Moroccan Military Forum alias FAR-MAROC
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MessageSujet: Airbus A400M   Airbus A400M - Page 10 Icon_minitimeSam 1 Nov 2008 - 23:10

Rappel du premier message :

L'Airbus A400M

Citation :
L'Airbus A400M est un avion de transport militaire polyvalent conçu par Airbus et qui doit entrer en service à l'horizon 2009-2010. Il est pour l'instant commandé à 192 exemplaires par 9 pays différents, chez qui il doit remplacer les vieillissants C-130 Hercules et C-160 Transall.

La soute de l'A400M fait 17,71m de long, 4m de large et 3,85m de haut. Elle permet d'accueillir 9 palettes militaires standard, 116 soldats avec leur équipement, ou encore 66 civières et une équipe médicale de 25 personnes.

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Airbus A400M - Page 10 A400m2bg0

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MessageSujet: Re: Airbus A400M   Airbus A400M - Page 10 Icon_minitimeLun 11 Fév 2013 - 17:09

Citation :
Perpignan Deux “Grizzly” vus dans le ciel catalan

Le 08 février

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Airbus A400M - Page 10 Avion2278820
Airbus A400M - Page 10 Avion278819

"Grizzly”, c’est le petit nom affectueux que donnent encore les passionnés d’aviation au nouvel avion de transport militaire A400M. Cet Airbus qui s'appelle en réalité "Atlas" a profité du terrain de jeux offert par l’aéroport de Perpignan-Rivesaltes les jours de Tramontane, afin d’effectuer quelques essais.

Dès 15 h, c’est le “Grizzly” immatriculé EC 402, qui a subi une batterie de mesures au sol, orchestrée par deux techniciens. Avant l’arrivée de l’“Atlas” EC 404, qui, selon les témoins a effectué une série notable d’approches avec remise de gaz, sans contact avec la piste.

Photos Dominique Weigel

http://www.lindependant.fr/2013/02/08/deux-grizzly-dans-le-ciel-catalan,1725791.php#Séquence_1
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MessageSujet: Re: Airbus A400M   Airbus A400M - Page 10 Icon_minitimeLun 11 Fév 2013 - 19:07

Une belle béte ,vraiment magnifique.
Vivement qu'il arrive en unité.
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MessageSujet: Re: Airbus A400M   Airbus A400M - Page 10 Icon_minitimeMer 13 Fév 2013 - 18:44

L'A400M dans l'armée de l'air......
http://www.marianne.net/blogsecretdefense/L-A400M-dans-l-armee-de-l-air-Inch-allah-dit-le-DGA_a947.html
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MessageSujet: Re: Airbus A400M   Airbus A400M - Page 10 Icon_minitimeMar 19 Fév 2013 - 17:28

Citation :
Airbus Military reveals first flight date for French A400M Airbus Military expects to secure full civil certification for
its A400M Atlas transport "within days", and to fly its first of at
least 174 production examples in early March, says programme head Cédric
Gautier.

Speaking at the company's San Pablo final assembly site in Seville, Spain on
15 February, Gautier said issues with the airlifter's Europrop International
TP400-D6 engines encountered during 2012 have been resolved, and that the type
will meet its full performance and payload requirements from entry into
service.

Gautier identifies the period between 2 and 6 March as being the target for
the first flight of French air force aircraft MSN7, with Airbus Military already having begun its production acceptance
test activities ahead of the milestone event. "For the time being it is running
extremely well," he says.



Airbus A400M - Page 10 GetAsset
Craig Hoyle/Flightglobal

Aircraft MSN7 is undergoing ground testing in
Seville, Spain


To be delivered in late May or early June, the first production Atlas
underwent its first auxiliary power unit test in Seville on 14 February, with
first engine cranks performed the following day and ground engine runs due to
commence soon.

Airbus Military's delivery schedule for 2013 will see two additional A400Ms handed over to France, and one to the Turkish air force.
Its final delivery of the year will be made in the SOC1 operating standard,
which will introduce an initial aerial delivery capability and self-protection
equipment.

Final assembly work in 2014 will be increased to cover the transfer of the
programme's next 10 transports, including first examples for the UK and
Germany.

Meanwhile, activities involving Airbus Military's fleet of five "Grizzly"
development aircraft has passed 1,500 test flights, and more than a combined
4,500h, since the MSN1's debut sortie in December 2009.
www.flightglobal.com

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MessageSujet: Re: Airbus A400M   Airbus A400M - Page 10 Icon_minitimeSam 23 Fév 2013 - 14:31

Capacités d'emport :

Spoiler:

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MessageSujet: Re: Airbus A400M   Airbus A400M - Page 10 Icon_minitimeMer 27 Fév 2013 - 18:01

Citation :
Airbus expects A400M type certification mid-year
Airbus Military aircraft expects the type certification of the A400M
transport and refueling aircraft before the middle of 2013 after the aircraft
completed cold weather trials in Canada earlier in February.

