Voilà, je m'attaque à plus gros, la force aérienne portugaise!!
Défense aérienne:
F-16A (squadron 201)
F-16AM (squadron 301)
Au totale 45 chasseurs f16, dont 20 issue d'un surplus des pays bas, donc mlu.
Patrouille maritime:
P-3P Orion (squadron 601)
Support:
SA 330 Puma (squadron 711 et 751)
Casa C-212-100 (squadron 401,502 et 711)
Cessna FTB-337G Skymaster (squadron 502)
Falcon 20 (squadron 504)
Alouette III (squadron 552)
EH-101 Merlin (squadron 751)
Casa 212-300 (squadron 401)
C-130H/H-30 (squdron 501)
Falcon 50 (squadron 504)
Entrainement:
TB-30 Epsilon (squadron 101)
Alpha jet (Squadron 103)
Chipmunk MK-20 (squadron 802)
ASK 21 et L-23 (planeurs) (squadron 802)
Note: Cette liste peut avoir été affectée par des changements, contrats etc...
Les premiers Merlin livrés au squadron 751 doivent à terme remplacer la
flotte de Puma et les Casa-295 remplaceront les Casa C-212. Voilà, vous
savez tout!!
Tenez, je rajoute un lien vers leur site officiel:http://www.emfa.pt/www/home.php?lang=ing.
Nouvelles datant de janvier:Lockheed Martin has been awarded a $141 million contract to conduct an extensive mission system upgrade to the Portuguese air force’s fleet of five P-3C Orion maritime patrol aircraft. Previously
operated by the Royal Netherlands Air Force, the P-3s are to be
modernised with a comprehensive suite of new acoustic, communication,
electronic support measure and sensor equipment including an
undisclosed electro-optical/infrared payload, with the first aircraft
to be returned to service in late 2009. Work on all five Orions will be
conducted at Lockheed's Aircraft and Logistics Center at Greenville, South Carolina, the company confirms.
The aircraft believed to be F-16B block 15 serial number #15140
based at Monte Real Air Base crashed outside the base perimeter into a
pine tree plantation and was completely destroyed. A small fire broke
out at the site. No people on the ground or property were affected.
The pilot, identified as Lieutenant Colonel João Pereira, is considered
the most experienced F-16 pilot in the FAP with over 2,000 hrs on the
jet. He was taken to medical facilities in Lisbon to be checked out as
matter of precaution said sources.
Air force officials have reported it is to early to speculate on the reason of the crash.
#15140
was initially delivered in 1999 as part of the Peace Atlantis II
program. It has been storage until now awaiting its MLU upgrade. This
was the eighth jet to go through this upgrade.
Des nouvelles relatives à ce crash:Il semblerait que le pilote a rencontré des difficultés de plus en plus grandes à contrôler
son appareil alors qu'il faisait un vol de prise en main après que le
F-16 #15140 ait été porté au standard MLU.
C'était un F-16BM, mais seul le pilote était à son bord. Il s'agit du Lieutenant-Colonel
João Pereira qui est le pilote portugais qui possède le plus d'heures
de vol sur F-16. Il fait partie de l'escadre 301 "
Jaguares".
Les difficultés de contrôle sont apparues au cours du vol, et ont continuer
de s'aggraver à tel point que l'appareil est entrer dans un mouvement
ondulatoire alors que le pilote tentait de le faire atterrir. Voyant
qu'il n'allait probablement pas réussir cette manoeuvre, il a pointé
l'avion vers une zone boisée, à l'écart des habitations environnant la
base, faisant accélérer l'avion à pleine puissance et s'éjectant à
peine à 350 mètres d'altitude.
La FAP possède 19 F-16A/B block 15OCU d'un premier contrat Peace Atlantis I (tous affectés à l'Esquadra 201 "
Falcões")
; elle est en train de porter un certain nombre d'appareils supplémentaires (25) acquis lors du contrat Peace Atlantis II au
standard MLU. Ces appareils ont été stockés et sont remis en vol au compte-goûtes depuis 2003, suivant leur upgrade au standard MLU. La FAP en a désormais sept (3 F-16BM et 4 F-16AM) opérationnels et doit en recevoir deux de plus en février 2008.
Nouvelles acquisitions:Ministry of Defence Receives First C-295M Aircraft
The Minister of National Defence, Nuno Severiano Teixeira, will today Nov. 18 preside over the ceremony marking the delivery of the first C-295M aircraft to the Portuguese air force (Força Aérea Portuguesa, FAP). The ceremony will take place at Getafe air base, Madrid.
The C-295M acquisition program, part of the current Military Program Law, is intended to provide the FAP with modern aircraft having high capabilities and operational versatility, and adequate levels of safety and protection.
To equip the FAP, Portugal is acquiring 12 tactical transport aircraft (Aeronaves de Transporte Táctico), of which
five configured for maritime patrol and surveillance, from the Spanish aerospace manufacturer EADS-CASA. The C-295M fleet will gradually replace the fleet of CASA C-212 Aviocars currently in service.
The useful payload and range of the C-295M are more than triple those of the C-212. The C-295M made its first flight in 1998, and is currently operated by 11 air forces throughout the world.
While in Getafe, Defence Minister Nuno Severiano Teixeira will hold a bilateral meeting with his Spanish counterpart, Carme Chacón Piqueras, who will also attend the delivery ceremony.
The Minister of Defence will return to Lisbon in late afternoon.