Royal Moroccan Armed Forces
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 Armée Indienne / Indian Armed Forces

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MessageSujet: Armée Indienne / Indian Armed Forces   Armée Indienne / Indian Armed Forces - Page 11 Icon_minitimeMer 18 Fév 2015 - 15:31

Rappel du premier message :

Citation :
L'Inde veut cesser d'être le premier importateur mondial d'armement

L'inde de veut cesser d'être le premier importateur mondial d'armement et porter d'ici cinq ans à 70% la part de son équipement militaire produite sur son sol, a indiqué mercredi le Premier ministre indien Narendra Modi lors du salon aéronautique et de défense de Bangalore.

Le Premier ministre, qui a promis de relancer l'investissement, en particulier grâce à sa campagne "Make in India", a assuré que son gouvernement favoriserait les fournisseurs produisant en Inde lorsqu'il s'agira d'octroyer des contrats militaires.

"Nous avons la réputation d'être le premier importateur d'équipement militaire au monde", a-t-il dit à l'occasion du salon Aero India qui se tient tous les deux ans à Bangalore.

"C'est peut-être une musique qui est familière à certains d'entre vous présents ici. Mais c'est un domaine dans lequel nous aimerions ne pas être numéro un", a-t-il ajouté.

"Nous réformons notre politique d'approvisionnement en matériel de défense et allons accorder une préférence nette au matériel fabriqué en Inde", a dit Modi devant des centaines d'industriels indiens et étrangers.

L'Inde exprime depuis des décennies sa volonté de réduire sa dépendance envers l'industrie de défense étrangère mais n'y est pas parvenue, le pays devant en outre faire face à un équipement en voie d'obsolescence.

Depuis son arrivée au pouvoir en mai, le gouvernement de Modi a relevé à 49% la participation que peut détenir un investisseur étranger dans un groupe de défense en Inde.

Le Premier ministre a indiqué vouloir porter de 40% actuellement à 70% d'ici 2020 la production d'équipement matériel produite sur son sol.

"Une nation disposant d'une forte industrie de défense ne sera pas uniquement plus sûre. Elle en retirera également d'importants bénéfices économiques", a dit Modi.

"Environ 60% de notre matériel de défense continue d'être importé et nous dépensons des dizaines de milliards de dollars dans des acquisitions à l'étranger", a-t-il poursuivi.

"Certaines études montrent qu'une réduction de 20% à 25% de nos importations pourrait créer directement 100.000 à 120.000 emplois hautement qualifiés en Inde".

Le salon de Bangalore réunit des centaines de groupes de la défense et de l'aéronautique pendant cinq jours, notamment Dassault, Airbus ou Boeing.
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MessageSujet: Re: Armée Indienne / Indian Armed Forces   Armée Indienne / Indian Armed Forces - Page 11 Icon_minitimeVen 22 Jan 2016 - 18:37

Citation :
L'Inde veut trois sous-marins Scorpène supplémentaires de DCNS

 Par Michel Cabirol       |   22/01/2016

Armée Indienne / Indian Armed Forces - Page 11 12393
La marine indienne veut trois autres Scorpène identiques aux six premiers vendus en 2005 (Crédits : DCNS)


La marine indienne veut trois Scorpène supplémentaires identiques aux six premiers vendus en 2005 par DCNS. L'Inde voudrait aller vite.

Il n'y a pas que le Rafale qui compte à New Delhi même si Paris mise avant tout sur l'avion de combat de Dassault Aviation lors de la venue en Inde de François Hollande, qui entame dimanche une visite d'État de trois jours. Toutefois, le Premier ministre indien Narendra Modi devrait certainement évoquer dans ses rencontres avec le président français les sous-marins Scorpène fabriqués par le groupe naval DCNS. Le patron de la direction des programmes Pierre Legros, qui veille à la performance calendaire, économique, technique et au respect des engagements pour la réalisation des bâtiments de surface et des sous-marins, fera partie de la délégation française.

La marine indienne en veut trois de plus identiques aux six premiers dans le cadre d'un "repeat order", une clause équivalente à des options dans le cadre du programme P75 dont le contrat a été signé en 2005 pour l'acquisition de six Scorpène, selon nos informations. "Cette commande peut aller vite, c'est bien parti", précise-t-on à La Tribune. L'avenant au programme P75 concernait initialement six autres sous-marins. En France, on ne désespère pas de vendre les trois derniers équipés d'un nouveau système de propulsion anaérobie (AIP) développé par l'Inde.

Maintenir les compétences en Inde

Depuis la mise à l'eau début avril du sous-marin Kalvari, le premier Scorpène dont la coque a été fabriquée par le chantier naval public indien Mazagon Dock (MDL), la France veut également avancer sur le dossier d'une nouvelle commande mais... une fois finalisé le contrat Rafale. Ce dossier porte sur trois Scorpène supplémentaires, dont les coques seront fabriquées à nouveau par MDL, qui est "très bon" dans ce domaine, explique-t-on à La Tribune. "Les Indiens veulent garder la compétence technologique et industrielle que DCNS a transférée", explique-t-on à La Tribune

Cette commande permettrait également de donner de la charge de travail à Mazagon Dock, qui a pratiquement fabriqué les coques des six premiers Scorpène. La sixième coque serait en voie de finalisation. Ce qui fournirait au chantier naval de Mumbai du travail pour une quinzaine d'années supplémentaires après 2018. Le Kalvari devrait entrer en service opérationnel en septembre 2016 plus de onze ans après la signature du contrat. Puis les cinq autres entreront en service à un rythme de neuf mois d'écart.

L'Inde démunie face à la Chine

Enfin, l'Inde a lancé un nouvel appel d'offres international (P-75 I) pour l'acquisition de six  sous-marins supplémentaires après une décision du conseil d'acquisition du ministère de la Défense. Quatre sous-marins seront construits par deux chantiers navals indiens - MDL (3 sous-marins) et Hindustan Shipyard Limited (1) contre initialement six fabriqués en Inde - sur la base d'un nouveau transfert de technologies. Les deux autres le seraient à l'étranger par le chantier naval étranger sélectionné.