Ian Elliot,
Airbus Military’s vice-president defence capability, said at the Australian
International Airshow on 26 February that the company expected to deliver four
aircraft this year, three to France and one to Turkey, and was set to ramp up
production.
The company is expecting to manufacture seven aircraft in 2014,
21 in 2015 and finally reach a full manufacturing rate of 30 per year in
2016.
'There will be a marked increase in export activity on all continents
as manufacturing speeds up over the next 18 months,' he said.
'There are
opportunities in Australia, look at the UK Royal Air Force which also flies
C-130Js and C-17s like the Royal Australia Air Force and is taking
A400Ms.
'I’m not going to suggest Australia will sign up this week but [as
the aircraft flies] people will see its versatility and they will take an
interest. We are confident we can sell 400 aircraft [and] there is room in the
manufacturing schedule to accommodate this.'
www.shephardmedia.com/news

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MessageSujet: Re: Airbus A400M   Airbus A400M - Page 10 Icon_minitimeSam 2 Mar 2013 - 19:54

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MessageSujet: Re: Airbus A400M   Airbus A400M - Page 10 Icon_minitimeVen 8 Mar 2013 - 16:52

Citation :
On a volé en A400M !

Le 07/03/2013 à 09:22 | Par François Julian



Airbus A400M - Page 10 A400mmsn66mars2013

Alors que le tout premier A400M destiné à l'armée de l'Air faisait hier son premier vol à Séville, Air & Cosmos volait également en A400M. Nous avons été invités par Airbus Military à un vol de démonstration de deux heures, depuis l’aéroport de Toulouse-Blagnac. C'est la première fois qu'un média français a la possibilité de réaliser un reportage à bord de ce nouveau quadrimoteur de transport.

C'est à bord de l'avion de développement MSN6, indicatif "Grizzly 5", que deux de nos journalistes ont volé. Aux commandes se trouvait le pilote d'essais Michel Gagneux, un "moustachu" de l’armée de l'Air, ancien pilote de Mirage F1CR, qui travaille sur le programme A400M depuis le début des années 2000.

En tant que simple passager, nous avons été étonnés par l'étonnante agilité de l'avion. Vol à basse altitude (300 pieds) aux pieds des Pyrénées, ressource à forte incidence (+40° avec 3g de facteur de charge), virage à très forte inclinaison, rien ne semble faire peur à cet étonnant monstre gris. Le silence à bord est également remarquable. Poussés à plein régime, les quatre moteurs TP400-D6, de 14.000 chevaux chacun, savent se faire discret, même en soute, avec la rampe cargo ouverte.

Airbus A400M - Page 10 A400mmsn66mars2013a
Ouverture de la rampe au dessus de la campagne (photo : Cyrille Cosmao).

Après quelques manœuvres au niveau 100, et après avoir été rejoint en vol par "Grizzly 3" pour quelques photos, il est déjà temps de remettre le cap sur Blagnac. Il est un peu plus de 17 heures lorsque nous remettons les pieds à terre.

Airbus A400M - Page 10 A400mmsn66mars2013b
"Grizzly 3" nous a rejoint le temps de quelques photos (photo Cyrille Cosmao).

A quelques centaines de kilomètres, un peu plus tôt à Séville, MSN 7, le premier A400M français, rentrait également à bon port, après un vol inaugural de 5 heures et 42 minutes. L’appareil doit être officiellement remis à l’armée de l’Air à la fin du mois de mai. Il mettra alors le cap sur Orléans, où les aviateurs de la MEST (Multinational Entry into Service Team) débuteront sa phase de qualification, en vue d’une mise en service opérationnelle en 2014. Il est prévu qu’Airbus Military livre deux autres A400M à la France en 2013.

Airbus A400M - Page 10 A400mmsn7firstflight
La livraison approche pour MSN 7 qui a volé hier (photo Airbus Military).


http://www.air-cosmos.com/industrie/on-a-vole-en-a400m.html
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MessageSujet: Re: Airbus A400M   Airbus A400M - Page 10 Icon_minitimeMer 13 Mar 2013 - 23:50

Citation :

L'avion de transport militaire A400M reçoit la certification de l'AESA
FRANCFORT, 13 mars 2013 (AFP)
L'Autorité européenne de sécurité aérienne (AESA), à Cologne (ouest de l'Allemagne), a annoncé mercredi avoir délivré un certificat qui permettra à l'avion de transport militaire A400M de s'insérer dans le trafic aérien civil.
© 2013 AFP
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MessageSujet: Re: Airbus A400M   Airbus A400M - Page 10 Icon_minitimeLun 18 Mar 2013 - 11:42

Citation :
No tanker role for UK A400Ms


The UK has no requirement to use its future fleet of Airbus Military A400M Atlas tactical transports in a secondary tanker role, minister for defence equipment, support and technology Philip Dunne has confirmed.

