espère ceci dit que l'on connaitra le mot de la fin, car si ta thèse est avérée, je crains qu'on ne le sache jamais.