Pour l'Inde, la construction de nouveaux sous-marins est cruciale devant la puissance de la flotte sous-marine de la Chine, qui disposerait d'une soixantaine de sous-marins, dont 38 à propulsion classique (diesel-électrique). D'autant que New Delhi a constaté que le nombre de sous-marins à propulsion diesel-électrique dans sa marine est inférieur à celui prévu par le Plan prospectif naval, en partie en raison des retards dans la construction des Scorpène. Durant les 15 dernières années, deux sous-marins sont entrés en service alors que cinq ont été retirés sur la même période.
Au total, l'Inde disposerait actuellement dans sa flotte d'un sous-marin nucléaire lanceur d'engins (SNLE), d'un sous-marin nucléaire d'attaque (SNA) et de 15 sous-marins à propulsion classique. Enfin, le DRDO, l'organisme de recherche indien, a lancé un projet portant sur le développement d'un système AIP (Air Independent Propulsion), basé sur la technologie d'une pile à combustible acide phosphorique (PAFC).

http://www.latribune.fr/entreprises-finance/industrie/aeronautique-defense/l-inde-veut-trois-sous-marins-scorpene-supplementaires-de-dcns-545011.html  
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MessageSujet: Re: Armée Indienne / Indian Armed Forces   Armée Indienne / Indian Armed Forces - Page 11 Icon_minitimeVen 22 Jan 2016 - 18:45

Citation :
Rafale en Inde : la signature d'un contrat semble peu probable

Par Michel Cabirol | 22/01/2016

Armée Indienne / Indian Armed Forces - Page 11 13380
Le Rafale de Dassault Aviation devra encore patienter avant d'atterrir en Inde (Crédits : Reuters)


Signera, signera pas ? A priori, il manque encore un peu de temps à l'Inde pour signer le contrat commercial portant sur l'acquisition des 36 Rafale lors de la venue de François Hollande à New Delhi. Dassault Aviation et New Delhi discutaient encore en début de semaine du prix des avions de combat tricolores.


François Hollande devra patienter. Car a priori les planètes ne sont pas encore tout à fait alignées pour que New Delhi signe un chèque pour l'acquisition de 36 Rafale lors de la visite d'État de trois jours du président français, qui débute dimanche. Rien de grave mais l'Inde et Dassault Aviation discutent encore... du prix, selon des sources concordantes. Il y a quelques jours encore, New Delhi attendait la proposition de l'avionneur tricolore.

Pas un nuage à l'horizon

Bref, le Premier ministre indien Narendra Modi ne pourra vraisemblablement pas annoncer une commande définitive. Tout le reste est prêt, y compris l'accord intergouvernemental entre la France et l'Inde. Surtout, il n'y a pas de nuages à l'horizon. La signature du contrat est juste une question de temps. Le montant de la commande est estimé à 5 milliards d'euros environ.

Toutefois, l'Inde et Dassault Aviation pourraient signer en fin de semaine un protocole d'accord afin de ne pas faire perdre complètement la face à François Hollande, l'invité d'honneur de la fête nationale ("Republic Day"). "Cette invitation traduit la qualité et le dynamisme du partenariat stratégique entre l'Inde et la France qui sera encore renforcé à cette occasion", avait d'ailleurs jugé l'Élysée dans un communiqué publié le 16 décembre dernier.

Le ministère de la Défense recommande l'achat du Rafale

Le ministère de la Défense indien avait annoncé le 8 décembre dernier dans un communiqué que l'équipe de négociation, qui a été constituée pour discuter des conditions générales de l'achat de 36 Rafale, a "recommandé un projet d'accord". New Delhi expliquait toutefois que les réunions entre l'Inde et Dassault Aviation se poursuivaient.

Ces appareils ainsi que les systèmes associés et les armements devront être livrés "dans la même configuration" que celle exigée dans le cadre du contrat M-MRCA, qui a été annulé par New Delhi. Les appareils avaient été testés et approuvés par l'armée de l'air indienne. En revanche, le ministère a demandé à ce que la France garde une responsabilité dans la maintenance des appareils beaucoup plus longue que dans M-MRCA.

Une flotte d'avions de combat dangereuse

Le Rafale "se rapproche" de son premier contrat en Inde, avait par ailleurs assuré début novembre le PDG de Dassault Aviation, Eric Trappier. "Avec l'Inde, le mot le plus important, c'est la patience", a rappelé Eric Trappier. "Je pense que nous nous rapprochons du but avec un premier contrat pour 36 avions. Ça donnera lieu très certainement à d'autres après". Le Premier ministre indien avait annoncé en avril, lors de sa visite en France, une commande de 36 avions de chasse de Dassault "sur étagère", soit prêts à voler.
Ces avions de combat seront utiles pour protéger l'espace aérien indien. Car lors de ces trois dernières années (de 2013 à fin novembre 2015), l'Inde a comptabilisé 32 violations au total de son espace aérien par des avions de pays étrangers. En outre, durant les dix dernières années entre 2003 et 2013, l'armée de l'air indienne (Indian Air Force ou IAF), quatrième puissance aérienne mondiale, a perdu 38 MiG-21, selon le ministère de la défense indien. L'IAF dispose encore d'une flotte de 254 MiG-21 en service, qui vont progressivement être retirés des bases aériennes, notamment les MiG-21 T-77. Les premiers MiG-21 sont entrés en service dans l'armée de l'air indienne en mars 1963.

http://www.latribune.fr/entreprises-finance/industrie/aeronautique-defense/rafale-en-inde-la-signature-d-un-contrat-semble-peu-probable-545115.html
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MessageSujet: Re: Armée Indienne / Indian Armed Forces   Armée Indienne / Indian Armed Forces - Page 11 Icon_minitimeVen 22 Jan 2016 - 19:22

A force d'attendre et si la région s'embrase avec le Pakistan les Indiens seront désarmés ,ils ont le nombre mais pas la qualité ,a part les 2000 rénovés et le reste de leur Su 30 (combien en état ????.)....ils sont tres mal....
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MessageSujet: Re: Armée Indienne / Indian Armed Forces   Armée Indienne / Indian Armed Forces - Page 11 Icon_minitimeSam 23 Jan 2016 - 10:44

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MessageSujet: Re: Armée Indienne / Indian Armed Forces   Armée Indienne / Indian Armed Forces - Page 11 Icon_minitimeLun 25 Jan 2016 - 16:36

Citation :
lundi 25 janvier 2016

"Sous quatre semaines" affirme Dassault



L'accord gouvernemental conclu entre France et Inde aujourd'hui doit se traduire sous quatre semaines par un contrat en bonne et due forme, affirme Dassault Aviation dans un communiqué. Le président français, lui, a évoqué, un accord financier dans "les jours prochains", le premier ministre indien évoquant lui une conclusion "dès que possible".
Pourquoi pas, dans ce cas, ne pas avoir signé aujourd'hui, mettant la France dans une situation diplomatique hasardeuse.
En fait, tant que le contrat n'est pas signé, et que le premier acompte n'est pas versé, il n'y a pas de contrat. Un tel schéma s'était déjà produit avec le Brésil... mais aussi en Inde, pour près de 200 Fennec.
Les Indiens le savent, ils ont ainsi une marge de manœuvre pour négocier avec les concurrents du Rafale (russes, britanniques), et tirer les prix vers le bas. Quel que soir le chasseur qu'ils achètent finalement.

http://lemamouth.blogspot.fr/2016/01/sous-quatre-semaines-affirme-dassault.html
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MessageSujet: Re: Armée Indienne / Indian Armed Forces   Armée Indienne / Indian Armed Forces - Page 11 Icon_minitimeLun 25 Jan 2016 - 20:51

Citation :
Upgraded India M46 contenders to shoot it out in desert trials

Rahul Bedi, New Delhi - IHS Jane's Defence Weekly

24 January 2016



Three Soviet-era M46 130 mm field guns, upgraded locally to 155 mm/45 calibre standard for the Indian Army, have completed their technical evaluation and will face off in desert field trials from April.