"The Ministry of Defence has recently refreshed its study into requirements for air-to-air refuelling capability," Dunne said on 14 March. "This concluded that [the A330] Voyager will meet all requirements; therefore, there is no need for an air-to-air refuelling capability by the A400M ."

aircraft from an eventual core fleet of nine Voyagers are in Royal Air Force use, under a private finance initiative deal with the AirTanker consortium. The modified A330s are being used in a passenger transport role, pending release-to-service approval for the type's air-to-air refuelling system - a milestone which AirTanker has previously described as "imminent".

A total of 14 A330s will be provided under the UK's Future Strategic Tanker Aircraft programme, with five of these to made available for third-party use but kept at short-notice readiness to support a surge in operations, if required.

Airbus Military is scheduled to deliver the RAF's first of 22 A400Ms to the service's Brize Norton air base in Oxfordshire in September 2014, with two further examples to follow later the same year. Eight more will be handed over to the UK in 2015, with the type also due to achieve in-service status in March of that year.

Deliveries to the RAF will continue with the transfer of six aircraft in 2016 and two each during the following two years, before a gap to the planned acceptance of its last example in 2021.

The A400M will be delivered with an in-built tanker capability, with some nations expected to acquire hose-and-drogue refuelling pods and/or hose drum units to provide an in-flight refuelling capability to support fixed-wing aircraft and helicopters.
http://www.flightglobal.com

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MessageSujet: Re: Airbus A400M   Airbus A400M - Page 10 Icon_minitimeDim 7 Avr 2013 - 19:21

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MessageSujet: Re: Airbus A400M   Airbus A400M - Page 10 Icon_minitimeDim 7 Avr 2013 - 19:32

un saut avec Tom Enders What a Face tres bel avion,dommage qu´il aura un prix europeen

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MessageSujet: Re: Airbus A400M   Airbus A400M - Page 10 Icon_minitimeVen 19 Avr 2013 - 2:22

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MessageSujet: Re: Airbus A400M   Airbus A400M - Page 10 Icon_minitimeVen 26 Avr 2013 - 16:45

Citation :
A400M: livraison imminente, le 1er équipage français certifié


Le sujet est sensible. Ce n’est pourtant plus qu’une question de semaines. Chez Airbus Military à Séville, aucun responsable ne s’ose à avancer une date de livraison précise du premier appareil A400M Atlas à l’armée française. « au deuxième semestre » se bornent à répéter les responsables. « Le sujet est sensible et fait l’objet de discussions et de procédures entre la DGA, le CEAM, l’OCCAr et la MEST » (Multinational Entry into Service Team) précise Damien Allard, Market Developement Manager chez Airbus Military à Madrid. Lors de la visite de FOB hier sur l’immense et flambante neuve usine d’Airbus à deux pas de Séville, le MSN007, soit le premier Atlas qui sera livré à la France était en vol. Pas visible donc, « actuellement aux mains du client » précise le constructeur européen, soit l’armée de l’air française. Dans les immenses hangars climatisés, les lignes de productions tournent à plein. Déjà le MSN009, soit le premier A400M qui doit être livré aux Turcs cette année, est en cours d’assemblage final. Un peu plus loin, d’autres parties d’Atlas continent de s’assembler : MSN12 destiné à la France, dont la construction a débuté en mars de cette année peut-on lire sur un panneau. Sur le Tarmac, des ouvriers s’affairent autour du MSN008, soit le deuxième des trois Atlas que recevra l’armée de l’air cette année. La cocarde française et la mention « armée de l’air » y figurent déjà. « Nous sommes dans les temps, il n’y a plus aucun problème » assure le responsable français.

Premier équipage certifié

En attendant, la première équipe française est opérationnelle depuis la semaine dernière. Arrivée en février au Training Center de Séville, elle vient de recevoir sa certification, « prête à voler ». Quatre pilotes français, cinq loadmasters (soutiers) et une douzaine de techniciens sont dorénavant aptes à mettre en œuvre le futur avion de transport européen. Depuis la semaine dernière, une nouvelle équipe a pris le relais à Séville pour recevoir leur formation sur le futur avion de transport. Au programme, des cours théoriques bien sûr, mais aussi des heures sur simulateurs. Sur le centre de formation d’Airbus Military, on parle espagnol, français mais aussi turc ou anglais.

Avion de tous les superlatifs, l’Atlas aurait apporté une véritable plus-value durant l’opération Serval commente Damien Allard. Remplissant à la fois des missions de transport stratégique (à l’instar du C-17) et tactique (Transall et C-130). Pour Serval, l’A400M aurait pu apporter des charges très lourdes (véhicules blindés, logistique…) aux endroits désirés, soit au nord du Mali, à Tessalit ou Kidal par exemple. 25 tonnes de charges utiles auraient pu être délivrés sur des pistes de 750 mètres non préparées. Des conditions impossibles pour un Antonov ou un C-17 et des charges bien trop lourdes pour un C-130J. Ce qui a abouti de longues heures de convois par voie terrestre, pas moins de cinq jours de Bamako à Tombouctou!

En mai donc.. ou juin, le MSN07 arrivera sur la base d’Orléans. Le second, le MSN08 est attendu cet été et le troisième devrait arriver en décembre. Le dernier Atlas français doit être livré en 2024. A cette date, la France disposera de 50 A400M dont 25 en version auto-protégés et 10 ravitailleurs.

Airbus A400M - Page 10 A400
Airbus A400M - Page 10 A400a
Airbus A400M - Page 10 A400b
Photos : Le MSN08 sur le tarmac de Séville / Le MSN09 turc en cours d’assemblage (crédits : Guillaume Belan)

Par: Guillaume Belan 26 avr, 11:49

http://forcesoperations.com/2013/04/26/a400m-livraison-imminente-1er-equipage-francais-certifie/
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MessageSujet: Re: Airbus A400M   Airbus A400M - Page 10 Icon_minitimeMer 15 Mai 2013 - 15:43

Citation :
Airbus livrera le premier A400M à la France avant le salon du Bourget

Michel Cabirol | 15/05/2013, 10:56 - 463 mots

Airbus Military va livrer à la France le premier A400M avant le salon aéronautique du Bourget, qui débute le 17 juin. L'armée de l'air devrait réceptionner cet appareil avant le 14 juillet.


Certaines tensions dans les armées retombent... peu à peu après la publication du livre blanc de la défense et surtout l'arbitrage du président de la République sur les moyens alloués au ministère de la Défense. La Direction générale de l'armement (DGA), qui était à la recherche de toutes les économies possibles et inimaginables, avait demandé au cabinet du ministre de retarder les livraisons des avions de transport A400M, pourtant attendus avec beaucoup d'impatience par l'armée de l'air. Un sujet très, très brûlant entre la DGA et l'état-major de l'armée de l'air (EMAA). Ca a chauffé dur juqu'à la fin avril entre la DGA et l'EMAA, qui souhaitait disposer de son premier appareil avant le salon aéronautique du Bourget.

Ce qui sera finalement le cas. L'A400M de l'armée de l'air sera bien au rendez-vous du salon du Bourget... avec une immatriculation défense. Il sera réceptionné par le Centre d'essai en vol (CEV) de la DGA, qui a pour mission de qualifier les aéronefs destinés à l'armée française, puis le premier A400M sera livré à l'armée de l'air avant le 14 juillet, selon nos informations.

Passe d'armes entre la DGA et l'EMAA

A la recherche d'économies de crédits de paiement immédiates, la DGA voulait effectivement retarder les livraisons des A400M, dont les premiers sont pourtant déjà payés à hauteur de 60 % par la France. Et d'avancer avec une certaine mauvaise foi que l'appareil n'était pas au standard complet prévu. Ce qui est vrai mais en règle générale, la DGA sait aussi accepter des matériels militaires où il manque encore certaines fonctions. Cela a été le cas pour le Rafale notamment. De son côté, l'armée de l'air les voulaient le plus tôt possible - en juin - car elle a adapté la montée en puissance (notamment la formation de ses équipages) en fonction de cette date.

Inquiétudes sur les livraisons d'A400M chez EADS

Au sein du groupe EADS, il y avait également des inquiètudes sur les livraisons de l'A400M en 2013. Lors d'une audition au Sénat en mars, Tom Enders ne voulait pas entendre parler d'un étalement des livraisons en 2013 et 2014 de ce programme, qui a déjà supporté de nombreux retards. "On ne peut pas modifier le calendrier de cette année et de l'année prochaine et remettre en cause la livraison d'appareils qui sont en passe de sortir des chaînes de production. Un tel étalement serait générateur de pertes supplémentaires : si chaque nation demande à nouveau à négocier, vous mettrez EADS et ses sous-traitants en grande difficulté", avait-il expliqué aux parlementaires. Et de rappeler que le programme A400M "est déjà déficitaire" pour EADS. "Nous avons perdu beaucoup d'argent". Tom Enders avait estimé que "pour le futur on peut nous demander la flexibilité et nous ferons ce que nous pouvons. Mais il nous faut aussi de la stabilité".

http://www.latribune.fr/entreprises-finance/industrie/aeronautique-defense/20130514trib000764525/airbus-livrera-le-premier-a400m-a-la-france-avant-le-salon-du-bourget.html
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MessageSujet: Re: Airbus A400M   Airbus A400M - Page 10 Icon_minitimeDim 19 Mai 2013 - 12:19

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Airbus Targets A400M Military Airlifter Sales Push at Paris Show

Airbus SAS plans to use next month’s Paris air show to bolster export prospects for its A400 military cargo plane as it rushes to meet a mid-year deadline to deliver the first model to the French air force.

“Le Bourget is going to be a break-out point for exports,” Domingo Urena-Raso, the Airbus Military chief executive officer, said in an interview, referring to the airport north of Paris where the aerospace industry will gather starting June 17. With the A400M now entering service, new customers will have greater confidence in the product, he said.

Export campaigns are critical for Airbus to make money on the plane that is unprofitable with the 174 existing orders after technical issues delayed the program by years and increased costs. Malaysia so far is the only export buyer for the turbo-propeller plane being built for Germany, France, Spain, the U.K., Turkey, Belgium and Luxembourg.