The army aims to upgrade 300 M46s for INR10 billion (USD153.84 million). The guns will equip around 16 regiments in a bid to boost the army's severely depreciated artillery inventory.

Punj Lloyd and Bharat Forge from the private sector, along with the state-owned Ordnance Factory Board (OFB), have replaced the M46's barrel, muzzle brake, breechblock, and recoil system to enable it to fire 155 mm NATO-standard ammunition.
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MessageSujet: Re: Armée Indienne / Indian Armed Forces   Armée Indienne / Indian Armed Forces - Page 11 Icon_minitimeMer 27 Jan 2016 - 15:55

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MessageSujet: Re: Armée Indienne / Indian Armed Forces   Armée Indienne / Indian Armed Forces - Page 11 Icon_minitimeLun 1 Fév 2016 - 16:58

Citation :
Cochin Shipyard launches final Aadesh-class patrol vessel

Ridzwan Rahmat, Singapore - IHS Jane's Navy International
31 January 2016



Indian state-owned company Cochin Shipyard Limited (CSL) announced on 29 January that it has launched the 20th Aadesh-class fast patrol vessel on order for the Indian Coast Guard (ICG) on the same day.

The vessel, which will be known as ICGS Ayush upon commissioning, is the final hull ordered under an INR15 billion (USD221 million) contract awarded to CSL in 2010. The shipbuilder has, to date, delivered 16 vessels in the series, the latest of which was handed over to the ICG on 12 January 2016.









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MessageSujet: Re: Armée Indienne / Indian Armed Forces   Armée Indienne / Indian Armed Forces - Page 11 Icon_minitimeJeu 4 Fév 2016 - 18:49

Citation :
04/02/2016

Inde, présentation du HTT 40 !


Armée Indienne / Indian Armed Forces - Page 11 13443

Hindustan Aeronautics (HAL) a présenté le premier prototype de l'avion d'entraînement de base HTT-40. L'avion va effectuer des essais au sol et des tests de roulage avant son premier vol.

Le HTT-40 est un aéronef à voilure fixe incorporant une conception de cellule tout en métal. Sa masse au maximale au décollage et de 2800 kg et peut être configuré pour porter des armes, en vue d le l’entrainement, mais également pour des missions de contre-insurrection. Le cockpit climatisé peut accueillir deux membres d'équipage, dont un instructeur et stagiaire dans la configuration des sièges en tandem de type « zéro-zéro ». Il intègre une avionique avec écrans multifonctions et des systèmes de navigation et de communication modernes. La motorisation du HHT40 comprend une turbine Honeywell TPE331-12B dotée d’un FADEC et qui développe une puissance maximale de 950 ch sur l'arbre (shp). Le HTT40 devrait pouvoir atteindre une vitesse maximale de 450 kilomètres par heure pour un rayon d’action 1000 km. La vitesse de décrochage avec les volets sera 135 km/h.

Un concurrent pour la troisième tranche de PC-7MKII :

L’Indian Air Force (IAF) avait prévu une formation en trois phases pour ses élèves pilotes. La formation de base (BTA) s’effectue sur l’avion suisse Pilatus PC-7MKII, puis la phase II, dite intermédiaire devait être faite sur l’avion indigène HAL HTT40. Puis, la phase avancée se termine sur le jet anglais BAE Hawk. Mais les nombreux retards de conception du HAL HTT40 ont obligé l’IAF à revoir le cursus de formation.

A l’origine, l’Inde prévoyait d’acheter une centaine d’avion HTT40. L’arrivée du Pilatus PC-7MKII a permis de combler les deux étapes primaires de formation des élèves pilotes indiens. Le ministère indien de la défense a l'intention, aujourd’hui, d'acheter 68 HTT40 élaborés localement pour satisfaire une partie de ses besoins pour 180 avions écoles. En effet 120 avions PC-7MKII ont été commandés à ce jour.

De fait, la troisième tranche de PC-7MKII sera directement liée au bon fonctionnement ou non du HAL HTT40. Un feuilleton qui n’est pas sans rappeler, celui du contrat Rafale et du Tejas !

Armée Indienne / Indian Armed Forces - Page 11 12510
Photos : HAL HTT40 @ HAL

http://psk.blog.24heures.ch/archive/2016/02/04/inde-presentation-du-htt-40-860725.html
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MessageSujet: Re: Armée Indienne / Indian Armed Forces   Armée Indienne / Indian Armed Forces - Page 11 Icon_minitimeJeu 4 Fév 2016 - 20:18

Citation :
India receives final Mi-17V-5 helos, plans to order more

Gareth Jennings, London - IHS Jane's Defence Weekly

04 February 2016

Armée Indienne / Indian Armed Forces - Page 11 13444
India is expected to field nearly 200 Mil Mi-17V-5 'Hip' medium-lift helicopters once deliveries of all of its intended procurements are
complete. Source: Russian Helicopters



The Indian Air Force (IAF) has received the last of the Mil Mi-17V-5 'Hip' medium-lift platforms it ordered from Russian Helicopters, ahead of the expected signing soon of a contract for more, it was announced on 2 February.

Delivery of this final batch of the 151 Mi-17V-5 helicopters for India marks the end of a procurement programme launched in 2008 (including 12 ordered for India's paramilitary forces). In July 2015, the IAF announced its intention to procure 48 additional platforms, but it has yet to sign a contract.

Produced by JSC Kazan Helicopters through Rosoboronexport, the Mi-17V-5s fielded by India are among the most advanced variants of the 'Hip' helicopter family. They are equipped with more powerful engines for 'hot and high' conditions (the IAF has employed them to sustain Indian Army formations deployed along the 6.4 km-high Siachen glacier in the Himalayas) and the KNEI-8 avionics suite that replaces the previous analogue cockpit with modern digital instrumentation.