“Winning exports this year is not reasonable, but why not next year,” Urena-Raso said by telephone. “I will maintain the pressure to get that.”

Two A400Ms are scheduled to be at the Paris show, with one participating in the daily flight display for the first time after an engine glitch grounded the plane during the event two years ago. Demonstration flights in potential export markets could take place before year end, Urena-Raso said.

Procurement authorities in France are finalizing acceptance of the first A400M before July after Airbus last year once again delayed the handover. A delivery ceremony at the Paris show would be an artificial deadline, Urena-Raso said.

First Handovers

Airbus plans to hand over four A400Ms this year, including to the Turkish air force, ten next year and 21 in 2015.

Exports campaigns are also in process for the company’s A330 airliner-based multi-role tanker transport. Airbus is bidding on a contract from Singapore as it seeks a replacement for Boeing Co. (BA) KC-135 refueling planes, Urena-Raso said.

Discussions also continue to finalize a contract in India where Airbus was named preferred bidder in January.

Airbus Military plans to deliver six A330 tankers this year, three to the U.K. under the Future Strategic Tanker Aircraft project, one more to the United Arab Emirates, and two to Saudi Arabia. The U.K. has begun operating its FSTA planes to carry troops and Urena-Raso said approval to start refueling operations could come this month.

France also plans to buy refueling planes and signaled in a new defense strategy released April 29 it may limit the purchase to 12 aircraft from 14 as part of a broader reduction in equipment spending. Urena-Raso said it is to early to draw conclusions over France’s intentions, and that the real the test will be the formal military budget plan due late this year.
www.bloomberg.com

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MessageSujet: Re: Airbus A400M   Airbus A400M - Page 10 Icon_minitimeVen 31 Mai 2013 - 21:09

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Deux A400M seront présents au Bourget

Le 30/05/2013 à 14:38 | Par François Julian

C'est confirmé : il y aura deux A400M au salon du Bourget. L'avion d'essais MSN 006 (indicatif "Grizzly 5") réalisera les démonstrations en vol, tandis que MSN 8 – le deuxième exemplaire de série, destiné à l'armée de l'Air – sera présent sur l'exposition statique.

Domingo Ureña-Raso, le patron d'Airbus Military, a aussi confirmé que la livraison du MSN 7 (premier exemplaire de série) à l'armée de l'Air aurait lieu fin juin ou début juillet. Une cérémonie devrait être organisée sur la base d'Orléans.

Pour l'heure, l'avion est phase d'acceptation par la DGA, et vole régulièrement dessus à Séville. Ce n'est qu'à l'issue de cette phase qu'il pourra être remis à l'armée de l'Air.

Le MSN 8, qui a récemment réalisé ses premiers essais moteur, devrait voler la semaine prochaine. Il sera livré à l'armée de l'Air dans le courant de l'été.

A ce jour, ce sont 15 pilotes, 10 chefs de soute et 70 mécaniciens qui ont été qualifiés par Airbus Military sur la machine. Parmi eux se trouvent deux équipages de l'armée de l'Air.

Par ailleurs, Airbus Military va mobiliser aujourd'hui l'un des exemplaires d'essais pour des vols de démonstration à Séville avec la presse aéronautique internationale.


http://www.air-cosmos.com/industrie/deux-a400m-seront-presents-au-bourget.html
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MessageSujet: Re: Airbus A400M   Airbus A400M - Page 10 Icon_minitimeDim 2 Juin 2013 - 17:07

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L’A400M s’essaie à ravitailler en vol les hélicoptères Caracal
1 juin 2013 – 8:51

L’armée de l’Air est la seule en Europe à pouvoir ravitailler en vol ses hélicoptères EC-725 Caracal. Cette capacité est particulièrement intéressante puisqu’elle permet de doubler l’autonomie des appareils mis en oeuvre par l’Escadron d’Hélicoptères (EH) 1/67 Pyrénées, qui, basé à Cazaux, effectue notamment des missions CSAR (Search and Rescue et Combat Search and Rescue), lesquelles consistent à aller récupérer, par exemple, un pilote éjecté en territoire hostile.

Actuellement, les pilotes du 1/67 Pyrénées travaillent pour obtenir la qualification pour le ravitaillement en vol nocturne, ce qui devrait être fait d’ici la fin de cette année. La manoeuvre est particulièrement délicate étant donné que le rotor du Caracal se trouve à un mètre de la sonde de l’avion ravitailleur, qui est un KC-130 Hercules fourni par l’Aeronautica Militare (Italie) ou par l’US Air Force, quand cette dernière en a un de disponible.

Le C-160 Transall, qui peut ravitailler des avions en vol, n’est pas qualifié pour faire le même exercice avec des hélicoptères. Aussi, l’armée de l’Air compte sur l’arrivée prochaine de l’A400M “Atlas” pour gagner en autonomie. Des essais ont ainsi récemment eu lieu avec un EC-725 fourni par Eurocopter (voir la vidéo). Il s’est agi de valider la capacité de l’appareil à ravitailler à une vitesse de 105 à 130 kt.