India has also issued a request for information for its fleet to be fitted with an advanced electronic warfare (EW) suite that comprises radar warning receivers (RWRs), missile approach warning systems (MAWS), and countermeasure dispensing systems (CMDS).

A growing mission for the IAF is humanitarian and disaster relief (HADR), and the service is looking to procure the additional helicopters specifically to give it more capacity in this role. In 2013 one of the Mi-17V-5 helicopters was lost while participating in rescue operations in the flood-affected north of India, killing five.

While most of the delivered Mi-17V-5 helicopters have been weaponised, it is not clear if the additional 48 will be.
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MessageSujet: Re: Armée Indienne / Indian Armed Forces   Armée Indienne / Indian Armed Forces - Page 11 Icon_minitimeJeu 4 Fév 2016 - 21:46

Citation :
F/A-18 : Boeing fait le forcing en Inde


Dans Actualité Défense, Actualité Avions de combat, Actualité Constructeurs
Publié le 04/02/2016 à 08h11, par Yann Cochennec

Armée Indienne / Indian Armed Forces - Page 11 12516
Le président de Boeing a profité de sa visite en Inde pour essayer de vendre un montage
industriel autour du F-18. © Boeing



Tout est bon pour essayer d'instiller le doute dans les esprits. Dennis Muilenburg, président de Boeing, a profité de sa première visite en Inde dans ses nouvelles fonctions pour essayer de vendre un montage industriel autour de l'avion de combat F/A-18. "Nous sommes parfaitement capables de mettre en place une capacité industrielle, des partenariats logistiques en Inde afin de fournir à la Force aérienne indienne à une capacité opérationnelle", a souligné Dennis Muilenburg lors de ses multiples rencontres avec la presse indienne.

Et d'ajouter : "la politique du Make in India du Premier ministre Modi est alignée sur notre stratégie de partenariat industriel". Boeing, qui vient de vendre des hélicoptères d'attaque Apache et  de transport lourd Chinook à l'Inde, respectivement 22 et 15 appareils, pour un montant évalué à 3 Md$, a également placé de l'avion de transport C-17 (treize exemplaires dont dix déjà livrés) ainsi que huit avions de surveillance maritime et de lutte anti-sous marine P-8 Poseidon.

Pas assez de volume pour proposer du "Make in India". Par contre les besoins de l'Inde en avions de combat portent sur plusieurs centaines d'appareils.

http://www.air-cosmos.com/f-a-18-boeing-fait-le-forcing-en-inde-62097  
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MessageSujet: Re: Armée Indienne / Indian Armed Forces   Armée Indienne / Indian Armed Forces - Page 11 Icon_minitimeSam 6 Fév 2016 - 14:12

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MessageSujet: Re: Armée Indienne / Indian Armed Forces   Armée Indienne / Indian Armed Forces - Page 11 Icon_minitimeMer 10 Fév 2016 - 20:05

Citation :
10/02/2016

L’Inde va doper ses Sukhoi Su-30MkI !



Armée Indienne / Indian Armed Forces - Page 11 14265

New Dehli, le gouvernement indien va ordonner l’acquisition de matériels d’origine israélienne pour venir équiper sa flotte d’avions de combat de type Sukhoi Su-30 MkI. Le montant des acquisitions est estimé à près de 500 millions de dollars.


Meilleure capacité d’attaque au sol :

L’Inde prévoit d’acquérir auprès de la société Rafael Defense Systems 164 nacelles de désignation/reconnaissance laser de type « Litening ». La nacelle choisie par l’Inde est la nouvelle version « Litening 5 » qui peut détecter des cibles à longue portée et de soutenir le renseignement, la surveillance et l’acquisition d'objectifs. Le second achat concerne la nouvelle bombe Rafael « Spice 250 ». La bombe « Spice 250 » (Smart, Impact Précis et Rentable) est une munition qui combine les avantages du guidage par satellite (comme la possibilité d'engager des cibles camouflées et cachées, de fournir un "drop-and -Forget "option pour engager plusieurs cibles simultanément, et pour fonctionner dans toutes les conditions météorologiques et l'éclairage) et ceux de l'électro-optique d'orientation (tels que la capacité de fournir« man-in-the-loop » orientations pour une précision extrêmement élevée et la capacité à engager des cibles mobiles.

Un autre avantage de la "Spice" est sa capacité à être programmable ne vol en amont, avec un maximum de 100 cibles différentes, il donc possible de changer et de cible une fois le largage effectué et ceci directement depuis l’avion tireur.

Armée Indienne / Indian Armed Forces - Page 11 13473

Révision et modernisation en Inde :

L’avionneur indien Hindustan Aeronautics Limited (HAL) qui dispose d’un important site de révision à Nashik en Inde occidentale. C’est dans ce complexe que l’Inde a débuté la grande maintenance de ses avions de combat Sukhoi Su-30. Une fois entièrement révisé, les Su-30MKI indiens peuvent encore voler 15 ans ou l’équivalent de 1’500 heures de vol.

HAL ne procède pas seulement à la révision du Su-30MKI, mais le modernise, en lui apportant les derniers développements et mises à jour de logiciels. Cette profonde mise à jour implique plus de 600 modifications, dont environ 2’500 processus distincts. HAL a également travaillé avec le motoriste russe pour améliorer les logiciels des moteurs et augmenter ainsi la fiabilité de ceux-ci.

Le Sukhoi SU-30MKI :

Le Sukhoi SU-30MKI bénéficie des capacités similaires à celle des avions de combat de cinquième génération. L’appareil est doté d’une avionique améliorée, d’un radar AESA de type Phazotron Zhuk-MA plus puissant, capable d’engager plus de quatre cibles simultanément et ceci également vers l’arrière. L’avion dispose une certaine capacité en matière de furtivité et ceci grâce à une diminution de la signature radar. L’autre nouveauté concerne l’adaptation des missiles indien BrahMos et KH-59M Ovod-M. L’avionique dispose d’un mode carte numérique avec une capacité de guidage longue portée TV.

L’appareil est doté de la version des moteurs AL-31FP de Saturn corporation, dont la durée d’entretien est montée à 2000 heures en lieu et place des 1000 sur les versions plus anciennes. Un nouveau logiciel de contrôle de la poussée vectorielle (TVC) permet une meilleure sécurisation en cas de manœuvre extrême.