Le premier Atlas doit en principe être livré à l’armée de l’Air d’ici le 14 juillet prochain et le ministère de la Défense espère qu’il puisse être présent, avec un équipage français aux commandes, dans le défilé aérien qui survolera les Champs Elysées. La France attend 50 exemplaires de cet avion.

Mais il faudra attendre la prochaine Loi de Programmation Militaire pour que ce nombre soit confirmé, le dernier Livre Blanc sur la Défense et la Sécurité nationale (LBDSN) n’ayant pas été très clair sur la capacité de transport aérien tactique (il indique 50 appareils – 70 dans celui de 2008 – sans que l’on sache si les C-130 Hercules sont inclus ou non dans ce total).

En tout cas, Airbus Military, filiale d’EADS, table sur la vente de 400 A400M au cours des 30 prochaines années et ne semble pas craindre les réductions des budgets militaires européens. “On n’a aucun signe de changement de commandes d’aucun pays” clients, a ainsi affirmé son président, Domingo Urena Raso, le 16 mai dernier.


http://www.opex360.com/
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MessageSujet: Re: Airbus A400M   Airbus A400M - Page 10 Icon_minitimeMar 4 Juin 2013 - 16:43

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Le 5º prototype de l A-400M en vole
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Photo du groupe de personnes impliqué à la mission
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MessageSujet: Re: Airbus A400M   Airbus A400M - Page 10 Icon_minitimeMer 5 Juin 2013 - 13:26

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A400M delivery to launch export drive, says Airbus Military

France will receive its first A400M tactical transport in late June or early July, after the nation's air force has displayed the type at the Paris air show, says Airbus Military programme head Cedric Gautier.

The company completed production acceptance tests with lead aircraft MSN7 at its San Pablo site in Seville, Spain in May, Gautier says, adding: "We as industry consider the aircraft as ready for delivery. Customer acceptance is ongoing, and is going well."

Meanwhile, the same production acceptance process has also been launched for the French air force's second A400M, which is expected to be transferred "in the summertime". Sources had suggested that aircraft MSN8 was due to make its flight debut late last month, but Gautier on 30 May said a decision was taken to delay this by around one week, due to "some very little short-term conflict with MSN7's delivery process".

Airbus Military also expects to conduct the first flight of an A400M for the Turkish air force before the end of June, with MSN9 scheduled to be delivered in late September. This will be followed by a third example for France, in December, with MSN10 the first aircraft to be completed in the SOC1 software standard - which will introduce tactical capabilities including initial aerial delivery and self-protection equipment. First flight is planned for late September.

Targeted for completion ahead of Bastille Day events to be staged in France on 14 July, the delivery of MSN7 is a key milestone as the European manufacturer looks to attract more export orders for the Atlas, beyond the four units to be delivered to Malaysia.

"Entry into service is the real starting point for us for a marketing campaign," Gautier says. "Our potential customers want to have a clear view of the aircraft being used by launch operators." Airbus Military officials say it is already negotiating possible deals with several undisclosed nations, with the company having previously described opportunities as existing in Asia, Latin America and the Middle East.

Gautier believes a new export order could potentially be agreed within the next 18- to 24-months, although one production slot is available for delivery during 2016, should a buyer emerge in time.

With Germany having previously expressed a desire to operate just 40 of its originally planned 60 and already revised 53 A400Ms, France's publication of a new defence White Paper in April also hinted at a need for a potentially reduced fleet than the 50 it is under contract to receive.

"There is a risk regarding the capability of the [French] customer to take on time all the aircraft," Gautier says. "Perhaps they will take some measures later on, but for now they have an urgent need."

Gautier notes that Airbus Military has had no discussions so far with Europe's OCCAR defence procurement agency about reducing its production total below the 170 A400Ms on order for Belgium, France, Germany, Luxembourg, Spain, Turkey and the UK. "The short term and the medium term is protected," he adds. The company will look to offer any surplus slots to the export market from late this decade if any of the core nations opt to reduce the size of their planned fleets.

Meanwhile, flight testing with the new type has recently advanced to include initial air-to-air refuelling proximity flights, ahead of a Eurocopter demonstrator for the EC725 utility helicopter, says Eric Isorce, head of A400M flight tests. Conducted in late May, the process involved aircraft Grizzly 2 deploying a refuelling hose for the rotorcraft to approach at flight speeds of 130kt (240km/h) down to 105kt.

Further work with the A400M acting as a receiver aircraft during refuelling should be conducted in September 2013, behind a C160 Transall airlifter. More than 30 dry contacts already performed between the types by multiple pilots have shown the new aircraft's ability to maintain contact, even during turns of up to 20˚ angle of bank, Isorce says.