Armée Indienne / Indian Armed Forces - Page 11 12556
Photos :1 Su-30MkI @Gary Stedman 2 Spice 250@ Rafael 3 Su-30MkI @ Chad Thomas

http://psk.blog.24heures.ch/archive/2016/02/10/l-inde-va-doper-ses-sukhoi-su-30mki-860774.html
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MessageSujet: Re: Armée Indienne / Indian Armed Forces   Armée Indienne / Indian Armed Forces - Page 11 Icon_minitimeMer 10 Fév 2016 - 20:52

Citation :
Indian carrier Viraat 'de-operationalised'

Rahul Bedi, New Delhi - IHS Jane's Defence Weekly

09 February 2016


The Indian Navy (IN) has 'de-operationalised' INS Viraat (ex-HMS Hermes ), its 57-year-old 23,900-tonne Centaur-class aircraft carrier, ahead of decommissioning it "soon".

Armée Indienne / Indian Armed Forces - Page 11 12557
INS Viraat, pictured during the Indian Navy's International Fleet Review in February. The carrier is now no longer operational and will soon be
decommissioned. (Indian Navy)


IN spokesman Captain D K Sharma said Viraat is currently at the Naval Dockyard in Mumbai awaiting "cannibalisation". It arrived there after participating in the IN's International Fleet Review (IFR) that concluded in Visakhapatnam on 8 February.

Capt Sharma said a large proportion of the ship's complement of 1,500 officers and ratings would be imminently transferred to INS Vikrant , the 40,000-tonne carrier under construction at Cochin Shipyard Limited (CSL), southern India.

Vikrant is scheduled to begin sea trials in 2017 before being commissioned into service in late 2018.
 
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MessageSujet: Re: Armée Indienne / Indian Armed Forces   Armée Indienne / Indian Armed Forces - Page 11 Icon_minitimeVen 19 Fév 2016 - 17:47

Citation :
Porte-avions indien : Rafale Marine vs Mig 29K ?


Industrie et matériels 19 février 2016


MIG 29-KLe réseau de télévision NDTV a confirmé qu’une délégation française de haut niveau aurait rencontré le 29 janvier dernier l’état-major de la Marine indien dans le but de lui proposer les Rafale marine.

L’Inde envisage en effet d’ouvrir un appel d’offres pour acquérir un quatrième porte-avions de 65 000 tonnes, pour 300 m de long et 70 m de large (soit quasiment les caractéristiques du « Prince of Wales »). New Dehli semble séduite par la propulsion nucléaire, considérée moins coûteuse sur les cycles longs d’utilisation, puisqu’elle espère conserver ce nouveau bâtiment, d’ores et déjà baptisé « Vishal », près de cinquante ans.

La composante aérienne multirôle du « Vishal » serait l’un des points critiques de cette compétition, et la quantité d’appareils requise serait de 54 exemplaires. Le MoD indien chercherait de plus à homogénéiser la logistique et les pièces détachées entre les avions de l’Air Force et ceux de la Navy. Or, parmi les autres avions qui seraient évalués, seuls le Rafale, s’il est acquis par l’Indian Air Force, et le Mig 29, déployé dans sa version navalisée K sur le porte avion « Vikrant », bénéficient de cet atout.

http://www.ttu.fr/p-a-indien-rafale-marine-vs-mig-29k/
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MessageSujet: Re: Armée Indienne / Indian Armed Forces   Armée Indienne / Indian Armed Forces - Page 11 Icon_minitimeMar 23 Fév 2016 - 16:33

Citation :
L'Inde a testé son premier sous-marin nucléaire élaboré par Moscou


International
09:56 23.02.2016



L'Inde a achevé avec succès les essais de son premier sous-marin nucléaire de fabrication locale, mis au point sur la base d'un projet russe.


Les essais du sous-marin baptisé Arihant, comprenant, entre autres, des plongées profondes et des tests de missiles de combat, se sont étendus sur une période de 6 mois, écrit le journal Economic Times citant une source non-officielle.

"Le sous-marin a effectué tous les essais et a dépassé nos attentes à bien des égards. Techniquement, l'appareil peut être mis en service à tout moment", a précisé la source.

Les essais se sont déroulés au large du port Visakhapatnam sur la côte ouest de l'Inde, où il avait été construit. Au cours des manœuvres, le sous-marin a été accompagné par le navire russe de sauvetage "Epron".

Projeté par les concepteurs russes, le nouveau sous-marin deviendra le premier sous-marin nucléaire de fabrication indienne. Jusqu'à présent, l'Inde n'avait en dotation que le sous-marin Chakra loué à la Russie.


http://fr.sputniknews.com/international/20160223/1022006962/inde-russie-sous-marin-nucleaire.html#ixzz410O1kv2r
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MessageSujet: Re: Armée Indienne / Indian Armed Forces   Armée Indienne / Indian Armed Forces - Page 11 Icon_minitimeJeu 25 Fév 2016 - 17:06

India To Attempt Local Overhaul of Troubled An-32 Fleet



The Indian Air Force (IAF) will issue a request for proposal (RFP) next month for the overhaul of 20 Antonov An-32 airlifters to independent Indian maintenance repair and overhaul providers. The move follows problems with an upgrade by the OEM in Ukraine, on the heels of deteriorating relations between that country and Russia. Meanwhile, a long-planned Indo-Russian project to eventually replace the IAF’s 105-strong fleet of An-32s has stalled.

The former IAF maintenance commander Air Marshall P. Kanakraj set the scene for the RFP two years ago when he said, “We are expecting the MRO Industry to partner for reclamation, refurbishment and re-equipping of our aviation assets…both fighter and transport aircraft.” AIN has learned that an RFI was issued a few months ago to Air India Engineering Services, Air Works India, Taneja Aerospace and GMR Aero Technic. The RFP will be for 11 packages, including repainting, wing structure modification and aging fleet and ultrasonic inspection.

The work performed on the 40 IAF An-32s that were upgraded in Ukraine before the crisis with Russia halted progress included air collision avoidance system, ground proximity warning system, satellite navigation system, distance-measuring equipment, upgraded radio altimeters and new radar with two multifunctional indicators. Engineers from Antonov were sent to the IAF repot in Kanpur to oversee work on the remaining 65 An-32s. But they left midway through the effort, even as the IAF started working with private manufacturers for indigenization of components such as nuts, bolts, washers, pipelines, rubber seals unions, joints, harnesses, filters and electronic items.

India’s largest MRO, Air India Engineering Services Ltd. (AIESL), would do this work at the recently completed Boeing overhaul facility in Nagpur. The company has already been selected to do future overhauls on the Indian Navy’s Boeing P-8I Poseidons. “Our new six narrow-body hangars are unlike any other in India, and we can work on three An-32s at a time. We estimated it will take 206 days to complete each aircraft,” chief executive officer ofAIESL H.R Jagannath told AIN. But he warned that reliable supply of spare parts is essential. Last April, AINreported that Antonov was unable to obtain any Russian-made An-32 components.  An Indian vendor told AINrecently that more than 40 aircraft in the IAF fleet had been cannabalized.

According to recent media reports in both India and Russia, the Multi-Role Transport Aircraft (MTA) project to replace the An-32s has foundered on choice of powerplant and cost. Hindustan Aeronautics Ltd. (HAL) and United Aircraft Corporation (UAC) supposedly signed a contract in 2012 for the twinjet, high-wing, T-tail design. The IAF would take 45 with another 100 going to the Russian air force. UAC believes that the Aviadvigatel PS-90A turbofan is the best solution, whereas HAL wants a new powerplant that includes Fadec.


http://www.ainonline.com/aviation-news/defense/2016-02-23/india-attempt-local-overhaul-troubled-32-fleet
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MessageSujet: Re: Armée Indienne / Indian Armed Forces   Armée Indienne / Indian Armed Forces - Page 11 Icon_minitimeJeu 25 Fév 2016 - 17:10

Strange Rafale Deal and Other Murky Acquisitions
(Source: NewsClick India; posted February 19, 2016)

By D. Raghunandan

Decision making in India as regards military equipment acquisitions has always been opaque, murky and somewhat enigmatic. The apparent arbitrariness of decisions and technology choices, not to mention actual skullduggery, has long opened the doors to suspicion and all manners of conspiracy.

In an effort to make the process more transparent and hopefully less open to doubts about corruption, a Defence Procurement Policy with set procedures has been in place now for several years, having gone through multiple revisions supposedly to improve the policy framework and keep pace with changing technological and arms trade scenarios in India and around the world.

However, given the bureaucratic tangle that is the dominant characteristic of governance in India, not excluding in military matters, and notwithstanding the supposed supremacy of the political leadership, the successive avatars of the Defence Procurement Policy have only added more complexity and haziness, making decision-making even more tardy and opaque.

Labyrinthine and ineffective acquisition process

The deal to acquire Rafale fighters from France is the most recent example of the notoriously labyrinthine, expensive and ultimately ineffective defence acquisition process in India. The long-pending deal for outright purchase of 36 fighters from France through a government-to-government agreement, the muddled final outcome of an even longer and more tortured process to acquire 126 Medium Multi-Role Combat Aircraft (MMRCA), was expected to be clinched during French President Francois Hollande’s recent visit to India as chief guest at the Republic Day Parade, but was not, due to still pending financial negotiations.

Confusion prevailed in New Delhi even while president Hollande was still in India, as Government spokespersons first said an Inter-Government Agreement (IGA) had been signed, but later recanted and said only an MoU had been signed, and tried to explain away the embarrassment by claiming the MoU nevertheless marked an important step. An MoU towards an Agreement towards a Deal! Both governments clearly want to garner whatever headlines and brownie points can be garnered by making repeated announcements, first by India declaring it had selected the Rafale, then by Hollande and PM Modi in Paris during the latter’s visit, and then by both during the former’s visit to India. Yet the deal still seems far away and getting mired in uncertainty by the day.

There may even be more to this than simple confusion, going by other recent moves and announcements by the Modi government, especially by the increasingly headstrong Defence Minister Manohar Parrikar. These suggest that some new thinking about military hardware procurement may be underway and unfolding gradually. And the portents are from happy.

Whimsical decision

The abrupt decision mid-2015 by the Modi Government to drastically scale down the MMRCA acquisition from 126 to a mere 36 Rafale aircraft came as a total surprise. More so the reason Manohar Parrikar advanced, stating that the financial burden was way too much and would hamper other Indian military modernization plans, and that the earlier decision to acquire 126 aircraft was “unviable” and “not necessary,” further suggesting that it had been taken by the previous UPA government without adequate consideration of all the factors. “I also feel like having a BMW and Mercedes. But I don’t because I can’t afford it. First I can’t afford it and second I don’t need it. So, 126 Rafales was economically unviable. It was not required.” (Interview to Indian Express, May 31, 2015).

The Defence Minister, with all the authority that position carries, stated that the new decision to acquire only 36 Rafales in fly-away condition was taken to meet “the urgent requirement” of the Indian Air Force and the fighters would be used only for “strategic purposes” since they were not, in any case, a replacement for the retiring MiG-21, the gap left by which would be filled by the indigenous LCA.

To sum up, Mr.Parrikar’s contention was that the earlier decision was completely wrong, that the Rafales were not really required, but that the 36 Rafales were purely a stop-gap arrangement, only to help the IAF overcome immediate aircraft shortages.

The Minister perhaps felt that his remarks would help clear the air, bring in more transparency, and bolster his image and that of his government as being bold, unafraid, decisive and unhesitant about taking tough decisions. In fact, the explanation, if taken as a true reflection of the government’s considered opinion, is an astonishing indictment of the entire institutional mechanism of defence procurement and, after years of periodically revised and structured defence procurement policies, moves in the retrograde direction of re-establishing arbitrariness and whimsy as key decision-making parameters in defence acquisition.

Are we to now understand that all those years the IAF took to analyze its current status and future requirements, framed its General Staff Qualitative Requirements (GSQR) based on which it issued the global tender or Request for Proposals (RfP) were all not thought through and a waste of time?

Earlier the IAF had framed its requirements for a multi-role combat aircraft (MRCA), then revised this to a “medium” or MMRCA based on its requirement for a multi-role aircraft (Dassault calls Rafale an “omni-role” fighter) with a stress on its deep-penetration strike function in a slot between the lighter MiG-21 or Tejas primarily playing an interceptor role and the heavier SU30-MKI for air superiority. Did the IAF really err in this assessment of its requirement? By what process did Raksha Mantri (RM) revise this requirement and decide that it was “not necessary”? Was the IAF fully on board, did the Defence Acquisition Council get to hear different opinions? Or was it purely a financial decision, in which case RM’s remarks quoted above were incorrect? In fact, even after the RM’s announcement of curtailing Rafale purchase to 36 or 2 squadrons’ worth, the IAF Chief reiterated the requirement for at least 6 squadrons or 108 MMRCA fighters!