With the company's five-strong fleet of Grizzly development aircraft having accumulated more than 5,000 flight hours through 1,700-plus flights since December 2009, Gautier says: "We are now devoted to the SOC1 and 1.5 standards development." To be fielded by late 2014, the latter will add air-to-air refuelling functionality and expanded self-protection systems: "the vast majority of the tactical capabilities to operate in a hostile environment," he notes.

Beyond the four aircraft to be delivered this year, structures for two more A400Ms are already on the final assembly line, with 15 others currently in the production or subassembly stages at supplier sites, and long-lead items already ordered out to aircraft MSN32. "The A400M is now part of the production landscape in Europe," Gautier says.
www.flightglobal.com

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MessageSujet: Re: Airbus A400M   Airbus A400M - Page 10 Icon_minitimeLun 10 Juin 2013 - 14:53

Citation :
lundi 10 juin 2013

Le 2e A400M français a volé


On ne l'apprend que ce matin, le deuxième A400M destiné l'armée de l'air française (MSN008) a fait
son premier vol samedi. Soit avec quelques jours de retard, puisqu'il était prévu initialement avant le 30 mai. Il doit être livré au troisième trimestre, assure par ailleurs Airbus Military.
Toujours pas de date précise pour la livraison du MSN007, premier A400M destiné à l'armée de l'air. AM annonce une livraison "dans les semaines à venir".
Selon des sources non officielles -l'armée de l'air semble avoir renoncé à fixer une date pour l'instant-, cette livraison pourrait intervenir le 12 juillet.


http://lemamouth.blogspot.fr/2013/06/le-2e-a400m-francais-vole.html
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MessageSujet: Re: Airbus A400M   Airbus A400M - Page 10 Icon_minitimeLun 10 Juin 2013 - 15:29

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Dernière édition par jf16 le Mar 18 Juin 2013 - 15:25, édité 1 fois
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MessageSujet: Re: Airbus A400M   Airbus A400M - Page 10 Icon_minitimeMar 18 Juin 2013 - 14:02

Citation :
PARIS: TP400 partners power up for A400M
Just over 10 years on from the signature of a combined development and production contract for the [url=http://www.flightglobal.com/landingpage/Airbus A400M.html]A400M[/url], one of the programme's first pair of customer aircraft is making its public debut.
The appearance at [url=http://www.flightglobal.com/landingpage/Paris Le Bourget.html]Le Bourget[/url] of aircraft MSN8 has some similarities with that of the A400M development example that took part in the last Paris air show. It will make a brief flypast of the site, before touching down and taking its place on the static display line.
But, unlike in 2011, the limited flying time will be intentional, and not the result of a gearbox issue, which restricted operations as the show loomed two years ago. With the future French air force aircraft having only performed its debut flight in Seville, Spain on 7 June and the type yet to enter operational service, the A400M's display commitments will instead be met by an Airbus Military crew flying a "Grizzly".