IAF in trouble again

This decision leaves the IAF once again in a bad position. LCA Tejas, even the avowedly underpowered Mark1, is still several years away from induction and serious work on Mark-2 has barely begun. The redoubtable MiG-21s are virtually finished, and the few remaining aircraft are on their last legs and will certainly take the lives of a few more young pilots before that chapter is finally closed. The medium strike aircraft, whether Jaguars or MiG-27s, and the earlier MCRA such as the Mirage 2000 are also on the way out --- they are ageing, have already been upgraded to prolong their usefulness and life, are too few in number and facing numerous problems of their own.

The IAF once again has (or soon will have, if the Rafale deal finally comes through) a couple of squadrons of one type of aircraft, along with a few squadrons of so many different aircraft types. As repeatedly underlined in these columns, this is putting a great strain on IAF ground personnel who have to service and maintain so many different aircraft types, and carry a mind-bogglingly diverse inventory of spares. With just two squadrons of Rafales, therefore, the Indian Air Force will continue to be, not a well-organized and efficient force with a few types of aircraft for well-defined roles, but like a zoo with a few animals of each type for onlookers to look at and admire!

And even this is still shrouded in uncertainty. Last year, RM said only the financial aspects needed to be ironed out, and this would be done in 2-3 months. Many months have gone by, and it was announced during President Hollande’s visit that the “final negotiations” would take a further few months!

This is indeed a strange way to conduct a procurement process. When “L1,” i.e. the lowest bidder among technically suitable candidates is selected, this is normally supposed to include full consideration of the cost aspect as well. Or it should! But the way India conducts tender evaluations and contract finalization, “final price negotiations” are conducted after L1 has been selected and thereafter, prolonged negotiations take place over base price, life-cycle costs, spares and maintenance, offsets etc. Surely, all of these should have been part of the tender documents and should have been factored-in when comparing the bids?

In India, this adds yet another enormously frustrating, time-consuming process to an already stretched-out procedure, adds further cost to the final deal, not to mention the additional burden heaped on the IAF and the added risk to national security. More bureaucracy, more confounding procedures, more delays, more cost! When the MMRCA deal was first spoken about, the total cost for 126 aircraft, the “mother of all defence deals” was estimated to be around $10-12 billion. Today India is buying 36 Rafales for around the same amount!

Dassault is pushing for higher price obviously because India has already declared its choice in favour of the Rafale. With no serious domestic manufacture in India possible since only 36 aircraft are being bought, offsets too become difficult and spares too will have to be bought outright, all pushing costs up further.

To add to all the confusion, RM Parrikar recently said that a few more squadrons worth of MMRCA may be added to the IAF, which may or may not be Rafales but some other aircraft!

When the MMRCA acquisition was in the process of being delineated, 6 aircraft had been short-listed, of which 4 had been rejected as not meeting the essential requirements. The Eurofighter Typhoon and the Rafale were both subjected to rigorous field tests under different conditions under which the IAF operated, after which Rafale was selected. So if additional Rafales are not being contemplated, which other aircraft will match the requirements? If just any other aircraft will do, then why was such a strict short-listing done earlier? More questions, no satisfactory answers.

Fake in India?

With the MMRCA tender having been scrapped, all the earlier aspirants for what was expected to be a humongous deal are hovering in the Indian skies once again. Since the Modi government seems keen to push its ‘Make in India’ campaign, and there is no scope for manufacture of Rafales in India with just 36 aircraft being bought, international aviation majors are sensing an opportunity. Boeing is running full-page ads in newspapers once again, asking why any country should be interested in a partnership with a $5 billion firm (Saab) when a $75 billion firm (Boeing) is offering its services? Readers may remember that Boeing had earlier offered its capable but 30 year-old F/A18 and is now pushing this for co-production under the Modi Government’s much touted ‘Make in India’ banner.

Saab continues to push its Gripen, the Eurofighter is ever present, and many other aircraft majors are sure to soon start circling the skies.

Nor are they alone. Indian engineering majors such as Tatas, L&T and johny-come-lately Reliance are racing to form partnerships with foreign aviation companies to ‘Make in India.’ And just last week, the indefatigable RM Manohar Parrikar declared that soon India will start making fighter aircraft in India through the private sector, obviously with international partners. As everybody knows, and as many commentators including retired senior Air Force officers have pointed out, none of these Indian firms have the necessary capabilities to contribute to development of aircraft systems and they can and will remain only assemblers or sub-contractors.

As argued earlier in these columns, India needs a well thought-out strategic programme to acquire independent design-development capability which will not come through co-production alone. India has had a long history of licensed production but, in the absence of a concerted plan, has failed to build such capability. ‘Make in India’ is just an offer to provide cheap labour, and does not even realize that there is a shortage of skilled workforce for an advanced aviation industry. At present, only defence PSUs can provide even such facilities and effort can, and should, then be made to convert manufacturing know-how to design-development capacity.

Unfortunately, the powers that be have not learned this lesson even the hard way. When PM Modi visited Russia recently, he was accompanied by a bevy of these Indian private sector engineering majors hoping to snare a contract for ‘making in India’ the Kamov 226 light utility helicopters being negotiated with Russia. All of them returned empty handed because, much to the discomfiture of the Indian government and largely ignored by the pink press and corporate media, Russia said it would work with the public sector Hindustan Aeronautics Ltd (HAL)!

Artificial methods to grandfather sweet deals for chosen Indian corporates, with whatever other gratifications are on offer, are no way to build genuine independent capability to develop and manufacture advanced defence hardware.

‘Make in India’ should only be about some people making money. It should be a route to self-reliance, which it is not under the present dispensation.



source : http://www.defense-aerospace.com/articles-view/feature/5/171458/india%E2%80%99s-tortured-path-to-fighter-acquisitions.html
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MessageSujet: Re: Armée Indienne / Indian Armed Forces   Armée Indienne / Indian Armed Forces - Page 11 Icon_minitimeVen 26 Fév 2016 - 18:43

Citation :
ndia produced 290 under licensed T-90S main battle tanks in 2015

As of late 2015, India produced about 290 T-90S main battle tanks (MBT) under license provided by Russia, according to the Stockolm International Peace Research Institute (SIPRI) arms transfer database.



In 2006, Russia signed the contract with India for local licensed serial production of about 1000 T-90S MBTs for Indian Armed Forces. The production of the tanks started in 2009. As of 2015, India manufactured about 290 MBTs, according to SIPRI.

India is also running a licensed production of Russian 125mm 9M119M Invar anti-tank-guided mssiles (ATGM) in accordance with the contract signed in 2013. The contract was valued at USD474 million. In total, about 25,000 ATGM are planned to be supplied (including 15,000 missiles supposed to be produced in India and 10,000 Invars delivered by Russia). SIPRI has not provided the actual data on Indian Invar production output.

The institute also confirms (as of late 2015) the India`s intention to establish licensed production of 149 BMP-2 infantry fighting vehicles. The proposed deal is valued at USD141 million. Nevertheless, the appropriate contract has yet to be signed.

The Russian arms delivieries to India in 2014-2015 are valued at USD3.834 billion, according to SIPRI.




http://www.armyrecognition.com/february_2016_global_defense_security_news_industry/india_produced_290_under_licensed_t-90s_main_battle_tanks_in_2015_32602162.html



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MessageSujet: Re: Armée Indienne / Indian Armed Forces   Armée Indienne / Indian Armed Forces - Page 11 Icon_minitimeVen 26 Fév 2016 - 19:04

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MessageSujet: Re: Armée Indienne / Indian Armed Forces   Armée Indienne / Indian Armed Forces - Page 11 Icon_minitimeMer 2 Mar 2016 - 14:44

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MessageSujet: Re: Armée Indienne / Indian Armed Forces   Armée Indienne / Indian Armed Forces - Page 11 Icon_minitimeMar 8 Mar 2016 - 13:37

Citation :
Tata Motors and General Dynamics will develop the future Infantry Combat Vehicle for Indian army.

Tata Motors Ltd. along with Bharat Forge Ltd. and the US-based General Dynamics Land Systems will develop the future infantry combat vehicle (FICV) for the Indian armed forces, the company said on Monday, March 7, 2016.






http://www.armyrecognition.com/march_2016_global_defense_security_news_industry/index.php



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MessageSujet: Re: Armée Indienne / Indian Armed Forces   Armée Indienne / Indian Armed Forces - Page 11 Icon_minitimeMer 9 Mar 2016 - 12:45

Citation :
ndia outlines scope of state-owned naval shipbuilders modernisation

Jon Grevatt, Bangkok - IHS Jane's Defence Weekly
08 March 2016





The Indian government has outlined the scope of its continuing modernisation of state-owned naval shipbuilders as it seeks to increase productivity and accelerate the construction of vessels for the Indian Navy (IN).

India's Minister of State for Defence Rao Inderjit Singh said in a parliamentary reply on 8 March that INR25.1 billion (USD373 million) has been spent on modernising the country's four state-owned naval shipbuilders during the past few years. These entities comprise: Mazagon Dock Ltd (MDL), Garden Reach Shipbuilders & Engineers (GRSE), Goa Shipyard Ltd (GSL), and Hindustan Shipyard Ltd (HSL).

He added that the majority of the invested funds have been sourced from the state, with the government committed to providing INR14.26 billion towards modernisation programmes currently under way.




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MessageSujet: Re: Armée Indienne / Indian Armed Forces   Armée Indienne / Indian Armed Forces - Page 11 Icon_minitimeMer 9 Mar 2016 - 13:11

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MessageSujet: Re: Armée Indienne / Indian Armed Forces   Armée Indienne / Indian Armed Forces - Page 11 Icon_minitimeJeu 10 Mar 2016 - 19:58

Citation :
Dassault négocie pour un contrat de 90 Rafale "make in India"


Par Hassan Meddah - Mis à jour le 10 mars 2016, à 17h59
Défense, Dassault Aviation, Rafale, Inde, International


L'avionneur mise sur un contrat additionnel de 90 Rafale avec l’Inde au-delà des négociations initiales pour l’achat de 36 appareils. Un optimisme toutefois douché par le retard de plus de deux ans pour son avion d’affaires, le Falcon 5X, suite aux difficultés rencontrées par son motoriste Safran.

Armée Indienne / Indian Armed Forces - Page 11 1463
Deux Rafale de l'armée de l'Air française - Crédits : Pierre Monnier


Les 48 Rafale vendus à l’Egypte et au Qatar ont boosté les résultats 2015 de Dassault Aviation. L’avionneur a annoncé un bénéfice net de 482 millions d’euros en hausse de plus de 20% pour un chiffre d’affaires de 4,2 milliards. Cela correspond à la livraison de huit Rafale et de 55 avions d’affaires Falcon.


Le groupe a également bénéficié des bons résultats du groupe Thales, qu’il détient à hauteur de 25%. Cette participation a dopé son résultat net ajusté à hauteur de 189 millions d'euros.

Côté Rafale, l’avionneur est toujours aussi enthousiaste. Alors qu’il estime très proche la signature du contrat pour 36 appareils en Inde, le PDG Eric Trappier a évoqué de manière très ouverte des discussions pour une commande additionnelle de 90 Rafale supplémentaires.

Le dispositif industriel serait même déjà à l’étude. "Aujourd’hui, il y a la négociation de prix pour les 36 premiers appareils mais le principal de notre action c’est de préparer une commande de 90 appareils supplémentaires", explique le dirigeant. Le dispositif industriel associé à un tel contrat serait déjà bien avancé. "Nous essayons de faire un véritable partenariat avec les industriels indiens pour mettre en place une politique de « Make in India ». Au-delà des offsets classiques, Dassault Aviation s’installerait en Inde avec nos partenaires Safran, Thales et une partie de nos sous-traitants. Nous cherchons des partenaires indiens pour fabriquer en Inde" précise le dirigeant.

Selon lui, les données ont changé par rapport aux conditions du contrat de 2012 qui portait sur 126 appareils et qui n’avait finalement jamais abouti. Cette fois-ci, l’avionneur français serait prêt à endosser la responsabilité des avions produits sur le sol indien dans la mesure où il a la possibilité de choisir ses sous-traitants.

Convertir les clients du Mirage 2000 au Rafale

Le groupe indique avoir déjà doublé la production du Rafale à deux appareils par mois. Pour cela, il a réalisé des investissements industriels dans ses principales usines de l’’Hexagone. Le PDG conditionne l’augmentation des cadences de production à trois Rafale par mois à la signature de deux nouveaux contrats à l’export.

Dassault Aviation souligne être en discussion avec d’autres pays, en priorité les possesseurs de Mirage 2000. "Nous avons poursuivi le soutien des flottes de Mirage 2000 un peu partout dans le monde. Les deux premiers contrats Rafale à l’export sont des utilisateurs du Mirage 2000. Nous espérons que d’autres clients de l'appareil passeront un jour au Rafale", espère Eric Trappier.

Les discussions vont bon train avec ces pays et notamment les Emirats arabes unis (EAU) dont les appareils sont actifs au Yemen. Des discussions sont également en cours avec la Malaisie, la Belgique, la Suisse, le Canada….

Hassan Meddah

http://www.usinenouvelle.com/article/dassault-negocie-pour-un-contrat-de-90-rafale-make-in-india.N383381
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