[th]Airbus A400M - Page 10 GetAsset[/th]
Airbus

Traced to a crack in an idler gear caused by greater than expected vibration levels encountered earlier in the programme, the issue has now been resolved, via the use of a thicker gear wall by Italian supplier Avio.
"We know what the issues were, and we've deliberately mitigated against those," says Simon Henley, president of the Europrop International (EPI) consortium responsible for delivering the aircraft's TP400-D6 turboprop engines. "We've now got a gearbox that we're very comfortable with," he adds, describing Avio as "a very strong partner on the programme".
With a need to handle a maximum available power of 10,700shp (7,980kW) per engine, or just over 11,000shp for "hot and high" operations, "There's an incredible amount of power density in that gearbox," he notes.
The result of a four-nation collaboration between Snecma (with a 32% stake), [url=http://www.flightglobal.com/landingpage/BMW Rolls-Royce AeroEngines.html]Rolls-Royce[/url] (25%), MTU (22%) and ITP (21%), the three-shaft design drives an eight-bladed Ratier-Figeac propeller more than 5m (16.4ft) in diameter. Total engine weight is 908kg (2,000lb).
EPI secured full civil certification for the engine during 2011, the first time that the propulsion system for a European military aircraft had gone through the process with EASA. More than 27,000 running hours have been accumulated to date, including in excess of 17,000 flight hours powering five development and two production aircraft. "Our lead engine has about 1,500h, and we are seeing no performance deterioration," Henley says.
By 21 May, the company had delivered 28 engines for use with Airbus Military's five-strong fleet of "Grizzly" development aircraft, plus 16 for production aircraft up to MSN10: the last of four A400Ms to be handed over to customers this year. The company has also delivered initial spare engines for the French air force.
In addition to the gearbox resolution, EPI has also addressed a bearing cover plate issue encountered during flight test. The problem - which last year interrupted a vital phase of so-called function and reliability testing - has led EPI to already test the maximum capacity of its production set-up for the engine during a retrofit activity performed on MTU's final assembly line in [url=http://www.flightglobal.com/landingpage/Munich Airport.html]Munich[/url], Germany. This has five main production docks, and a normal staffing level of around 30 personnel.
"We have already been running at 10 engines per month for a couple of months," says Gerhard Bähr, the company's TP400 programme director. "That is a level we were due to achieve in 2015, at full-rate production."
MTU achieved the surge in activity by drawing in engineers working on the [url=http://www.flightglobal.com/landingpage/Eurofighter Typhoon.html]Eurofighter[/url]'s Eurojet EJ200 turbofan engine and providing engine MRO activities for other military types, including for the [url=http://www.flightglobal.com/landingpage/Panavia Tornado.html]Panavia Tornado[/url] elsewhere on its site, which in total employs around 5,000 people across all programmes.
"That was the intention, when we brought all the programmes that we have to Munich," says Bähr. MTU had previously performed the final assembly of early TP400s in [url=http://www.flightglobal.com/landingpage/Berlin Tegel.html]Berlin[/url].
It now takes 35 days to assemble, test, qualify and ship a TP400, having fallen from 50.
Airbus Military in February disclosed that the engines on the first three production A400Ms would be changed after two years as a result of retrofit requirements. A critical design review will be performed in June on a new alloy casing, which will resolve an excess heating issue on the engine nacelle, also discovered during flight testing.
Affected engines will be stripped to modules and have the part replaced in a retrofit programme which will be "as near as possible invisible to the engines," says Henley. "That will get us to the [engine] design life of 30,000h."
Unusually, the TP400's full authority digital engine control system manages the whole propulsion system, also including its propellers, nacelles and bleed air.
Capabilities including a health and usage monitoring system and a built-in test for lifetime management will be added, following the first production aircraft. "We will be on-condition throughout the life of the programme," he says.
Design innovations including the use of blisks - single machined pieces, rather than multiple blades - in the intermediate and high-pressure compressors - respectively produced by MTU and R-R - have helped to reduce weight and increase durability. The German company in mid-April opened a new blisk production facility in Munich, which in time will manufacture up to 3,500 units per year, predominantly for use with commercial aero engines.
"There is no doubt we have got a state-of-the-art engine," says Henley. Fuel consumption is "better than specification by some margin", he says, citing a figure of more than 1%.
Looking towards air force operations with France, an industry arrangement at Orléans air base covers spares provision and on-site repairs, with a 24h advice service also to be available with EPI and its partner companies. EPI is already in talks with Turkey and the UK for similar arrangements.
"Our focus for the rest of this is on in-service support," says Henley. "Then the big deliveries can start." By the time Airbus Military achieves full-rate production of the A400M in 2015, EPI will be delivering the engines for individual transports just one week before they are due to be installed on the wing. With current orders, it will deliver almost 1,000 TP400s, but more could follow.
"I'm very optimistic about the export opportunities," Henley says. "It's a niche aircraft, but it's a niche that's right at the heart of the military requirement."
/www.flightglobal.com

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MessageSujet: Re: Airbus A400M   Airbus A400M - Page 10 Icon_minitimeMar 18 Juin 2013 - 15:00

Citation :
Le premier A400M sera livré le 12 juillet

Le 18/06/2013 à 11:01 | Par Guillaume Steuer

Airbus A400M - Page 10 A400mbourget

La date est désormais arrêtée : c'est le 12 juillet prochain que le premier A400M destiné à l'armée de l'Air devrait être officiellement livré aux aviateurs, après de longues semaines d'hésitations et de discussions parfois houleuses avec la DGA pour déterminer le moment le plus opportun.
 
L'appareil, numéro de série MSN7, sera donc livré juste à temps pour pouvoir être mis en oeuvre par un équipage de l'armée de l'Air au-dessus des Champs-Elysées à l'occasion du traditionnel défilé du 14 juillet. Une participation symbolique qui permettra de marquer le début de la carrière de l'A400M "Atlas" sous les cocardes françaises, en vue d'une première capacité opérationnelle initiale prévue début 2014.
 
D'ici là, les équipages du Centre d'expériences aériennes militaires (CEAM) vont mener leurs premiers travaux d'expérimentation sur l'avion, notamment depuis la base d'Orléans qui servira de port d'attache à la future flotte d'A400M français. Un second A400M devrait être livré à l'armée de l'Air avant la fin de l'année.
 
A l'origine, il était prévu d'en réceptionner trois cette année, mais le troisième pourrait finalement glisser vers 2014.

http://www.air-cosmos.com/defense/le-premier-a400m-sera-livre-le-12-juillet.html
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MessageSujet: Re: Airbus A400M   Airbus A400M - Page 10 Icon_minitimeMer 19 Juin 2013 - 13:03

Citation :
Airbus Military A400 has successfully demonstrated flares release

Airbus A400M - Page 10 06_18_2013%202

Airbus Military has successfully demonstrated the release of decoy flares from the A400M new generation airlifter as part of the development of the aircraft´s self-protection systems. The flares are designed to mislead heat-seeking anti-aircraft missiles, particularly surface-to-air missiles (SAM). They are a crucial part of the self-protection system because of the A400M´s ability to operate from short and unpaved airstrips close to the scene of military action where SAMs may be fielded by an enemy.

www.airbusmilitary.com

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